چرا دنیا به سمت برقی سازی خودروها رفته است؟
در مورد برقی سازی نظرات متفاوتی مطرح می شود. در این گزارش به جنبه های مختلف این موضوع پرداخته ایم.
در مورد برقی سازی نظرات متفاوتی مطرح می شود. در این گزارش به جنبه های مختلف این موضوع پرداخته ایم.
به گزارش تین نیوز به نقل از شهر، برقی سازی ناوگان خودرویی و حمل و نقل عمومی، موضوعی که عده ای به دلیل آلودگی هوا و ناترازی بنزین اصرار بر تسریع این روند دارند و عده ای می گویند زینتی است و به کار تهران و شاید ایران نمی آید، اما کشورهای پیشرفته با اقتصاد پویا چه نظری پیرامون برقی سازی دارند؟
طبق گزارش بلومبرگ، فروش وسایل نقلیه با موتورهای درون سوز (بنزینی و دیزلی) از سال ۲۰۳۵ میلادی (۱۴۱۴ خورشیدی) در کشورهای اتحادیه اروپا ممنوع خواهد بود و انتظار می رود تا زمان تعیین شده، خودروسازان فقط ماشین های پاک و بدون آلایندگی تولید و عرضه کنند. این به این معنی است که ما چه خوشمان بیاید یا نیاید باید به سمت برقی سازی حرکت کنیم، چون چاره ای نداریم، چون دنیا به این سمت در حال حرکت است.
از طرفی، برقی سازی حمل و نقل عمومی به بهبود کیفیت هوا، بهبود امنیـت انـرژی کمک شایانی می کند. در شرایطی که کشـور ما بـرای تامیـن سـوخت خودروهـای بنزینـی و دیزلـی همچنـان بـه محصـولات نفتـی وارداتـی نیاز دارد، کمک زیادی به اقتصاد کشور خواهد کرد.
از سویی، سال گذشته ۳میلیارد دلار بنزین وارد کشورشد؛ موضوعی که ناصر عاشوری، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش دلیل آن را ناترازی بنزین در مصرف بی رویه می داند.
وی معتقد است که ناوگان حمل و نقل کشور هر سال روبه نزول است و خودروهای فرسوده هنوز در خیابان های کشور تردد می کنند و خودروسازها نیز بر اصول بهینه طراحی نمی شود و مصارف بالا، کار را به جایی رسیده که به جای صادرات، در سال گذشته حدود ۳ میلیارد دلار واردات بنزین داشته باشیم.
از طرفی محمدرضا مسجدی دبیرکل اتحادیه جهانی مبارزه با بیماری های ریوی گفته بود که بر اساس اعلام وزارت بهداشت سالانه ۲۰ هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا در ایران وجود دارد. بیش از نیمی از جمعیت کشور در معرض آلودگی هوا قرار دارند و خسارات آلودگی هوا در ایران سالانه به ۷ میلیارد دلار می رسد. فقط در شهر تهران سالانه بیش از ۳۷۰۰ نفر به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند و خسارت این پدیده در تهران بالغ بر ۲.۳ میلیارد دلار است. این موضوع بار دیگر اهمیت برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی را در تهران متذکر می شود.
این اعداد و ارقام نشان می دهد که برای موضوع حمل و نقل باید چاره ای اساسی کرد.
حسن مرادی استاد دانشگاه می گوید: در خصوص بحث واردات خودروهای برقی و مشکلات و موانعی در این مسیر چند نکته وجود دارد. به طور کلی دنیا به سمت اتومبیل های برقی در حال حرکت است و دیر یا زود اتومبیل های بنزین سوز و گازوئیل سوز از چرخه مصرف خارج می شوند. دلیل این موضوع هم این است که در خودروهای برقی قطعات کمتری به کار گرفته می شود و استهلاک کمتری نسبت به خودروهای بنزینی دارد. همچنین هزینه تعمیرات خودروهای برقی کمتر از بنزین سوز است.
وی ادامه می دهد: مهم ترین عاملی که موجب روی آوری کشورها به خرید و تولید اتومبیل های برقی، بحث محیط زیست و آلودگی هواست. حدود هشت کلان شهر ما که جزو شهرهای آلوده دنیا هستند، به شدت نیاز به تکنولوژی برقی سازی احتیاج دارند.
وی با اشاره به این موضوع که صنعت اتومبیل سازی ما بیش از پنجاه سال قدمت دارد و ابتدا یک صنعت مونتاژ بود و بعد این صنعت مونتاژی به سمت ساخت رفت، تاکید می کند: این صنعت همواره یک پله و یا چند پله از قافله فناوری و تکنولوژی دنیا عقب بود. این مجموعه ای که ساخت اتومبیل های فعلی را برعهده دارند و چندین کارخانه داخلی هستند که تولیدکننده و چندین کارخانه هم مونتاژ کننده هستند بالطبع منافعی دارند و برای حفظ این منافع حاضرند به هر روشی توسل پیدا بکنند و مشکلاتی را برای ورود اتومبیل های برقی و فناوری جدید ایجاد کنند.
اگر محیط زیست نباشد، اقتصادی هم نخواهد بود. بهره گیری از سوخت های فسیلی در کارخانجات و نیروگاه ها باعث شده هوای شهر ها به خصوص چند کلانشهر ما آلوده شود. حدود ۲۵ میلیون بخاری غیراستاندارد در کشور وجود دارد که حجم زیادی از گاز کشور را مصرف و گاز co تولید می کنند. باید تلاش کنیم با سرمایه گذاری بیشتر و بهتر نسبت به بهینه سازی سیستم ها کمک کنیم. برقی سازی خودروها، خصوصا ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس ها تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.
ما باید در حوزه استفاده از انرژی های پاک دقت و توجه بیشتری کنیم. همه اقتصاد های پویا به این نتیجه رسیده اند. اگر به موقع اقدام نکنیم دچار یک عقب ماندگی زیادی در این بخش خواهیم شد که به سادگی قابل جبران نخواهد بود.