دلیل توقف کامیون های ایرانی در افغانستان چیست؟
شماری از کامیون های حامل سوخت ۲۳ روز در خاک افغانستان متوقف شدند و این در حالی است که بار آنها از مسیر ایران ترانزیت شده است.
شماری از کامیون های حامل سوخت ۲۳ روز در خاک افغانستان متوقف شدند و این در حالی است که بار آنها از مسیر ایران ترانزیت شده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، حدود ۴۰۰ کامیون دار بیش از سه هفته است در آن سوی مرز شرقی و داخل خاک افغانستان به علت نپذیرفتن بار از سوی کشور مقصد، معطل ماندند. این کامیون ها حامل سوخت صادراتی از مبدا کشور عراق هستند که از طریق ایران ترانزیت شده است.
گذرگاه مرزی ماهیرود یا نقطه مرزی میل ۷۸ یک گذرگاه مرزی بین ایران و افغانستان است که در شهرستان سربیشه استان خراسان جنوبی قرار دارد و نام این مرز در کشور افغانستان، مرز ابونصر فراهی است.
پایانه مرزی ماهیرود، گذرگاه رسمی ایران با افغانستان است که به گفته مسئولان، ۳۵ تا ۴۰ درصد صادرات جمهوری اسلامی ایران به افغانستان از این مرز انجام می شود.
بنابر آمار رسمی، ۲۵۰ هزار و ۸۵۱ تن کالا در سه ماه امسال از طریق مرز ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده که نشان دهنده رشد هزار و ۱۱۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.
با این وجود عوامل گمرکی و مرزبانی در مرز ماهیرود طبق پروتکل های تعریف شده، فرآیند ورود و خروج کالا را انجام می دهند و درخصوص محموله های ترانزیتی از سایر کشورها به مقصد افغانستان دخالتی ندارند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در این باره گفت: بار این کامیون ها سوخت است که از عراق به مقصد افغانستان بارگیری و پلمب شده و فقط ترازیت آن از ایران صورت می گیرد که از طریق مرز ماهیرود خراسان جنوبی انجام شده و کشور ما هیچ دخالتی در این زمینه ندارد.
مهدی جعفری افزود: رانندگان کامیون ها در کشور مبدا توسط مالکی که خریداری را در عراق انجام داده، بارگیری و محموله را به افغانستان منتقل کردند که بار در کشور مقصد تخلیه شود، وقتی این محموله ها به افغانستان رسیده، هنگام تخلیه توسط کشور افغانستان آزمایش انجام شده و سوخت بی کیفیت تشخیص داده شده لذا مورد قبول این کشور نیست و خواستار مرجوع شدن کالا هستند.
وی توضیح داد: برای مرجوع شدن کالا باید صاحب کالا که تاجر افغانستانی خریدار کالاست در بندر ابونصر فراهی (مجاور مرز ماهیرود) مراجعه کند و درخواست مرجوعی آن را بدهد تا کالا به کشور عراق برگشت داده شود.
معاون استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: به دلیل اینکه رانندگان این کامیون ها ایرانی هستند، پیگیرهایی را انجام داده ایم اما درخصوص بار آنها وظیفه ای نداریم و هیچ گونه مسئولیتی متوجه جمهوری اسلامی ایران نیست، فقط ترانزیت از خاک کشور ما انجام شده است.
او گفت: این موضوع هم به وزارت امور خارجه منعکس شده و در حال پیگیری هستند، هم سفارت ایران در افغانستان پیگیر است.
جعفری افزود: ما در خراسان جنوبی نیز تاکنون سه ملاقات مرزی با طرف افغانستان داشتیم و هر بار گفتند که مشکل را برطرف می کنیم اما باید از حکومت مرکزی دستور بگیرند.
وی گفت: موضوع از طریق سفارت ایران در افغانستان هم پیگیری شده و پاسخ آنها این است که به اطلاع رانندگان رسیده که محموله بی کیفیت از عراق نیاورند زیرا نه تنها خودشان را گرفتار می کند بلکه به تجارت جمهوری اسلامی ایران هم لطمه می زند و آن را تحت الشعاع قرار می دهد.
معاون اقتصادی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: پیگیری ها برای این موضوع ادامه دارد و طی دو سه روز گذشته مکرر از طریق وزارت امور خارجه و سفارت ایران در افغانستان و حتی دستگاه های نظامی در مرز پیگیری شده است.
وی افزود: بار این کامیون ها در خاک افغانستان است و با مرز ما فاصله دارد لذا کشور ما عملا در این زمینه حق دخالت و تکلیفی ندارد.
خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر در چهار شهرستان سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه با ۲ استان فراه و هرات افغانستان مرز مشترک دارد.
فعال ترین مرز استان در سال های اخیر مرز ماهیرود شهرستان سربیشه بوده و سومین معبر رسمی ایران با افغانستان در کنار مرز دوغارون خراسان رضوی و مرز میلک سیستان و بلوچستان است.
همچنین تجمع این تعداد کامیون حامل سوخت در یک مکان هرچند داخل خاک افغانستان است و با مرز ما فاصله دارد اما خطرات بالقوه ای دارد که نیازمند اتخاذ تدابیر پیشگیرانه است.