بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

حذف مصوبه واردات خودرو از لایحه بودجه ۱۴۰۱؛ آری یا خیر؟

آیا با توجه به تصویب مجلس و ارسال مصوبه به شورای نگهبان؛ مصوبه واردات خودرو از لایحه بودجه ۱۴۰۱ حذف شده است یا خیر؟

حذف مصوبه واردات خودرو از لایحه بودجه ۱۴۰۱؛ آری یا خیر؟
تین نیوز |

 آقایان مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو و روح الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نظراتشان را درباره مطالب ضد و نقیضی که در رسانه‌ها به نقل از برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی منتشر شد که ظاهرا مصوبه واردات خودرو را با توجه به مصوب شدن در مجلس شورای اسلامی و ارسال آن به شورای نگهبان، از لایحه بودجه ۱۴۰۱ حذف کرده اند یا خیر؟ بیان داشتند.

به گزارش تین نیوز به نقل از صدا و سیما، آقای دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: آنچه که مستلزم و قابل رویت است، فاصله ابلاغیه شماره ۱۱۴۵۰، ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ جناب آقای قالیباف رئیس محترم مجلس شورای اسلامی و رئیس جمهور در بند ک از لایحه بودجه، موضوع واردات خودروی سواری که تعداد ۵۰ هزار دستگاه سواری بنزینی و ۲۰ هزار دستگاه هیبریدی در لایحه بودجه آمده بود؛ این بار حذف شده است یعنی درست است که به اسم واردات خودرو آمده، اما اقلام وارداتی را آنجا مشخص کرده اند و این بند حذف شده! حالا کلیات بوده، ایراد ندارد، اما دلیل آن این است که لیزینگ یک جریان اقتدارگر و انحصار طلب همیشه با عناوین مختلف از واردات خودرو به کشور جلوگیری می‌کند، یک روز با نام اشتغال، یک روز با نام جلوگیری از خروج ارز و فقط یک سوال برای ما و مردم مطرح می‌شود که چگونه جریانی می‌تواند، بودجه مصوب تعیین شده را تغییر یا اسامی و اعدادی را از آن حذف کند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: نکته‌ای که سوال برانگیز است این افراد در برابر واردات خودرو ایستاده و مقابله می‌کنند، چرا با واردات موبایل که چهار میلیارد دلار سال ۱۴۰۰ به کشور وارد شده، مقابله نمی‌کنند در حالیکه واردات خودرو دو میلیارد دلار می‌شد!

وی گفت: خودرو کالای سرمایه‌ای است، خودرو کالایی است که می‌توان در حال حاضر تنظیم بازار خودروی کشور را با آن جبران کرد.

دادفر در ادامه بیان داشت: به اسم تولید و حمایت از تولید، تولیدی که مقام معظم رهبری از آن گلایه داشته و فرمودند حق با مردم است و تولید بی کیفیت، حالا همین تولید بی کیفیت را هم به تعداد نمی‌توانید در موعد مقرر در اختیار مردم قرار بدهید، پنهانی لابی می‌کنید و مصوبه واردات خودرو را از بودجه خارج می‌کنید.

دبیر انجمن خودروسازان افزود: بعضی با موضوع واردات خودرو مقابله می‌کنند چرا که برایشان منافع دارد و جماعتی دلال هستند که ۵۰ تا ۱۰۰ دستگاه ماشین خارجی خریداری کرده و در پارکینگ‌ها نگهداری می‌کنند، هیچ وقت دوست ندارند واردات آزاد شود.

 

مخالفت شورای عالی نظارت تشخیص مصلحت نظام با مصوبه مجلس 

روح الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره مجوز واردات خودرو و چگونگی حذف این بند از ابلاغیه‌ای که مجلس به دولت داده است، بیان داشت: یک مقطعی کمیسیون صنایع با شروطی قبلا تصویب کرده بود که با واردات خودرو‌های هیبریدی برقی به شرط صادرات خودرو و قطعات و یا قطعات مرتبط با نیروی محرکه و سایرین، بحثی بود که مصوب و به نتیجه هم رسید، اما خیلی محدود بود، اما در بودجه سال ۱۴۰۱، دولت و مجلس پیشنهادی رو مصوب کردند در بودجه که در واقع ۵۰ هزار خودروی سواری و در مجموع حدود ۱۰۰ هزار دستگاه در واقع خودرو می‌توانند وارد کنند هم ماشین آلات کشاورزی و هم خودرو‌های سنگین، ۵۰ هزار دستگاه آن هم سواری بود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: زمانی در واقع مصوبه مجلس شکل قانونی پیدا می‌کند که به سمع و نظر شورای نگهبان برسد، شورای نگهبان نظراتی را در این زمینه بیان می‌کند؛ واقعیت مطلب این است که شورای نگهبان هم با این موضوع مخالفت نکرده است، اما شورای عالی نظارت تشخیص مصلحت نظام، نظر مخالف اعلام کرد و روند این پروسه طوری است که آن‌ها مخالفتشان را به شورای نگهبان اعلام، شورای نگهبان نظر آن‌ها را به مجلس اعلام می‌کند و در نتیجه وقتی از طریق شورای نگهبان اعلام می‌شود دیگر مصوبه نمی‌تواند شکل قانونی پیدا کند به همین دلیل هم علیرغم اینکه مجلسی‌ها در واقع شدیدا طرفدار این حجم موارد در این سطح را داشتند و به طور جدی هم در حمایت از مصرف کنندگان به منظور ارتقای کیفیت خودرو و کاهش قیمت و برای اینکه خودروسازی‌های داخلی به رقابت بیافتند این مصوبه با نظر شورای عالی نظارت تشخیص مصلحت نظام از طریق شورای نگهبان به تصویب نرسید، متاسفانه.

آقای دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو با تائید سخنان عباسپورسخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به هر حال شورای عالی نظارت تشخیص مصلحت نظام، جایگاه قانونی دارد وقتی حذف می‌کند، یعنی ماجرا تمام شده است، اما نکته این است بحث تنظیم بازار، بحث دسترسی مردم به یک خودروی ایمن را چه کسی باید پیگیری کند؟

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.