تکلیف تاکسیرانی تهران برای سال آینده
رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: شهرداری تهران و تاکسیرانی موظفند امکان پرداخت الکترونیک را فراهم کنند که قطعا این موضوع را از تاکسیرانی مطالبه خواهیم کرد.
رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: شهرداری تهران و تاکسیرانی موظفند امکان پرداخت الکترونیک را فراهم کنند که قطعا این موضوع را از تاکسیرانی مطالبه خواهیم کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سید جعفر تشکری هاشمی در حاشیه برگزاری دویست و بیست و دومین جلسه شورای شهر تهران درباره بررسی لایحه افزایش نرخ کرایه های حمل و نقل عمومی (مترو، اتوبوس و تاکسی) در سال ۱۴۰۳، در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه امروز لایحه تعیین نرخ کرایه های حمل و نقل عمومی مترو تهران و حومه و تاکسیرانی و شرکت اتوبوسرانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. موضوعی که در ۴۸ ساعتی که این لایحه در اختیار کمیسیون قرار گرفته بود مورد بررسی قرار گرفت و خوشبختانه امروز در صحن شورا مطرح و به تصویب رسید.
وی افزود: بر این اساس نرخ پایه ورودی مسافران در مترو با ۱۶ درصد افزایش همراه شد و بر اساس پیمایش تا دو کیلومتر با نرخ ورودی و مازاد بر آن تا ۳۰ کیلومتر برای هر کیلومتر ۴۰ درصد افزایش را داشته است. مازاد بر ۳۰ کیلومتر نیز برای کرایه شهروندان مبلغ بیشتری را پرداخت نخواهند کرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: ۳۰ درصد افزایش خطوط حومه ای نیز به تصویب اعضای شورا رسید و به این ترتیب برای بلیت تک سفره که در حال حاضر با نرخ ۳۳۰۰ تومان خریداری می شود، در سال آینده حداکثر به قیمت ۴ هزار و ۳۰۰ تومان افزایش پیدا می کند.
تشکری هاشمی با اشاره به افزایش ۲۲ درصدی ورودی خطوط اتوبوس، گفت: برای خطوط تندرو در بازه های ۵ کیلومتر ۲۰ درصد افزایش و برای خطوط عادی به ازای هر ۲.۵ کیلومتر ۴۰ درصد افزایش به تصویب رسیده است. در حقیقت در مجموع برای اتوبوس های عادی ۳۰ درصد افزایش و برای خطوط BRT نیز ۲۱ درصد افزایش در نظر گرفته شده است.
وی در تشریح نرخ کرایه تاکسی ها در شهر تهران هم تصریح کرد: برای تاکسیرانی تصمیمات ویژه ای اتخاذ شد. نخست آنکه برخط شدن تاکسی ها مقرر شد که ظرف ۳ ماه از سوی شهرداری تهران با ارائه سامانه برخط تحقق پیدا کند تا نرخ کرایه ها بر اساس متغیرهای محیطی و به صورت عادلانه تر محاسبه شود. برای بخش تاکسیرانی نرخ کرایه بر اساس تورم در حال حاضر جذابیتی را برای رانندگان ایجاد نمی کند لذا ۴۵ درصد افزایش در این بخش به تصویب رسیده که به نرخ تورم نزدیک است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: همچنین مقرر شد تاکسی هایی که به صورت خطی کار می کنند با اعلام قبلی برای خطوط شیب دار افزایش ۱۵ درصدی را اعمال کنند. از سوی دیگر مشروط به تامین سامانه برخط در ساعات اوج ترافیک یعنی از ۷ تا ۹ صبح و از ۴ تا ۸ شب تا ۵۰ درصد افزایش اعمال خواهد شد. همچنین شهرداری تهران و تاکسیرانی موظفند امکان پرداخت الکترونیک را فراهم کنند که قطعا این موضوع را از تاکسیرانی مطالبه خواهیم کرد.
تشکری هاشمی تأکید کرد: تاکسیمترها نوع ابتدایی از سیستم های برخط هستند که می توان به آنها سیستمی را اضافه کرد که برای شهروندان این اطمینان ایجاد شود که محاسبه نرخ کرایه بر اساس متغیرهای محیطی و به صورت عادلانه انجام می شود.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص استعفای مدیرعامل مترو نیز گفت: بعد از حوادث متعدد در مترو، گفته شد که مدیر عامل مترو در محل کار خود حضور پیدا نکرده، اما امروز معاون حمل و نقل شهرداری تهران با حضور در شورا اعلام کرد که مدیر عامل مترو استعفا نداده و در محیط کار خود حضور دارد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: مایه خوشحالی است که مدیران توانمند هستند و اگر مدیری می خواهد برود باید بلافاصله مدیر توانمند دیگری جایگزین شود تا در روند خدمت رسانی مشکلی ایجاد نشود. به هر ترتیب مرجع رسمی این موضوع معاون حمل نقل بود که اعلام کرد مدیر عامل مترو استعفا نداده است.