بازدید سایت : ۴۰۴۵۸

◄ امروز سوم سپتامبر؛ سالروز تولد طراح خودروی نوستالژیک ایرانی‌ها

امروز سوم سپتامبر؛ سالروز تولد طراح خودروی نوستالژیک ایرانی‌ها
تین نیوز

سوم سپتامبر 1887 یکی از خوش‌فکرترین مهندسان صنعت خودرو آلمان در روستای «مفرزدرف» در جمهوری چک چشم به جهان گشود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، فردیناند پورشه، طراح بزرگ خودرو در آلمان و جهان، فرزند یک آهنگر ساده بود. او به‌دلیل علاقه بسیار زیاد به صنعت با اسرار زیاد خانواده را متقاعد کرد که مدرسه فنی در شهر «ریچن برگ» برود.

پورشه برای تأمین مخارج تحصیلش مجبور به کار بود و به همین دلیل پس از مدتی به‌عنوان دفتردار در شرکت الکتریکی «ایگر» مشغول به کار شد. او بعد از اتمام مدرسه فنی هرگاه فرصتی داشت به‌طور مخفیانه به دانشگاه فنی در شهر «وین» می‌رفت و سر کلاس‌های فنی آن دانشگاه می‌نشست. هرچند که او هرگز نتوانست مدرک مهندسی از آن دانشگاه بگیرد، اما با مباحث مهندسی به‌طور کامل آشنا شد و بعدها دکترای افتخاری مکانیک را کسب کرد. فردینان هنگام کار در شرکت ایگر با دختری به نام «لویس» آشنا شد و با او ازدواج کرد. این ازدواج به‌دلیل استعداد و پشتکار او و همسرش باعث پیشرفت کار پورشه جوان شد.

 علاقه شدید او به دنیای اتومبیل باعث شد که در سال ۱۸۹۸ به‌عنوان طراح اتومبیل‌های جدید به کار گرفته شود و چندی بعد توانست دو خودروی قابل‌توجه را طراحی کند.

او در سال ۱۹۰۲ به خدمت سربازی فراخوانده شد و خدمت نظام‌وظیفه را به‌عنوان راننده افسران درجه بالای ارتش پشت‌سر گذاشت و پس‌ازآن برای گذراندن زندگی به شرکت Aufro-Daimler رفت و بعد از ۱۱ سال کار به‌عنوان مدیر فنی انتخاب شد. پورشه در ادامه کارش به طراحی موتورهای گازوئیلی پرداخت و نخستین طرحی که به بازار فرستاد، ماشینی شبیه کالسکه بود که به‌وسیله دو موتور الکتریکی با چرخ‌های جلویی به حرکت درمی‌آمد و به‌وسیله باتری روشن می‌شد.

 سرعت این ماشین ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت بود و به همین دلیل با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم مواجه شد. خودرو الکتریکی پورشه در نمایشگاه جهانی پاریس در معرض دید عموم قرار گرفت و اگرچه هنوز دنده‌هایش قابل‌اطمینان و اتصالات آن از ایمنی کافی برخوردار نبود؛ اما بیش از ۳۰۰ نمونه‌اش به فروش رسید و فردینان به‌عنوان برجسته‌ترین مهندس فاقد مدرک خودرو شناخته شد و جایزه‌ای ویژه دریافت کرد و این آغاز خیز او به سمت تولید خودرویی استثنایی بود.

فردیناند پورشه طراح فولکس‌واگن بیتل (فولکس قورباغه‌ای) به درخواست هیتلر بود که این خودرو اولین خودرو ملی در جهان لقب گرفت، چون این خودرو برای همه خانواده‌های آلمانی قابل‌ابتیاع بود. یکی دیگر از طرح‌های اسطوره‌ای این طراح بزرگ، خودرو پورشه 911 توربو بود که هنوز مدل‌های جدید آن از برترین خودروهای سوپراسپورت جهان است. پورشه جمله‌ای معروف دارد که می‌گوید: «خودرو دلخواه خود را پیدا نکردم پس آن را خودم ساختم.»

خانواده پورشه
پورشه و طراح 911 در سال1993
پورشه در کنار مدل 942 سال 1984
فردیناند پورشه در کنار پورشه 901
خط تولید کارخانه زوفن هاوزن در سال 1961
1939 پورشه
خودرو الکتریکی فردیناند پورشه
اولین نسل فولکس قوباغه ای
پورشه و هیتلر در کنار هم داخل فولکس قورباغه ای
هیتلر و پورشه در حال سوار شدن به فولکس قورباغه ای
پورشه در حال نمایش اولین ماکت فولکس قورباغه ای به هیتلر
Ferdinand_Porsche
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.