بازدید سایت : ۴۴۴۳۷

افزایش چشمگیر سفارشات کشتی های کانتینری و آینده ناوگان جهانی

روند قراردادهای ساخت کشتی های کانتینری به بیش از 10 میلیون TEU رسید

افزایش چشمگیر سفارشات کشتی های کانتینری و آینده ناوگان جهانی
تین نیوز

روند قراردادهای ساخت کشتی های کانتینری به بیش از 10 میلیون TEU رسید

به گزارش تین نیوز به نقل از سی نیوز، طبق گزارش جدید منتشر شده از طرف BIMCO، تقاضا برای ساخت کشتی های کانتینری در سال 2024 به شدت افزایش یافته و میزان کل ظرفیت سفارش داده شده از 10 میلیون TEU عبور کرده است. این روند نشان دهنده ادامه تمایل بالای بازار برای افزودن ظرفیت جدید به ناوگان جهانی است.

میزان سفارشات کشتی ها

بر اساس گزارش SAFETY4SEA، در سال 2024 تا به امروز، ظرفیت 1.59 میلیون TEU برای کشتی های کانتینری سفارش داده شده است که این میزان، سومین رکورد بالاتر از سال 2008 به شمار می رود.

از ابتدای سال 2021، مجموع ظرفیت قرارداد شده به 10.47 میلیون TEU رسیده است.

ساخت کشتی های کانتینری

تغییرات در بازار و ناوگان

نیلز راسموسن، تحلیلگر ارشد حمل و نقل در BIMCO، اشاره می کند که علی رغم تصور برخی مبنی بر کاهش تقاضا پس از قراردادهای محدود در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳، علاقه به کشتی های جدید همچنان بالا است. میزان قراردادهای امسال تاکنون از کل سال ۲۰۲۳ پیشی گرفته است.

در سال 2024، تاکنون ظرفیت 1.59 میلیون TEU (معادل ظرفیت کانتینرهای 20 فوتی) برای کشتی های کانتینری سفارش داده شده است. این میزان ظرفیت تنها در هفت ماه ابتدایی سال های 2021 و 2022 بیشتر از این رقم بوده است.

در مجموع، اگر ظرفیت 1.59 میلیون TEU را به 8.86 میلیون TEU که در سال های 2021 تا 2023 سفارش داده شده اضافه کنیم، مجموع ظرفیت قرارداد شده از رکورد قبلی برای چهار سال (8.31 میلیون TEU در سال های 2004 تا 2007) به طور قابل توجهی بیشتر می شود. به عبارت دیگر، در سه سال اخیر، ظرفیت جدیدی که سفارش داده شده است، رکورد ظرفیت چهار ساله قبلی را شکسته است.

وضعیت ناوگان و بازیافت کشتی ها

مقایسه با اندازه ناوگان در ابتدای سال ۲۰۲۱ نشان می دهد که ظرفیت جدیدی که از آن زمان تا حالا به ناوگان اضافه شده است، معادل ۴۴ درصد از کل ظرفیت ناوگان موجود است. به عبارت دیگر، ظرفیت جدیدی که در این مدت به ناوگان اضافه شده، تقریبا یک چهارم بیشتر از ظرفیت کل ناوگان موجود در ابتدای سال ۲۰۲۱ است.

با این حال، برای اینکه ظرفیت واقعی ناوگان افزایش پیدا کند و این ظرفیت جدید واقعاً به کار بیفتد، باید کشتی های قدیمی که دیگر استفاده نمی شوند بازیافت شوند. در غیر این صورت، تعداد کشتی های جدید نمی تواند به تنهایی بر روی افزایش ظرفیت کل ناوگان تاثیر بگذارد.

با این حال، رشد واقعی ناوگان به میزان بازیافت کشتی ها بستگی دارد. از سال 2021 تاکنون، تنها 150 کشتی (0.24 میلیون TEU) بازیافت شده اند، که منجر به افزایش سن میانگین کشتی ها از 13 سال به 13.9 سال شده است.

ساخت کشتی های کانتینری

پیش بینی های آینده

پیش بینی می شود که ناوگان جهانی تا پایان دهه جاری معادل نرخ رشد سالانه ۲.۴ درصد ؛ حداقل ۱۲ درصد رشد کند. با این حال، اگر رشد ناوگان بیشتر از پیش بینی ها باشد و بحران دریای سرخ که باعث افزایش تقاضا برای کشتی ها شده است، پایان یابد، ممکن است با مازاد عرضه قابل توجهی مواجه شویم که می تواند به کاهش تقاضا برای کشتی ها منجر شود.

تداوم روند سفارشات کشتی های جدید و نیاز به ظرفیت اضافی در ناوگان جهانی، نشان دهنده پویایی و تحولات مداوم در صنعت حمل ونقل دریایی است. توجه به مدیریت مناسب رشد ناوگان و بازیافت کشتی های قدیمی، برای حفظ تعادل در بازار و جلوگیری از مازاد عرضه در آینده، امری ضروری به نظر می رسد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.