چالش دوچرخه های الکترونیکی و اقدامات شهرها برای رفع آن
دوچرخه های برقی در سال ۲۰۲۳، مسئول ۲۶۸ مورد آتش سوزی در شهر نیویورک بودند که این آمار نشان دهنده خطرات مرتبط با باتری های لیتیوم یونی است که این دوچرخه ها را تغذیه می کنند.
دوچرخه های برقی در سال ۲۰۲۳، مسئول ۲۶۸ مورد آتش سوزی در شهر نیویورک بودند و منجر به رسیدن آمار فوتی این حوادث به ۱۸ نفر رسیدند. این آمار نشان دهنده خطرات مرتبط با باتری های لیتیوم یونی است که این دوچرخه ها را تغذیه می کنند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، هم زمان با افزایش تعداد دوچرخه های برقی در شهرها، تعداد آتش سوزی ها نیز افزایش یافته است. باتری های لیتیوم یونی به کار رفته در دوچرخه های برقی حاوی الکترولیت قابل اشتعال هستند که می تواند تحت شرایط خاصی همچون گرمای بیش از حد، آسیب فیزیکی یا نقص در فرایند تولید آتش بگیرد، این مسئله در مورد اسکوترهای برقی نیز صادق است.
این مشکل ممکن است به دلیل استفاده از شارژرهای با کیفیت پایین، شارژ نادرست دوچرخه، بارگذاری بیش از حد باتری، نگهداری دوچرخه در دمای بسیار بالا یا قرار دادن باتری در معرض ضربه ایجاد شود. مسئله حائز اهمیت این است که آتش سوزی های ناشی از انفجار باتری ها بسیار شدید و خاموش کردن آن دشوار است.
جلوگیری از آتش سوزی باتری ها
بر اساس مطالعه ای که توسط مؤسسه تحقیقاتی آزمایشگاه های بیمه گر (UL) انجام شد، اکثر کاربران دوچرخه های الکترونیکی از اینکه دوچرخه هایشان از باتری های لیتیوم یونی استفاده می کند و از خطرات مرتبط با آن بی اطلاع هستند و نمی دانند که شعله ناشی از آتش گرفتن یک دوچرخه برقی می تواند در کمتر از ۲۰ ثانیه یک ساختمان را فرا گیرد و ویران کند. این نبود آگاهی منجر به انجام اشتباهات تکراری هنگام شارژ باتری و نگهداری از دوچرخه در شرایط نامناسب می شود.
راهکارهای متعددی با هدف جلوگیری از آتش سوزی دوچرخه های الکترونیکی در شهرها ارائه شده است که شامل تهیه دستورالعمل هایی برای نگهداری مناسب باتری ها و دوچرخه های الکتریکی و تصویب استانداردهای نظارتی همچون ایجاد گواهینامه هایی است که کیفیت باتری ها را تأیید می کند، علاوه بر این ایجاد مناطق ایمن شارژ عمومی که بر جلوگیری از اضافه بار نظارت می کند یکی دیگر از راهکارهای ابتکاری است.
کمپین های اطلاع رسانی کاربران به منظور آموزش استفاده صحیح از باتری ها به مردم، همراه با ایجاد راهنماهایی برای نگهداری دوچرخه های برقی در بسیاری از شهرها راه اندازی شده است. پیشرفت های فناوری نیز تحقیقات را به سمت جایگزین های امن تر سوق می دهد. شهرهای بسیاری در سراسر جهان اقدامات ایمنی متنوعی در این زمینه انجام داده اند که در ادامه به بعضی از آن ها اشاره می شود.
نیویورک
نیویورک در سپتامبر ۲۰۲۳، قانون محلی ۳۹ را تصویب کرد که بر اساس آن، دوچرخه های برقی باید با استاندارد ایمنی UL۲۸۴۹ مؤسسه تحقیقاتی UL مطابقت داشته باشند و فروش دوچرخه هایی که با این مقررات مطابقت ندارند، ممنوع است، علاوه بر این نصب ۱۷۰ ایستگاه شارژ عمومی ایمن در برنامه توسعه شهری تصویب شده است. کمپین های اطلاع رسانی به کاربران دوچرخه های برقی، همراه با برنامه های آموزشی برای آتش نشان ها به منظور خدمات اضطراری برای خاموش کردن این آتش سوزی ها نیز در حال انجام است.
لندن
اگرچه لندن بخشی از اتحادیه اروپا نیست، اما به مقررات اروپایی EN۱۵۱۹۴ برای الزامات دوچرخه الکتریکی پایبند است. در این شهر برای حصول اطمینان از اینکه فقط دوچرخه های دارای گواهینامه به فروش می رسند، بازرسی های منظمی از فروشگاه ها انجام می شود. کنترل های سخت گیرانه ای نیز بر واردات دوچرخه اعمال می شود. آتش نشانی لندن دستورالعمل های مربوطه را با توصیه هایی برای شارژ و نگهداری ایمن باتری دوچرخه های برقی در خانه ها ارائه کرده است.
آمستردام
یکی از شهرهایی که بیشترین تعداد دوچرخه را در خیابان های خود دارد، مقررات سختگیرانه ای را برای فروش و استفاده از دوچرخه های برقی اجرا کرده است که رعایت استانداردهای ایمنی اروپا را الزامی می کند. آمستردام همچنین دارای برنامه های بازیافت باتری لیتیومی است تا اطمینان حاصل کند که باتری های استفاده شده به شیوه ای ایمن و پایدار مدیریت می شوند. خدمات آتش نشانی شهر دستورالعمل هایی را در مورد شارژ و ذخیره باتری ها و بازرسی در نقاط شارژ در ساختمان های مسکونی تهیه کرده است.
مادرید
مادرید استاندارد ایمنی اروپایی EN۱۵۱۹۴ را برای دوچرخه های الکترونیکی و UN۳۸.۳ را برای باتری های لیتیومی اجرا می کند و بازرسی های لازم در فروشگاه ها برای اطمینان از رعایت این مقررات انجام می شود. شورای شهر، کمپین های آموزشی را در مورد اهمیت استفاده از شارژرهای اصلی راه اندازی کرده است و راهنمای نحوه شارژ و نگهداری صحیح دوچرخه های برقی را بین کاربران توزیع می کند. این شهر در حال حاضر در حال نصب ایستگاه های شارژ ایمن است.
بارسلونا
فروش دوچرخه های برقی و باتری هایی که با استانداردهای ایمنی اروپا مطابقت ندارند، در بارسلونا ممنوع است. ایستگاه های شارژ در پارکینگ ها و مکان های عمومی برای کاهش خطر آتش سوزی تعبیه شده است و مقرراتی برای کنترل شارژ در ساختمان های مسکونی در حال تدوین است.
والنسیا
در والنسیا تمام دوچرخه های الکتریکی فروخته شده باید با استانداردهای ایمنی اروپا مطابقت داشته باشند. این شهر دارای شبکه ای از ایستگاه های شارژ عمومی ایمن در ساختمان های مسکونی و تجاری است که همه مجهز به سیستم های ایمنی آتش نشانی هستند.