نمونه های خارجی پراید، سمند و ساینا را ببینید+ عکس
وقتی صحبت از کپی برداری در طراحی خودرو می شود، همهٔ ما به یاد خودروهای چینی می افتیم زیرا خودروسازان این کشور سال ها اقدام به کپی برداری از روی طراحی خودروهای مشهور جهان می کردند و برخی از آن ها حتی هنوز هم این کار را کنار نگذاشته اند.
در این مطلب، نگاهی به طراحی خودروهای مختلف ایرانی خواهیم داشت که از روی ماشین های مشهور جهان کپی شده و یا الهام گرفته اند.
به گزارش تین نیوز به نقل از پدال، وقتی صحبت از کپی برداری در طراحی خودرو می شود، همهٔ ما به یاد خودروهای چینی می افتیم زیرا خودروسازان این کشور سال ها اقدام به کپی برداری از روی طراحی خودروهای مشهور جهان می کردند و برخی از آن ها حتی هنوز هم این کار را کنار نگذاشته اند. بااین حال، اگر به بسیاری از خودروهای ایرانی نگاه کنیم، کپی برداری طراحی را در اینجا هم می توانیم ببینیم با این تفاوت که کپی برداری چینی ها باعث پیشرفت و رسیدن به زبان طراحی منحصربه فرد در بسیاری از خودروسازان این کشور شد درحالی که در ایران از این خبرها نیست و حتی در طراحی جدیدترین خودروهای داخلی هم کپی کاری را می بینیم. ازاین رو، در ادامه قصد داریم با فاحش ترین کپی های ایرانی آشنا شویم.
سمند و ساب ۵-۹
پروژهٔ توسعهٔ اولین خودروی ملی ایران در دههٔ ۷۰ توسط ایران خودرو آغاز شد و با توجه به پیچیدگی و هزینهٔ بالای فرایند توسعهٔ پلت فرم، این شرکت برای ساخت خودروی ملی تصمیم به استفاده از پلت فرم پژو ۴۰۵ گرفت. هم زمان با انجام این پروژه در ایران، شرکتی بریتانیایی بنام فرست اتوموتیو انگلستان اقدام به طراحی پروتوتایپ خودرویی روی پلت فرم پژو ۴۰۵ برای تولید در یک شرکت تایوانی کرده بود اما با توجه به ورشکستگی شرکت تایوانی، ایران این طرح را از فرست اتوموتیو خرید و با تغییراتی که توسط مرکز تحقیقات ایران خودرو روی آن صورت گرفت، نهایتاً منجر به ساخت سمند شد. هرچند از طرح اولیهٔ سمند که توسط فرست اتوموتیو طراحی شده بود تصویری در دست نیست اما چراغ ها و سپر عقب سمند شباهت بسیار زیادی به نسل اول ساب ۵-۹ دارد که بین سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۰ تولید می شد.
پراید ۱۳۲ و سوبارو ایمپرزا
سایپا که مونتاژ کیا پراید را در سال ۱۳۷۶ در ایران آغاز کرد، سال ها بدون تغییر خاصی به تولید آن ادامه داد اما حدود یک دهه بعد، این خودرو کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته بود و پس از فیس لیفت ناموفقی که با نام ۱۴۱ معرفی شد، در سال ۱۳۸۶ سایپا دوباره این خودرو را به اتاق جراحی برد و دومین فیس لیفت پراید را با نام ۱۳۲ به بازار فرستاد. در این فیس لیفت، جلو و عقب پراید کاملاً از نو طراحی شد. هرچند در طراحی جلوی ۱۳۲ کپی برداری فاحشی به چشم نمی خورد اما به نظر می رسد طراحی چراغ ها و در صندوق با نگاه به نسل دوم سوبارو ایمپرزا شکل گرفته باشد. انتقال جا پلاک به روی سپر و فرم کلی چراغ های عقب تا حد زیادی ایمپرزا را به یاد می آورد.
تیبا ۲ و سئات ایبیزا
تیبا به عنوان اولین خودروی ملی سایپا در آذر ۱۳۸۹ رونمایی شد. طراحی این خودرو توسط شرکت ایتالیایی ایتال دیزاین صورت گرفته بود و به همین دلیل ظاهر آن خصوصاً در نمای جلو شباهت هایی به خودروهای لانچیا داشت. بااین حال، چون فاصلهٔ بین آغاز پروژه تا رونمایی خودرو بسیار زیاد شد، طراحی تیبا در همان زمان معرفی هم رنگ و بوی کهنگی گرفته بود. بااین حال، سایپا این ماشین را با همین طراحی روی خط تولید برد و در سال ۱۳۹۱ نسخهٔ هاچ بک آن را با نام تیبا ۲ معرفی کرد. درحالی که نمای جلوی تیبا ۲ با نسخهٔ سدان یکسان بود، سایپا قسمت عقب آن را با الهام از نسل چهارم سئات ایبیزا طراحی کرد. در این قسمت فرم چراغ ها شباهت زیادی به هاچ بک اسپانیایی دارد.
دنا و مرسدس بنز C کلاس
درحالی که حدود یک دهه از عرضهٔ سمند به بازار می گذشت و سورن به عنوان فیس لیفتی جزئی از این خودرو نتوانست آن طور که باید از سمند متمایز شود، ایران خودرو در سال ۱۳۸۸ پروژهٔ طراحی محصول جدیدی بر اساس سمند را برای پوشش بازه های قیمت بالاتر آغاز کرد. نتیجهٔ این پروژه در سال ۱۳۹۰ با نام دنا رونمایی شد. برخلاف سورن، در دنا ایران خودرو نمای جلو و عقب سمند را به طور کامل دگرگون کرد تا هویتی مستقل و لوکس تر به آن ببخشد. در طراحی دنا اما الهاماتی از خودروهای مختلف گرفته شده است. درحالی که در قسمت جلو فرم جلوپنجره تا حدودی میتسوبیشی لنسر را به یاد می آورد، طراحی چراغ های عقب و در صندوق با الگوبرداری کاملی از روی مرسدس بنز C کلاس نسل W204 صورت گرفته است.
ساینا و سوزوکی کیزاشی
همان طور که گفتیم، چون خیلی طول کشید تا پروژهٔ تیبا به سرانجام برسد، طراحی این خودرو در زمان معرفی قدیمی شده بود. به همین دلیل، سایپا خیلی زود برای فیس لیفت تیبا دست به کار شد. این خودرو با کد ۲۳۲ در سال ۱۳۹۲ رونمایی شد و با نام ساینا در سال ۱۳۹۴ به بازار آمد. طراحی ساینا ملغمه ای از الهامات و الگوبرداری ها از خودروهای مختلف است. در جلو، طراحی چراغ ها مشابه نیسان پولسار است و فرم جلوپنجره و سپر نمای خودروهای لکسوس را به یاد می آورد اما فاحش ترین کپی برداری را در عقب می بینیم یعنی جایی که چراغ ها کاملاً از روی سوزوکی کیزاشی طراحی شده اند. البته سایپا بعداً دوباره ساینا را فیس لیفت کرد و از این شباهت ها کاسته شد.
شاهین و بیوک اکسل
سایپا پس ازاینکه تیبا را به عنوان اولین محصول ملی خود به بازار فرستاد، در اوایل دههٔ ۹۰ شمسی پروژه ای بنام SP100 را برای ساخت خودروی ملی بزرگ تر و گران تری آغاز کرد. این خودرو که بر اساس پلت فرم نسل دوم تویوتا یاریس و گریت وال ولیکس C30 ساخته شد، در تیر ۱۳۹۷ با نام رهام رونمایی شد و در اسفند ۱۳۹۸ به شاهین تغییر نام داد. هرچند شاهین برای یک خودروی ایرانی از شرکتی مثل سایپا طراحی قابل قبولی دارد اما به نظر می رسد طراحی نمای جلوی آن با الهام از نسل دوم بیوک اکسل و فیس لیفت نسل اول کیا کادنزا شکل گرفته باشد زیرا جلوپنجرهٔ چندضلعی و فرم مثلثی چراغ های شاهین شباهت زیادی به این دو خودرو دارد.
اطلس و فورد کا پلاس
پس از عرضهٔ تیبا ۲ به بازار، سایپا با فیس لیفت این خودرو و ایجاد حال و هوایی کراس مانند، کوییک را معرفی کرد که به دلیل بازار خودروی انحصاری کشورمان با استقبال خریداران مواجه شد. ازاین رو، سایپا یک بار دیگر دست به کار شد تا فیس لیفت دیگری روی کوییک یا در اصل همان تیبا ۲ انجام دهد. این خودرو در سال ۱۴۰۱ در نمایشگاه تحول صنعت خودرو به طور غیررسمی به نمایش درآمد و سال بعد رسماً رونمایی شد. سایپا در طراحی جلو و عقب اطلس به طور فاحشی از دو خودروی مختلف کپی کرده است. در جلوی خودرو شاهد الگوبرداری کاملی از روی فورد کا پلاس هستیم و فرم کشیدهٔ چراغ ها، جلوپنجرهٔ شش ضلعی و حتی قاب مه شکن ها کاملاً از روی هاچ بک آمریکایی کپی شده اند.
اطلس و رنو کپچر
سایپا برای طراحی عقب اطلس فورد را رها کرده و سراغ رنو کپچر رفته است تا مثل ساینا، در اینجا هم شاهد ملغمه ای از کپی برداری ها باشیم! در عقب اطلس، چراغ های دوتکه ای که تا روی در صندوق کشیده شده اند، طراحی سپر با صفحه محافظ زیرین، قسمت جا پلاک و حتی مه شکن ها موبه مو از کپچر کپی شده اند. البته واضح است که طراحی اطلس اصلاً ظرافت کپچر را ندارد و کاملاً شبیه یک کپی ارزان قیمت به نظر می رسد.
ری را و هیوندای سانتافه
ایران خودرو که در دوران برجام امتیاز تولید و پلت فرم پژو ۳۰۱ و ۲۰۰۸ را گرفته بود، پس ازاینکه بر اساس ۳۰۱ سدان تارا را معرفی و تولید کرد، سراغ بازطراحی پژو ۲۰۰۸ رفت تا اولین کراس اوور خود را بر اساس این خودرو تولید کند. این ماشین که با کد K125 شناخته می شد و بعداً ری را نام گرفت، در تیرماه ۱۴۰۱ رونمایی شد. برای ری را ابتدا طراحی کاملاً متفاوت از چیزی که رونمایی شد در نظر گرفته شده بود اما به دلیل تغییرات مدیریتی ایران خودرو و عدم رضایت مدیریت جدید از طراحی اول، طراحان ایران خودرو دوباره پشت میزهای خود بازگشتند و نمای کاملاً متفاوتی را برای این کراس اوور شکل دادند. هرچند این طراحی جدید به مراتب زیباتر از طرح اول است و مطابق با ترندهای روز شکل گرفته اما در قسمت جلو کپی فاحشی از روی نسل چهارم هیوندای سانتافه است.
کادیلا و پولستار ۲
در سال ۱۳۹۹ به دلیل تحریم ها و خروج رنو از ایران، تولید نسل اول داچیا لوگان یا تندر ۹۰ در کشورمان پس از ۱۳ سال خاتمه یافت. چندی بعد اما ازآنجایی که زیرساخت های تولید این خودرو در کشور وجود داشت، سایپا تصمیم به بومی سازی و ایرانیزه کردن لوگان گرفت که نتیجهٔ آن معرفی خودرویی با نام کادیلا در ابتدای سال ۱۴۰۲ بود. در این خودرو، نمای جلو و عقب لوگان به طور کامل از نو طراحی شده و شباهت با طرح اولیهٔ داچیا ندارد. صرف نظر از عدم هماهنگی عجیب طراحی جدید جلو و عقب کادیلا با پروفیل جانبی دست نخوردهٔ لوگان، سایپا برای نمای عقب این خودرو و طراحی چراغ هایی که تا روی در صندوق کشیده شده اند، از فرم چراغ های پولستار ۲ الهام گرفته است. البته در کادیلاک نوار پایینی که در سدان الکتریکی سوئدی چراغ ها را به هم متصل کرده حذف شده اما فرم کلی چراغ ها و همین طور طراحی سپر شبیه پولستار ۲ به نظر می رسد.