بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

◄ (تصاویر) سالگرد خداحافظی نخستین خودرو تولیدانبوه از خط‌تولید

فورد مدل T اولین خودرو تولید انبوه جهان بود که به لطف خط تولید ابداعی فورد بازار خودرو جهان را متحول کرد. پیش از ابداع خط تولید توسط هنری فورد، خودرو کالایی لوکس به‌حساب می‌آمد که هرکسی قادر به خرید آن نبود.

(تصاویر) سالگرد خداحافظی نخستین خودرو تولیدانبوه از خط‌تولید
تین نیوز

فورد مدل T اولین خودرو تولید انبوه جهان بود که به لطف خط تولید ابداعی فورد بازار خودرو جهان را متحول کرد. پیش از ابداع خط تولید توسط هنری فورد، خودرو کالایی لوکس به‌حساب می‌آمد که هرکسی قادر به خرید آن نبود.

به گزارش تین‌نیوز، خاطرات هنری فورد نشان می‌دهد که او بیش‌تر از اینکه دغدغه تولید ماشین را داشته باشد، دغدغه چگونه تولید کردن آن را داشت. او می‌خواست بیش‌تر و بیش‌تر ماشین بسازد و این با روش سنتی تولید جور در نمی‌آمد.

به عقیده فورد به‌طور هم‌زمان بیشتر از چهار کارگر نمی‌توانند روی یک ماشین کار و آن را مونتاژ کنند چراکه افزودن نفرات بیش‌تر تنها موجب می‌شود که کار آنها باهم تداخل پیدا کرده و نظم کاربر هم بریزد. در حالت مونتاژ چهارنفره، ساخت یک فورد از اولین تا آخرین قطعه، حدود ۱۲ ساعت زمان نیاز داشت؛ اما فورد خواستار تولید بیشتر خودرو و بهره‌وری بیشتر کارگران بود.

مشکل دیگر مونتاژ سنتی خودرو آموزش کارگران بود که باید مونتاژ همه بخش‌های خودرو را دقیقاً فرامی‌گرفتند. در این حالت دست یافتن به کارگران ماهر بسیار سخت می‌شد. به همین دلیل فورد به سراغ ایده خط تولید رفت.

جالب است بدانید که قوانین کار امروزی هم اولین بار توسط هنری فورد تدوین شد. طبق نظر او هر کارگر نباید بیشتر از هشت ساعت در روز کار می‌کرد و در برابر این کار حقوق مشخصی دریافت می‌کرد.

امروز 27 مه ۱۹۲۷ شرکت خودروسازی فورد با پایان دادن به خط تولید فورد مدل T، ساخت فورد مدل ‌A را آغاز کرد.

در سیستم خط تولید بعدها توسط شرکت‌های مختلف تغییراتی داده شد و درحال‌حاضر بهترین سیستم خط تولید در جهان متعلق به تویوتا است که در آن بین وارد شدن مواد خام به مجموعه تولیدی تا خروج به شکل اتومبیل کمتر از 24 ساعت زمان وجود دارد.

اما هیچ‌کس قبل از فورد به خط تولید فکر نکرده بود و شاید اگر فورد خط تولید را ایجاد نمی‌کرد هنوز خودرو کالایی لوکس بود.

ford-assembly-line-002jpg-dcf66d9cb07cb4b5
ford-assembly-line-009jpg-82db897d88e23078
ford-assembly-line-006jpg-e2519b7fbe6bd29a
ford-assembly-line-001jpg-dae78e4818309137
فورد
17 میلیون فورد
خط تولید فورد
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.