تکنولوژی ASCT در ساخت صندلی ارگونومیک خودرو
وبلاگ تین نیوز | بسیاری از رانندگان همواره با صندلیهای خودروی خود دچار مشکل هستند. چند سالی است که تولید کنندگان خودرو در صدد بر آمده اند که در طراحی صندلی خودروهای خود توجه بیشتری به ترکیب بدن داشته باشند و بدین ترتیب تا حدودی توانسته اند بر این مشکل غلبه کنند.
تکنولوژی ASCT که از پیشرفته ترین تکنولوژیهای ارائه شده در زمینه ساخت صندلی خودرو می باشد مخفف کلمات تکنولوژی کنترل سطح خودرو است. تکنولوژی ASCT این امکان را به صندلی می دهد که همانند قالبی بدن شما را احاطه کند و در حقیقت در نقاطی از بدن شما ارتباط و اتصال ایجاد کند که توسط صندلیهای معمولی غیر قابل دسترسی می باشد.چنین تکنولوژی در ابتدا از دستگاهی که برای کمک به صدمه دیدگان ناشی از سوختگی طراحی شده بود اقتباس گردید.
ASCT تشکیل شده است از یک سری سلولهای پلی اورتان که توسط یک پمپ که با یک میکرو پردازنده کنترل می شود، باد می شود و بر روی هر نوع صندلی خودرو قابل نصب می باشد. وجود شیرهای (سوپاپهای) مخصوص در سیستم فشار وارده به سلولها را بر اساس یک نقشه فشار الکترونیکی تنظیم می کند و این نقشه فشار ارتباط مستقیم با نحوه نشستن و قرار گرفتن شخص بر روی صندلی دارد.
ورقه ای که این سلولها در آن قرار دارد تقریبا تمامی سطح صندلی خودرو را می پوشاند ولی نصب این صفحه آن را در فضایی بین بخش اسفنجی صندلی و روکش آن قرار می دهد. در آغاز کلیه سلولها بیش از اندازه باد شده منتهی برای کسب بهترین حالت به تدریج فشار باد درون خود را کاهش می دهد. وظیفه پردازنده کنترل باد درون هر یک از سلولها برای کسب حداکثر راحتی می باشد. در این سیستم با جابجا شدن و تکان خوردن راننده صندلی نیز با او حرکت می کند.
برای آزمایش چگونگی عملکرد این سیستم در شرایط مختلف در جادههای گوناگون یکی از آنها بر روی صندلی اتومبیل روور 800 نصب گردید. در ابتدا احساس عجیبی به راننده دست می داد چرا که ابتدا صندلی باد می کرد و تبدیل به جسم سفتی می شد و سپس به طور آهسته به حالت قبلی خود تبدیل می شد.
تأثیر عملکرد سیستم در عبور از جادههای ناهموار و پیچها بسیار قابل توجه بود چون به طور دائم بخشهایی از صندلی با متورم شدن و جمع شدن، حداکثر راحتی را برای راننده به وجود می آوردند. به اعتقاد طراح این سیستم، ASCT یک تکنولوژی بسیار بزرگ و با ارزش بوده و پتانسیل و قابلیت تکثیر شدن هر چه بیشتر را در آینده بسیار نزدیک دارا است و از این لحاظ می توان آنرا با بالشتکهای ایمنی مخصوص تصادف مقایسه کرد که از ابتدای ظهور آنها تاکنون دچار تغییرات عمده ای شده اند و یکی از آخرین آنها کنترل میزان متورم شدن این بالشتکها می باشد.
هر فردی که بر روی صندلی قرار می گیرد بسته به وزن و نحوه قرار گرفتن نقشه فشار الکترونیکی خاص خود را دارا می باشد. لذا همین امر تفاوت یک انسان معمولی و یک کودک را مشخص می کند.
از دیگر موارد اصلاحی که می توان برای این سیستم پیش بینی کرد در نظر گرفتن برنامه بیدار باش WAKE UP PROGRAM برای هنگامی است که سیستم تشخیص می دهد راننده مدت زمان نسبتا طولانی در حال رانندگی بوده است.
برای صندلیهای اسپرت می توان مدل خاصی از این سیستم را طراحی کرد که راننده بتواند اقدام به پیمودن مسافت طولانی با سرعت زیاد بکند و حتی در هنگام پیاده شدن از خودرو بعد از مدت زمان طولانی بخش وسطی صندلی متورم شده و امکان پیاده شدن راحت راننده را فراهم می کند.
از دیگر جنبههایی که می توان در آینده برای این تکنولوژی در نظر گرفت افزودن قابلیت ماساژ دادن تحت نام WOW CYCLE که می تواند بخشهای مختلفی از بدن راننده را در حین رانندگی ماساژ بدهد و این امر می تواند خستگی ناشی از انجام یک رانندگی طولانی را تا حدودی کاهش دهد.
تکنولوژی ASCT می تواند تأثیرات اساسی در طراحی خودرو داشته باشد.آقای Mc Cord Vian برای سیستم فنر بندی مورد نیاز در صندلیهای خودرو از نوعی مواد نایلونی به صورت شبکه استفاده کرده و دیگر نیازی به استفاده از مواد اسفنجی قطور نمی باشد و می توان ضخامت پشتی صندلیها را تا 50 میلیمتر کاهش داد که چنین کاهشی می تواند کمک چشمگیری به طراح در طراحی خودرو بنماید.
نخستین باری که ASCT به معرض دید گذاشته شد، در نمایشگاه خودروی آمستردام هلند بود که بر روی یک کادیلاک سویل نصب شده بود و بلافاصله نیز فروش آن آغاز شد. اما آقای برت Burt مطمئن است که می توان به زودی هزینه ساخت این تکنولوژی را به قدری پایین آورد که قابل نصب بر روی همه نوع خودرویی باشد. در حال حاضر برای نیل به چنین هدفی یک نمونه اولیه ساخته شده است. پیش بینی می شود با عمومیت یافتن مصرف چنین تکنولوژی دیگر نیازی به استفاده از مکانیزمهای حافظه صندلی وجود نداشته باشد و وجود WOW CYCLE که همان ماساژ دادن راننده است لذت زیادی را به همراه خواهد داشت.