نجات تهران با حمل ونقل پاک
برقی سازی سیستم حمل ونقل عمومی ناجی شهر خواهد شد؛ چراکه تجربه جهانی نشان داده است استفاده از این تکنولوژی می تواند همچون سپری در برابر افزایش آلودگی هوا عمل کند.
برقی سازی سیستم حمل ونقل عمومی ناجی شهر خواهد شد؛ چراکه تجربه جهانی نشان داده است استفاده از این تکنولوژی می تواند همچون سپری در برابر افزایش آلودگی هوا عمل کند.
به گزارش تین نیوز به نقل از شهر، برقی سازی سیستم حمل ونقل عمومی ناجی شهر خواهد شد؛ چراکه تجربه جهانی نشان داده است استفاده از این تکنولوژی می تواند همچون سپری در برابر افزایش آلودگی هوا عمل کند.
مدیریت شهری فعلی با تکیه بر این راهکار در تلاش است تا با یک تیر چند نشان بزند و علاوه بر گشایش گره ترافیک شهر، شرایط را برای کاهش مصرف سوخت های فسیلی و آلودگی هوا هموار کند. برقی سازی از چنان اهمیتی برخوردار است که علیرضا زاکانی، شهردار تهران در جلسه علنی شهریورماه شورای شهر نیز بر این موضوع تأکید کرد و گفت که قرار است اتوبوس ها، موتورسیکلت ها و تاکسی های برقی به عنوان گزینه هایی برای توسعه حمل ونقل عمومی مورد توجه قرار بگیرند. شهردار تهران در همان جلسه اعلام کرد که به منظور برقی سازی تاکسی های شهر، تفاهم اولیه ای با وزیر صمت برای سقف ۵۰هزار تاکسی برقی انجام شده است. در همین راستا بود که مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در اواخر مهرماه از ۲قرارداد جدید برای تأمین اتوبوس برقی خبر داد. به گفته او «شرکت واحد اتوبوسرانی برای خرید هزار دستگاه اتوبوس برقی قراردادی را با ۲شرکت منعقد کرده و بناست براساس قرارداد و مبلغ پرداخت شده به صورت فازبندی و براساس زمانبندی این اتوبوس ها تحویل شرکت واحد اتوبوسرانی شود.»
تلاش مدیریت شهری برای پیشبرد برنامه های برقی سازی به این اقدامات محدود نمی شود. سفر شهردار تهران به پکن تاکنون با پیگیری هایی برای اتوبوس برقی، تراموا و... همراه شده است. پرویز سروری، نایب رئیس شورای شهر روز گذشته در رابطه با مذاکرات انجام شده در این سفر تأکید کرد: «برای تاکسی، اتوبوس و موتورسیکلت های برقی نیز مذاکرات صورت گرفته است.»
تأمین برق موردنیاز وسایل نقلیه برقی موضوعی است که به راحتی نمی توان از کنار آن عبور کرد. براساس برنامه ای که شهردار تهران اعلام کرده بود، در آینده نزدیک، ۵هزار محل شارژ و ۱۷۰۰جایگاه شارژ وسایل نقلیه برقی در تهران ایجاد خواهد شد؛ نکته ای که سیدمحمد میرزایی قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا نیز با آمار و ارقام آن را توضیح داده است: «۵۰هزار دستگاه تاکسی برقی و ۴۰۰هزار موتورسیکلت برقی، ۵۳۰ مگاوات در یک شبانه روز برق لازم دارند.
مصرف شهر تهران روزانه حدود «۵۰۰۰مگاوات» برق است؛ یعنی این تعداد ناوگان برقی معادل یک دهم مصرف روزانه شهر برق، مصرف خواهند داشت. پس گام اول علاوه بر تهیه زیرساخت ایستگاه های شارژ، تولید برق است. امیدواریم وزارت نیرو با احداث یک نیروگاه به این فرایند کمک کند.» هر چند برقی سازی سیستم حمل ونقل عمومی اقدامی یک شبه نیست، اما نمی توان منکر شد که حرکت در مسیر برقی سازی، می تواند آینده بهتری از شهر را ترسیم کند.