رونق اتوبوس برقی در حمل و نقل عمومی سراسر جهان
پذیرش اتوبوس برقی در سراسر جهان گسترش یافته و با رشد سریعی مواجه است و نویدبخش آینده ای پاک تر و کارآمدتر برای سیستم های حمل ونقل عمومی در سطح جهان است.
پذیرش اتوبوس برقی در ناوگان حمل و نقل عمومی شهری که از چین شروع شده بود، در حال حاضر در سراسر جهان گسترش یافته و با رشد سریعی مواجه است و نویدبخش آینده ای پاک تر و کارآمدتر برای سیستم های حمل ونقل عمومی در سطح جهان است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، اتحادیه خودروسازان اروپا (ACEA) گزارش داده است که در نیمه نخست ۲۰۲۴، بازار اتوبوس های شهری بدون آلایندگی اروپا با رشد ۴۵ درصدی همراه بوده است که بیشترین میزان رشد مربوط به آلمان و اسپانیا است، در حالی که فرانسه شاهد کاهش بوده است. بازار اتوبوس الکترونیکی اروپا شاهد رشد ۵۳ درصدی ثبت نام در سال ۲۰۲۳ بود که بیش از ۴۲ درصد از نوع باتری دار و هیدروژنی بوده که نسبت به ۱۵ درصد در سال ۲۰۲۰ سه برابر بیشتر شده است. پیش بینی می شود که بازار جهانی اتوبوس های برقی در سال ۲۰۲۴ به ۱۷.۰ میلیارد دلار برسد و تا سال ۲۰۳۰ به ۳۷.۵ میلیارد دلار افزایش یابد.
اندازه بازار اتوبوس های برقی در سال ۲۰۲۳ حدود ۸۱.۳ میلیارد دلار ارزش گذاری شد و تخمین زده می شود که نرخ رشد مرکب سالانه بیش از ۱۴ درصد برای سال های ۲۰۲۴ و ۲۰۳۲ ثبت شود و اندازه بازار به ۲۶۷.۲ میلیارد دلار برسد. این رشد ناشی از افزایش مشارکت ها و معاملات بین شرکت های پیشرو است و نشان دهنده تلاشی هماهنگ برای رسیدگی به نگرانی های زیست محیطی و رفع نیاز روزافزون به راه حل های حمل ونقل پایدار است.
شرکت هایی همچون MAN، BYD، Proterra و Volvo در حال ایجاد اتحادهای استراتژیک با دولت ها، آژانس های حمل ونقل و شرکت های فناوری برای تسریع در پذیرش اتوبوس های برقی هستند و در این میان MAN به عنوان پیشروی بازار اتوبوس های برقی ظاهر شده است. همکاری شرکت های خودروساز با متخصصان حوزه باتری منجر به ارائه استراتژی هدفمندی برای توسعه و عرضه نسل بعدی باتری های اتوبوس برقی شده است که باتری های مخصوص را ارتقا خواهد داد. با نگاهی به گذشته می توان سال ۲۰۱۹ را به عنوان خاطره انگیزترین سال افزایش فروش اتوبوس های برقی دانست که نسبت به سال ۲۰۱۸ سه برابر بیشتر بود.
بازار اتوبوس برقی در اروپا
ثبت نام اتوبوس های برقی در اروپا در سال ۲۰۲۱ نسبت به ۲۰۲۰ به میزان ۴۸ درصد افزایش یافت و با تحویل ۳۲۸۲ اتوبوس برقی میزان کل اتوبوس های برقی این منطقه به بیش از هشت هزار و ۵۰۰ دستگاه رسید. سه کشور پیشرو در سال ۲۰۲۱ به ترتیب آلمان با ۵۵۵ دستگاه، انگلستان با ۵۴۰ و فرانسه با ۵۱۲ دستگاه بود. بازار اتوبوس های برقی اروپا در سال ۲۰۲۲ با رشد ۲۶ درصدی همراه بود و به چهار هزار و ۱۵۲ دستگاه رسید.
بازار اتوبوس های برقی هلند نخستین بازاری بود که رشد واضحی را در اروپا داشت و موقعیت پیشرو را به خود اختصاص داد. بر اساس توافق ها و چشم انداز هلند، از سال ۲۰۲۵ به بعد، اتوبوس های تازه خریداری شده برای حمل ونقل عمومی فقط می توانند از نوع بدون آلایندگی باشند.
لندن پیشروی گذار به اتوبوس های برقی در بریتانیا است و به تازگی یک گاراژ تاریخی و بدون استفاده را به یک مرکز عملیاتی پیشرفته و هوشمند اتوبوس الکتریکی تبدیل کرده است و انتظار می رود که نخستین گاراژ اتوبوس های بدون آلایندگی در لندن باشد. طبق برنامه ریزی های انجام شده تمام اتوبوس های لندن تا سال ۲۰۳۷ (حدود هشت هزار دستگاه) آلایندگی صفر خواهند داشت.
پیش بینی بازار آینده اتوبوس های برقی
بر اساس چشم انداز خودروهای الکتریکی ۲۰۲۴، روند الکتریکی شدن اتوبوس های شهری با سرعتی بالا ادامه خواهد یافت، تا سال ۲۰۳۰ از ۶۰ درصد فروش فراتر می رود و تا سال ۲۰۴۰ به ۸۳ درصد خواهد رسید. طبق گزارش بلومبرگ، اتوبوس های برقی تا سال ۲۰۵۰ سهم ۸۶ درصدی در ناوگان جهانی خواهند داشت. اتوبوس های شهری برقی تجارت و پویایی های فناوری را شکل می دهند.
بر اساس مطالعات دیگری که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد، یک سوم از ۲۰۰ هزار اتوبوس در حمل ونقل عمومی اروپا تا سال ۲۰۳۰ آلایندگی صفر خواهند داشت و بازار جهانی اتوبوس برقی در سال ۲۰۲۷ به ۶۷۰ هزار دستگاه خواهد رسید. سریع ترین رشد برای بازار آمریکای شمالی پیش بینی می شود که شامل ایالات متحده و کانادا است. تقاضای فزاینده برای راه حل های حمل ونقل انبوه الکتریکی، افزایش تولیدکننده های معروف تجهیزات در منطقه و حمایت دولت عواملی هستند که بازار اتوبوس های الکتریکی آمریکای شمالی را هدایت می کنند.
ایالات متحده آمریکا شاهد افزایش ۱۲ درصدی در پذیرش اتوبوس های بدون آلایندگی در سال ۲۰۲۳ بود و در مجموع ۶ هزار و ۱۴۷ وسیله نقلیه برای ایالات متحده شمارش شده که نسبت به سال گذشته ۶۶ درصد افزایش را تجربه کرده است.
پس از آن، هند بازاری با پتانسیل بزرگ است که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۱۰ درصد از کل تقاضای سالانه اتوبوس های برقی در سطح جهان را به خود اختصاص دهد که بیشتر از مجموع اروپا و آمریکای شمالی است. تحقیقات جدید حاکی از آن است که ضریب نفوذ اتوبوس های بدون آلایندگی در بازار هند در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ بین ۵ تا ۶ درصد بوده است.
برنامه های پذیرش و ساخت سریع تر وسایل نقلیه الکتریکی و هیبریدی، استقرار بیش از ۱۰ هزار اتوبوس را در شهرهای بزرگ به کمک مدل های مالی نوآورانه تسهیل کرده است و در حال حاضر آژانس دولتی CESL با هدف ورود ۵۰ هزار اتوبوس برقی در سراسر کشور تا سال ۲۰۳۰، برنامه ملی اتوبوس برقی هند را رهبری می کند.
فرصت ها و چالش های رشد بازار
همکاری های تخصصی بین تولیدکنندگان اتوبوس های برقی و تجهیزات مربوطه منجر به توسعه فناوری های پیشرفته اتوبوس برقی، بهبود زیرساخت ها و ارائه خدمات پیشرفته می شود و با تقویت زمینه های نوآوری، هزینه ها را کاهش می دهد. صنعت اتوبوس برقی شاهد رشد بی سابقه ای است که می تواند حمل ونقل شهری را متحول کند و در عین حال انتشار کربن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. سرمایه گذاری های عظیم در فناوری اتوبوس های برقی، زیرساخت ها و امکانات تولیدی با هدف گسترش ظرفیت های تولید، بهبود فناوری باتری و تقویت زیرساخت های شارژ برای پاسخگویی به تقاضای روبه رشد اتوبوس های برقی در سراسر جهان انجام می شود که نتیجه آن رشد چشمگیر بازار است.
علاوه بر این، مشوق های دولتی و مقررات زیست محیطی این سرمایه گذاری ها را بیشتر تشویق می کند؛ تمرکز روزافزون بر پایداری و کاهش انتشار کربن، اتوبوس های برقی را به عنوان یک راه حل مناسب برای حمل ونقل شهری مطرح می کند. در نتیجه، بازار اتوبوس های برقی رشد سریعی را تجربه خواهد کرد که نویدبخش آینده ای پاک تر و کارآمدتر برای سیستم های حمل ونقل عمومی در سطح جهان است.
اتوبوس های برقی در مقایسه با اتوبوس های دیزلی معمولی صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های طولانی مدت دارند، هرچند قیمت خرید آنها بالاتر است اما به دلیل قطعات متحرک کمتر، نیاز نداشتن به تعویض روغن و سیستم های ترمز احیاکننده، هزینه های عملیاتی و نگهداری کمتری دارند. علاوه بر این، هزینه تأمین سوخت دیزل به طور کلی بیشتر از هزینه برق است و در نتیجه برقی شدن ناوگان شهری هزینه سوخت کمتری را به همراه دارد.
با وجود رشد قابل توجه بازار اتوبوس برقی، چندین محدودیت مانع از دستیابی به پتانسیل کامل آن می شود که یکی از چالش های اصلی، هزینه اولیه بالای اتوبوس های برقی در مقایسه با مشابه دیزلی است. علاوه بر این، نگرانی هایی در مورد برد و زیرساخت شارژ وجود دارد، به ویژه برای اپراتورهایی که در مسیرهای طولانی مدت یا فاقد امکانات شارژ کافی فعالیت می کنند. یکی دیگر از چالش های این بازار انتقال از زیرساخت های دیزلی به زیرساخت های الکتریکی است که مستلزم سرمایه گذاری و برنامه ریزی اساسی است.
چین، پیشتاز بازار اتوبوس های برقی
گزارش «اتوبوس های برقی در شهرها» که توسط بلومبرگ منتشر می شود، ارقام قابل توجهی را برای چین نشان می دهد. چین در سال ۲۰۱۶ قادر به ثبت ۳۴۰ اتوبوس شهری برقی در هر روز بود که در همان سال، اروپا روزانه حدود ۷۰ اتوبوس را در جاده ها مستقر می کرد. هرچند این آمار فقط مربوط به شهرهای چین بود و ادعای صحیح تر آن است که سهم اتوبوس های برقی در اتوبوس های شهری چین ۱۷ درصد است.
انتظار می رود بازار اتوبوس های برقی چین رشد قابل توجهی را تجربه کند که توسط طیفی از سیاست های ملی و منطقه ای هدایت می شود. این سیاست ها برای تسریع پذیرش وسایل نقلیه با انرژی جدید (NEV) از جمله اتوبوس های برقی طراحی شده است. این کشور در سطح ملی، یک پروژه آزمایشی برای برقی کردن وسایل نقلیه بخش عمومی با اهداف بلندپروازانه برای سال ۲۰۲۵ آغاز کرده است که الزام NEVبودن 80 درصد از اتوبوس های جدید به همراه تاکسی، وسایل نقلیه مراکز بهداشتی، خدمات پستی و لجستیک شهری را مطرح می کند.
اندازه بازار اتوبوس برقی چین در سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۳۵.۴۶ میلیارد دلار تخمین زده می شود و انتظار می رود تا سال ۲۰۳۰ به ۵۳.۳۸ میلیارد دلار برسد، اگر در دوره پیش بینی شده (۲۰۲۴-۲۰۳۰) با نرخ رشد مرکب سالانه ۷.۰۵ درصد رشد کند.
گذار به اتوبوس های برقی در آمریکای لاتین
شیلی قصد دارد پس از چین دومین ناوگان اتوبوس برقی جهان را داشته باشد، سانتیاگو در حال حاضر ۲۰۰ اتوبوس برقی از چین دریافت کرده است و مدلین به دنبال آن در حرکت به سوی برقی سازی است. پروژه ZEBRA است که توسط شورای بین المللی حمل ونقل پاک (ICCT) و 40C و با تمرکز بر شهرهای آمریکای جنوبی مدلین، مکزیکو سیتی، سائوپائولو و سانتیاگو در حال انجام است، برای تسریع پذیرش اتوبوس برقی در آمریکای جنوبی خرید اتوبوس های جدید با فناوری انتشار صفر را در دستور کار قرار داده است.
بر همین اساس سازمان حمل ونقل سائوپائولو در اواخر سال ۲۰۲۲ خرید اتوبوس های دیزلی جدید را ممنوع اعلام کرد. بوگوتا، پایتخت کلمبیا نیز خرید اتوبوس های سوخت فسیلی در این شهر را متوقف کرد. انتظار می رود تا پایان سال ۲۰۲۴، سائوپائولو حداقل دو هزار و ۶۰۰ اتوبوس الکترونیکی در خطوط شهری داشته باشد.
شرکت ولوو در سال ۲۰۲۳ نخستین نمایش اتوبوس شهری صددرصد برقی خود را در آمریکای لاتین آغاز کرد و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ تعداد ۲۵ هزار دستگاه اتوبوس برقی این شرکت در جاده های آمریکای لاتین تردد کنند. داده های اخیر نشان دهنده رشد بیش از صد درصدی تعداد اتوبوس های برقی عمومی بین سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ در این منطقه است که پیشرفت مهمی در تلاش برای تحرک شهری پایدار به شمار می آید.