◄ آمادگی 24 ساعته فرودگاه بیرجند برای پذیرش پرواز
فرودگاه بیرجند یکی از آماده ترین فرودگاههای کشور است و هیچ بخشی از فرودگاه با کمبودی مواجه نیست.
مدیرکل فرودگاههای خراسان جنوبی، گفت: هماکنون فرودگاه بیرجند یکی از آمادهترین فرودگاههای کشور است و هیچ بخشی از فرودگاه با کمبودی مواجه نیست.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابط عمومی ادارهکل فرودگاههای خراسان جنوبی، هادی سلامی صنعت حملونقل هوایی را یکی از ابزارهای مهم توسعه دانست و گفت: ایجاد زیرساختهای هوانوردی و حملونقل لازمه توسعه منطقهای و از ملزومات جذب سرمایهگذار و افراد متخصص شامل پزشکان مجرب، اساتید دانشگاه و صاحبان صنایع است.
وی با اشاره به اینکه درآمدهای حملونقل هوایی شامل دو بخش فرودگاهی و شرکت های هواپیمایی است، گفت: بخش درآمدهای شرکت های هواپیمایی در اختیار بخش خصوصی و خود شرکت هواپیمایی است و درآمدهای فرودگاهی که میزان اندکی است (هفتهزار تومان به ازای هر مسافر) از محل دریافت عوارض فرودگاهی از شرکتهای هواپیمایی است که توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران به صورت متمرکز به خزانه واریز میشود.
وی با اشاره به اینکه اکثر فرودگاههای کشور زیانده هستند افزود: فقط هزینه نگهداری فرودگاه بیرجند و تجهیزات و هزینههای جاری و پرسنلی آن حدود 10 برابر درآمدهای حاصل از عوارض فرودگاهی است که در صورت لزوم توسعه فرودگاه طرحهای عمرانی نیز به آن افزوده میشود.
مدیرکل فرودگاههای استان خراسان جنوبی در خصوص تامین زیرساختهای فرودگاه بینالمللی بیرجند گفت: در طول چهار سال گذشته همه نیازمندیهای فرودگاه در بخشهای عملیاتی و تجهیزاتی توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تامین شده است که از آن جمله میتوان به: نصب دستگاه ناوبری (VOR زاویه دهنده پروازها) جهت تردد ایمن در همه شرایط جوی، نصب چراغهای Simple Approach و PAPI، احداث ساختمان CCTV و حراست، قرار گرفتن فرودگاه بیرجند در نوبت دریافت گواهینامه فرودگاهی از ایکائو، تصویب طرح توسعه ترمینال داخلی به مساحت 3500 مترمربع، مطالعه و طراحی ترمینال بینالمللی پروازهای خارجی، ارتقاء سطح درجهبندی فرودگاه از B1 به A3 در بین فرودگاههای کشور، ارتقا سطح تشکیلات اداری فرودگاه به ادارهکل، تکمیل ساختمان یگان حفاظت هواپیمایی، احداث نمازخانه فرودگاه همراه با محوطهسازیها و احداث سرویسها، بازگشایی مسیر جدید فرودگاه از جاده کمربندی زاهدان، گازرسانی به فرودگاه، احداث و آسفالت پارکینگ خودروها (افزایش تعداد مکان پارک به سههزار خودرو)، استانداردسازی مارکینگ باند و سطوح پروازی، نصب کنسول های برج مراقبت پرواز با استفاده از محصول داخلی، احداث هلی پد (محل نشستن هلیکوپتر)، استریپ سازی، پوشش کانال آبهای سطحی و ایمنسازی اطراف باند پروازی، احداث ساختمان RCAG در ارتفاعات تقی قنبر، پیگیری و تصویب نصب سیستم کمک ناوبری ILS، پیگیری و تصویب نصب Radar در ارتفاعات باقران و پیگیری ساخت پروژه ساختمان پاویون نام برد که تنها بخشی از پروژههای اجراشده طی این چند سال است.
به گفته وی، اغلب هزینههای فرودگاه سهمی از اعتبارات استانی ندارند و تقریبا همه اعتبارات از طریق شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تامین میشود، همچنین فرودگاه زیرساختی استراتژیک برای کشور محسوب میشود و هزینههای مرتبط با آن نیز درهرصورت تامین میشود.
سلامی افزود: طی چهار سال حضور خود در استان تا به امروز نزدیک به 400میلیارد ریال جهت تامین زیرساختهای فرودگاه بیرجند توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران هزینه شده است و در صورت تامین اعتبار جهت پروژهای احداث ترمینال جدید فرودگاه بیرجند و نصب سامانه راداری شرق کشور تنها جهت این دو پروژه اعتباری بالغبر 700 میلیارد ریال در اواخر سال جاری جذب خواهد شد.
وی ضمن گلایه از برخی شنیدهها مبنی بر لغو پروازها به علت کمبود زیرساختهای فرودگاه بیرجند یا عدم وجود روشنایی سطوح پروازی جهت برقراری پروازهای فرودگاه گفت: تنها تفاوت فرودگاه بیرجند در مقایسه با فرودگاههای پرتردد شهرهای بزرگ در بحث امکانات و تجهیزات ناوبری و کمک ناوبری، عدم وجود دستگاه کمک ناوبری ILS است که این دستگاه علیرغم عدم توجیه اقتصادی (25 میلیارد تومان اعتبار موردنیاز) با توجه به آمار بسیار کم لغو پروازها ناشی از شرایط جوی (تنها 1 پرواز لغو شده در سال 1395 به دلیل وجود گرد و غبار) اما باز هم فرودگاه بیرجند در نوبت خرید دستگاه قرارگرفته است که در صورت کمک به تامین اعتبار توسط استان، امکان خرید دستگاه یادشده هرچه سریعتر نیز فراهم خواهد شد که در صورت نصب این سامانه فرودگاه بیرجند از حیث سیستمهای ناوبری و کمک ناوبری هیچ کمبودی و تفاوتی با دیگر فرودگاهها همانند فرودگاه مهرآباد، مشهد و... نخواهد داشت.
سلامی در خصوص مشکلات فرودگاه بیرجند افزود: از نظر زیرساختی هیچگونه مشکلی جهت برقراری پروازها نداشته و روزانه آمادگی پذیرش تا 50 پرواز در طول شبانه روز راداریم.
وی افزود: در صورت صدور مجوزهای لازم توسط سازمان استخدامی کشور و تامین نیروهای متخصص در برخی امور تخصصی آمادگی کامل جهت تبدیلشدن به فرودگاه 24 ساعته را نیز داریم اما باز هم علیرغم کمبود نیرو جهت تامین شیفتهای شبانهروزی، این فرودگاه طی عملیات رفت و بازگشت حجاج طی امسال و سال گذشته به صورت 24 ساعته به مردم و زائران خدمتگذاری کرده است و رضایت 100درصدی زائران را طی این مدت داشتهایم.
سلامی خاطرنشان کرد: طی روزهای گذشته بازرسان شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران جهت بررسی دریافت گواهینامه فرودگاهی از تجهیزات، دستگاهها ناوبری و امکانات فرودگاه بیرجند بازدید کردند که برخی از نواقص بسیار جزئی در گزارش نهایی به این اداره کل ابلاغشده است که پس از رفع نواقص اعلامشده و پس از بازدید سازمان هواپیمایی کشوری بهزودی شاهد دریافت گواهینامه فرودگاهی جهت فرودگاه بیرجند نیز خواهیم بود که این گواهینامه با ایجاد بستر ایمن تمایل شرکتهای هواپیمایی داخلی و خارجی را جهت برقراری پروازها به فرودگاه بیرجند دوچندان خواهد کرد.
این فعال حوزه هوانوردی افزود: طبق اعلام بازرسان شرکت فرودگاههای کشور فرودگاه بیرجند در اغلب موارد از بسیاری فرودگاههای شهرهای بزرگ در سطح کشور تکمیلتر و استانداردتر است که خود نشان از تلاشهای پرسنل متخصص و خدوم این فرودگاه دارد.
مدیرکل فرودگاههای استان خراسان جنوبی اظهار کرد: سازمان هواپیمایی کشور متولی نظارت بر شرکتها و موسسات هوانوردی و فرودگاههاست و بخش حاکمیتی صنعت هوانوردی بشمار میرود و شرکت فرودگاههای کشور بخش اجرایی و عملیاتی هوانوردی است.
سلامی با اشاره به اینکه محدودیتهایی در تامین ناوگان کشور وجود دارد و ناوگان موجود کشور پاسخگوی تقاضای موجود نیست، گفت: همانطور که بارها عنوانشده وظیفه فرودگاهها تامین زیرساخت، تجهیزات ناوبری و کمک ناوبری، ساخت و تجهیز ترمینال ها و باند پروازی و... جهت انجام پرواز امن و ایمن است که طی این سال ها اداره کل فرودگاههای استان به وظیفه خود عمل کرده و به صد در صد اهداف تعیینشده خود رسیده است.
وی یادآور شد: از تعداد پروازهای باطلی اعلامشده توسط شرکتهای هواپیمایی هیچکدام به دلیل کمبودی در زیرساختهای فرودگاه لغو نشدهاند و علت اصلی لغو این پروازها شرکتهای هواپیمایی هستند که مستقیما زیر نظر سازمان هواپیمایی کشوری انجام وظیفه میکنند.
وی ادامه داد: با همه این موارد باز هم این ادارهکل به جهت تکریم و خدمت به ارباب رجوع مکاتبات فروانی با تمامی شرکتهای هواپیمایی فعال در کشور و همچنین سازمان هواپیمایی کشوری داشته و تمام سعی خود را کرده تا بتوانیم این مشکل را برطرف سازد.
سلامی در خصوص لغو پروازهای در بسیاری از فرودگاههای کشور از جمله فرودگاه بیرجند افزود: در کشور تعداد 17 شرکت هواپیمایی وجود دارد که امور مربوط به حملونقل هوایی را انجام میدهند که به دلیل تحریمهای ظالمانه، مشکلاتی در این چند سال دامنگیر این شرکتها شده است همچنین تعداد 250 فروند هواپیما در کشور موجود است که حدود 52درصد از این تعداد به دلیل عمر بالا دچار نقص فنی و تعداد زیادی زمینگیر هستند و یا به دلیل تحریمها در انتظار خرید قطعه بوده و امکان پرواز ندارند و همین امر موجب شده با کمبود شدید هواپیما در ناوگان هوایی مواجه شویم و از آن طرف هم شرکتهای هواپیمایی باوجود این مشکلات و کمبودها تنها در صورتی که این تضمین را داشته باشند که متضرر نمیشوند حاضر به همکاری خواهند شد.
سلامی گفت: شرکتهای هواپیمایی عمدتا خصوصی هستند و مالکیت هواپیماها را در اختیاردارند و عمده هواپیماهای شرکتها در تهران مستقر است و صرفا اقدام به پرواز فرودگاههای استانها میکنند و مجددا در تهران اسکان مییابند و همانطور که بارها در نشستهای خبری، جلسات با مسئولین استان مطرح کردهایم:
1- تاسیس ایرلاین به مرکزیت بیرجند
2- خرید هواپیما توسط استان و سپردن عملیات آن به شرکتهای هواپیمایی فعال
3- اعطای تسهیلات به شرکتهای هواپیمایی و اخذ تعهد محکم و دقیق با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران برای بیس نمودن پرواز در استان
4- استفاده از ظرفیت چارتری در استان
5- تشکیل کارگروه ویژه جهت افزایش پروازها با حضور تمامی متخصصان و صاحب نظران را از راهکارهای مهم در برقراری یک پرواز منظم و بدون هیچ گونه باطلی جهت مرکز استان خواهد بود.