راهبرد صنعت خودروی ایران با تمرکز بر تنوعبخشی خدمات پس از فروش بازطراحی شود
مرکز پژوهشهای مجلس پیشنهاد داد که استراتژی صنعت خودروی ایران تحت رویکرد تمرکز بر تغییرات بازار خودرو و ورود بازیگران جدید، تمرکز بر امور تحقیق و توسعه، و تنوعبخشی خدمات پس از فروش در طول چرخه عمر محصول، بازطراحی و تدوین شود.
مرکز پژوهشهای مجلس پیشنهاد داد که استراتژی صنعت خودروی ایران تحت رویکرد تمرکز بر تغییرات بازار خودرو و ورود بازیگران جدید، تمرکز بر امور تحقیق و توسعه، و تنوعبخشی خدمات پس از فروش در طول چرخه عمر محصول، بازطراحی و تدوین شود.
این گزارش تصریح میدارد:
«یافتههای این مطالعه نشان میدهد که بر پایه تحولات چهارگانه فناوریمحور، منابع درآمدی خودرو متأثر از رانندگی با روشهای اشتراک گذاری سفر، سرویسهای تبادل داده، ارتقای فناوری و بهکارگیری مدلهای نوین کسب و کار تا سال 2030 میلادی، حدود 5/1 تریلیون دلار یعنی معادل 30 درصد افزایش مییابد.
از طرفی پیشبینی شده است از هر 10 خودرو فروخته شده در سال 2030 میلادی ، یک خودرو در قالب اشتراکگذاری سفر به فروش میرسد. همچنین در صورت رفع موانع تکنولوژیکی و مسائل قانونی، تا 15 درصد از خودروهای فروخته شده در سال 2030 به خودروهای تمام خودران اختصاص خواهد یافت. دورنمای خودروسازی جهان حکایت از توسعه خودروهای برقی و تبدیل به خودروهای قابل رقابت و مناسب در بازار افق 2030 دارد.
همچنین الزام به رقابت و همکاری با رقبا در حوزههای مختلف و تمرکز بازیگران جدید صنعت خودرو در بخش کوچکی از زنجیره ارزش از ویژگیهای صنعت خودرو در افق 2030 است».
گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در ادامه پیشنهاد داده است که استراتژی صنعت خودروی ایران تحت رویکرد تمرکز بر عواملی همچون تغییرات بازار خودرو و ورود بازیگران جدید، تمرکز بر امور تحقیق و توسعه، طراحی و مهندسی و توسعه سیستمهای نرمافزاری، تقویت صنایع مرتبط و تجهیز شبکه تامین و تنوع بخشی خدمات پس از فروش در طول چرخه عمر محصول، بازطراحی و تدوین شود.