بازدید سایت : ۲۶۱۲۰

مروری بر بازار جهانی خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۴

سهم بازار جهانی خودروهای الکتریکی در دهه گذشته جهش فوق العاده ای به جلو داشته و کارشناسان انتظار دارند که این روند در سال های آینده شتاب بیشتری بگیرد.

مروری بر بازار جهانی خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۴
تین نیوز

سهم بازار جهانی خودروهای الکتریکی در دهه گذشته جهش فوق العاده ای به جلو داشته و کارشناسان انتظار دارند که این روند در سال های آینده شتاب بیشتری بگیرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، وسایل نقلیه الکتریکی در تعدادی از کشورها، در مسیر تبدیل شدن به یک محصول انبوه قرار دارند. اگرچه برخی نگرانی ها در مورد سرعت رشد صنعت وجود دارد، داده های فروش جهانی ثابت می کند که ما فقط سطح را خراشیده ایم. برای درک وضعیت فعلی بخش خودروهای الکتریکی، باید به آنچه در چند سال گذشته رخ داده است توجه کنیم.

سال ۲۰۲۰ رشد قابل توجهی در ثبت نام کلی خودروهای جدید نشان نداد. بازار جهانی انواع خودروها تحت تأثیر همه گیری کووید- ۱۹ و رکود اقتصادی پس از آن قرار گرفت. در میان همه گیری، چشم انداز فروش جهانی خودروهای برقی در ابتدای سال کاملاً غیرقابل پیش بینی بود. با این حال، همانطور که زمان نشان داد، سال ۲۰۲۰ به طور شگفت انگیزی سال مثبت بود و فروش جهانی خودروهای برقی ۴۳ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ رشد کرد و سهم بازار جهانی خودروهای الکتریکی به رکورد ۴.۶ درصد افزایش یافت.

سال ۲۰۲۱ یک جهش بزرگ برای فروش خودروهای الکتریکی بود زیرا از سال ۲۰۲۰ دو برابر شد و به ۶.۷۵ میلیون رسید. تعداد خودروهای برقی فروخته شده در یک هفته در سال ۲۰۲۱ بیشتر از تعداد فروخته شده در کل سال ۲۰۱۲ بود.

سال ۲۰۲۲ با شکستن رکوردهای قوی همراه شد. فروش خودروهای برقی از مرز ۱۰ میلیون فراتر رفت و ۱۴ درصد از کل خودروهای جدید فروخته شده برقی بودند که نسبت به ۹ درصد در سال ۲۰۲۱ و کمتر از ۵ درصد در سال ۲۰۲۰ جهش کاملی داشت. این امر منجر به تردد بیش از ۲۶ میلیون خودروی الکتریکی در جاده های جهانی در سال ۲۰۲۲ شد که نشان دهنده افزایش ۶۰ درصدی از سال ۲۰۲۱ است.

سهم و اندازه جهانی خودروهای الکتریکی

خودروهای برقی قرار است نقشی محوری در هدف بلندپروازانه اهداف آلایندگی صفر تعیین شده برای سال ۲۰۵۰ ایفا کنند و صنعت خودرو در حال آماده شدن برای آن است. بازار به سرعت در حال رشد است.

فروش جهانی خودروهای برقی در سال ۲۰۲۳ که با چالش کربن زدایی همراه است، اکنون به طور جدی مورد توجه کشورهای پیشرو قرار گرفته و با حمایت از سیاست ها و مشوق های مختلف، افزایش یافت. طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، فروش جهانی خودروهای الکتریکی به تقریباً ۱۴ میلیون نفر رسید که نشان دهنده افزایش ۳۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ است. این رشد به این معنی است که ناوگان خودروهای الکتریکی جهانی به ۴۰ میلیون نفر در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت و به نظر می رسد این روند در سال ۲۰۲۴ مثبت باقی بماند. تنها در سه ماهه اول سال، فروش ۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ رشد کرد.

پیش بینی می شود تا پایان سال ۲۰۲۴ شاهد ۱۷ میلیون فروش باشیم. خودروهای برقی می توانند تا آن زمان ۲۰ درصد از کل فروش خودرو را تشکیل دهند. آژانس بین المللی انرژی پتانسیل رشد زیادی را به ویژه در خارج از بازارهای اصلی چین، اروپا و ایالات متحده آمریکا می بیند. این نشانه خوبی است که حرکت الکترونیکی در حال یافتن راه خود به سایر نقاط جهان است.

با توجه به در دسترس بودن مدل های الکتریکی، در مجموع ۵۹۰ مدل خودروی الکتریکی در سال ۲۰۲۳ برای مصرف کنندگان در دسترس بود که نسبت به سال قبل ۱۵ درصد افزایش داشته است. پیش بینی می شود که ۱۰۰۰ مدل در سال ۲۰۲۸ در دسترس باشد.

اوضاع در اروپا چگونه است؟

پس از تجربه رکود در فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۲۲، اروپا ۲۵ درصد از فروش جهانی خودروهای برقی را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داد و پیش بینی می شود که این میزان در سال ۲۰۲۴ حفظ شود و دومین بازار بزرگ خودروهای الکتریکی پس از چین باقی بماند. فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ بیش از ۲۰ درصد بیشتر بود و به تقریبا ۳.۲ میلیون رسید. در اتحادیه اروپا، این تعداد حدود ۲.۴ میلیون نفر بود.

فروش خودروهای برقی قاره به طور پیوسته در بیشتر کشورها افزایش می یابد، به جز آلمان، که سهم فروش از ۳۰ درصد به ۲۵ درصد کاهش یافته است که عمدتاً به دلیل حذف یارانه های متعدد خرید است.

اعداد و ارقام در حال افزایش، نشان دهنده اجرای قوانین سخت گیرانه تر در مورد استانداردهای انتشار دی اکسیدکربن است، مانند کاهش ۱۰۰ درصدی انتشار دی اکسیدکربن برای خودروها و وانت های جدید از سال ۲۰۳۵، اما همچنین اقدامات محرک مختلف توسط بسیاری از دولت های اروپایی و مزایای مالیاتی و یارانه های اعمال شده در در بازارهای بزرگ قرار گیرد.

براساس چشم انداز جهانی خودروهای الکتریکی، نروژ با ۹۵ درصد از کل خودروهای فروخته شده الکتریکی، سوئد با ۶۰ درصد و هلند با ۳۰ درصد همچنان بزرگترین بازار اروپایی است. فرانسه و بریتانیا با ۲۵ درصد از کل خودروهای فروخته شده الکتریکی هستند.

وضعیت زیرساخت های جهانی شارژ خودروهای الکتریکی

بیشترین شارژ هنوز هم در خانه یا محل کار انجام می شود و تعداد شارژرهای خصوصی ۱۰ برابر بیشتر از شارژرهای عمومی است. در بریتانیا، یکی از بالاترین سهم های دسترسی به شارژ خانه با ۹۷ درصد ارائه می شود اما هر چه وسایل نقلیه الکتریکی بیشتر در جاده ها تردد داشته باشند، نقاط شارژ عمومی بیشتری برای پشتیبانی از جذب گسترده خودرهای الکتریکی مورد نیاز است، به خصوص در مناطق متراکم تر که دسترسی به شارژ خانگی محدودتر است.

در سال ۲۰۲۳، سهام شارژ عمومی حدود ۴۰ درصد افزایش یافت. شارژرهای سریع، به طور خاص، ۳۵ درصد از سهام شارژ عمومی را تا پایان سال به خود اختصاص دادند و از رشد شارژرهای کند پیشی گرفتند.

چین در سال ۲۰۲۳ برای شارژ آهسته AC و برای شارژ سریع DC، بر بازار تسلط داشت. بیش از ۸۵ درصد از شارژرهای سریع جهان و ۶۰ درصد از شارژرهای آهسته در طول سال در چین نصب شدند.

به نظر می رسد که اکثر کشورهای اروپایی قبلاً به اهداف زیرساخت شارژ عمومی خود برای سال ۲۰۲۴ دست یافته اند. هلند با مجموع ۱۶۰ هزار ایستگاه شارژ پیشتاز است و پس از آن آلمان با ۱۳۳ هزار، فرانسه با ۱۲۸ هزار  بلژیک با ۵۹ هزار ایستگاه شارژ قرار دارند. هلند، فرانسه و آلمان روی هم ۶۱ درصد از کل نقاط شارژ عمومی در منطقه را تشکیل می دهند.

حمایت دولت از زیرساخت های شارژ عمومی

با توجه به اینکه چندین یارانه خرید خودروهای برقی در چند سال گذشته در بسیاری از کشورها جذابیت خود را نشان داده است، اکنون دولت ها تمرکز خود را بر گسترش پشتیبانی از نقاط شارژ خودروهای الکتریکی تغییر می دهند. این به شکل یارانه ها و مشوق ها و همچنین توسعه قوانین و مقررات مربوط به پرداخت ها، قابلیت اطمینان و قابلیت همکاری زیرساخت های شارژ عمومی به منظور بهبود تجربیات راننده خودروهای الکتریکی ارائه می شود.

نیاز به توسعه زیرساخت های شارژ عمومی کافی در بازارهای در حال توسعه نیز وجود دارد. به عنوان مثال، در هند، بودجه ارائه شده امکان نصب ۷۰۰۰ شارژر سریع را در سال ۲۰۲۳ در این کشور فراهم کرد.

شارژ وسایل نقلیه الکتریکی سنگین

وسایل نقلیه سنگین معمولاً می توانند در همان نقاط شارژ خودروهای سبک شارژ شوند، اما هرچه اندازه باتری بزرگتر باشد، زمان شارژ طولانی تر است. بنابراین شارژ وسایل نقلیه سنگین می تواند منجر به اختلالات و تاخیر در تاسیسات شارژ معمولی شود. فضاهای شارژ اختصاصی برای وسایل نقلیه سنگین بیش از نیاز است، اما توسعه آنها هنوز در مراحل اولیه است.

برای آماده شدن برای موج شارژ وسایل نقلیه الکتریکی سنگین، نیاز شدیدی به شبکه ای از شارژرهای فوق سریع  و یک استاندارد شارژ جدید وجود دارد که زمان شارژ را بیشتر کاهش دهد. خوشبختانه هر دو در دست ساخت هستند.

وضعیت سایر وسایل نقلیه الکتریکی

در حالی که خودروهای سواری معمولاً اعتبار انقلاب خودروهای الکتریکی را به خود اختصاص می دهند، خوب است که سایر اشکال حمل ونقل را نیز در نظر بگیریم که به تدریج سبزتر می شوند. از حمل ونقل عمومی تا اسکوترهای الکترونیکی در حال تبدیل شدن به الکتریکی هستند.

کامیون های سنگین

در سال ۲۰۲۳، کامیون های برقی از نظر فروش برای اولین بار از اتوبوس های برقی پیشی گرفتند که با ۵۴ هزار دستگاه، رشدی ۳۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ داشت. اروپا به بیش از ۱.۵ درصد از سهم فروش رسید، سهم فروش را تقریباً سه برابر افزایش داد و به بیش از ۱۰ هزار کامیون برقی رسید و انتظار می رود که این تعداد نیز به لطف سیاست های بلندپروازانه مختلف، بیشتر رشد کند.

برقی سازی بخش سنگین بخش مهمی از سفر به آینده ای با آلایندگی صفر است زیرا اگرچه کامیون های سنگین تنها ۱۰ درصد از کل وسایل نقلیه با موتورهای احتراق داخلی را تشکیل می دهند، اما ۷۰ درصد از انتشار را بر عهده دارند.

اتوبوس های برقی

محبوبیت اتوبوس های برقی از سال ۲۰۲۰ در حال افزایش است. در سال ۲۰۲۳، تقریبا ۵۰ هزار اتوبوس برقی در سطح جهان فروخته شد، که موجودی جهانی را به بیش از ۶۳۵ هزار رساند. چین قبلاً بر بازار تسلط داشت. در سال ۲۰۲۰، بیش از ۹۰ درصد از فروش اتوبوس برقی را بر عهده داشت، اما در سال ۲۰۲۳، تقاضای چین کاهش یافت. این کشور همچنان صادرکننده اصلی به کشورهای آمریکای لاتین، آمریکای شمالی و اروپاست.

فرانسه، آلمان و اسپانیا تنها چند کشور اتحادیه اروپا هستند که شاهد افزایش فروش اتوبوس برقی هستند. بلژیک، نروژ و سوئیس بیش از ۵۰ درصد از سهم فروش را در سال ۲۰۲۳ به دست آوردند.

در سال ۲۰۲۳، خودروهای دو و سه چرخ برقی ۱۳ درصد از کل فروش را به خود اختصاص دادند و آن را به الکتریکی ترین بخش خودرو در جهان تبدیل کردند.

با افزایش آمار فروش خودروهای الکتریکی، وسایل نقلیه دست دوم به طور فزاینده ای در دسترس و مقرون به صرفه تر می شوند. در سال ۲۰۲۳، بازار خودروهای الکتریکی کارکرده شامل حدود ۸۰۰ هزار خودرو در چین، ۴۰۰ هزار خودرو در ایالات متحده و بیش از ۴۵۰ هزار خودرو در فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، هلند و بریتانیا بود.

قیمت خودروهای برقی دست دوم به سرعت در حال کاهش است و در مقایسه با موتورهای احتراقی معمولی رقابتی تر می شود. مشابه موتورهای احتراق داخلی، که خرید خودروی دست دوم اغلب روش ترجیحی خرید در کشورهای نوظهور و صنعتی است، می توان انتظار داشت که الگوی مشابهی برای خودروهای الکتریکی شکل بگیرد. در اتحادیه اروپا از هر ۱۰نفر هشت نفر خودروهای دست دوم خود را می خرند.

توسعه باتری خودروهای الکتریکی

افزایش ثبت نام خودروهای الکتریکی منجر به افزایش تولید باتری های لیتیوم یونی خودرو شد. در سال ۲۰۲۳، تقاضای باتری خودروهای برقی ۴۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت زیرا فروش خودروهای برقی در همه بازارها، به ویژه در اروپا و ایالات متحده به رشد ادامه داد.

چین همچنان کشور پیشرو در تولید باتری، به ویژه تولید باتری های سنگین است. حدود ۱۲ درصد باتری های تولید شده در این کشور صادر می شود. با این حال، اروپا عقب نمانده است. بر اساس گزارش بلومبرگ، سهم اروپا از تولید جهانی باتری تا سال ۲۰۳۰ به ۳۱ درصد افزایش خواهد یافت.

نقش چین در تولید باتری

چین همچنان نقش رهبری را در مراحل بالادستی زنجیره ارزش ایفا می کند. تنها کشورهایی که سهم قابل توجهی در ظرفیت تولید مواد در خارج از چین دارند، کره (۹ درصد) و ژاپن (۳ درصد) هستند. آژانس بین المللی انرژی پیش بینی می کند که تولید باتری تا سال ۲۰۳۰ در اطراف بزرگترین مراکز تولید خودروهای برقی متمرکز خواهد بود.

سال ۲۰۲۳ سالی بود که قیمت باتری های خودروهای الکتریکی کاهش یافت. این تا حد زیادی ناشی از قیمت فلزات اصلی باتری مانند کبالت، گرافیت و منگنز بود. این باعث کاهش تقریبا ۱۴ درصدی قیمت باتری های تمام شده نسبت به سال ۲۰۲۲ شد. تولید باتری در چین و پس از آن آمریکای شمالی و اروپا ارزان ترین تولید باتری است.

بازیافت باتری ضروری است

یکی از نگرانی های رایج در مورد باتری های ماشین های الکتریکی، دشواری تضمین پایداری آنهاست. اینجاست که بازیافت و استفاده مجدد باید به کار بیاید. ظرفیت بازیافت باتری جهانی در سال ۲۰۲۳ به ۳۰۰ گیگاوات ساعت رسید. تا سال ۲۰۳۰، این تعداد می تواند به ۱۵۰۰ گیگاوات ساعت برسد.

تاثیرات زیست محیطی خودروهای برقی

در مجموع خودروهای برقی در سال ۲۰۲۳ تقریباً ۱۳۰ تراوات ساعت برق مصرف کردند. این میزان با کل مصرف برق نروژ در سال ۲۰۲۳ مطابقت دارد. پیش بینی می شود که خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۳۵ حدود ۶ تا ۸ درصد از مصرف جهانی برق را به خود اختصاص دهند.

با افزایش تقاضای برق برای شارژ وسایل نقلیه الکتریکی، نیاز به محافظت از شبکه برق با آن افزایش می یابد. برنامه ریزی دقیق زیرساخت های برق، استفاده گسترده از شارژ هوشمند و اجرای راه حل های مدیریت انرژی هوشمند برای مدیریت بار، همگی برای اطمینان از سیستم های برق سالم و متعادل بسیار مهم خواهند بود.

کاهش انتشار گازهای آلاینده

 در سال ۲۰۲۳، استفاده از خودروهای الکتریکی باعث کاهش بیش از ۲۲۰ میلیون تن در تولید گازهای گلخانه ای خودروهای الکتریکی در سراسر جهان شد که در مقایسه با ۸۰ میلیون در سال ۲۰۲۲ است. در عمل، آلاینده های خودروهای الکتریکی عمدتاً ناشی از فرآیند تولید است.

شاسی بلندها میزان آلایندگی بیشتری طی تولید ایجاد می کنند که تقریباً ۷۰ درصد بیشتر از خودروهای برقی کوچکتر است. علاوه بر این، شاسی بلندها به باتری های بزرگ تری نیاز دارند که تقاضای بیشتری را برای مواد معدنی کمیاب و سایر منابع ایجاد می کند.

سیاست های فعلی مرتبط با خودروهای برقی

بر کسی پوشیده نیست که سیاست های دولتی و محلی نقش بزرگی در تسریع پذیرش خودروهای الکتریکی ایفا می کنند. بازارهای بزرگ (چین، ایالات متحده، اروپا) که در حال حاضر شاهد رشد سریع فروش خودروهای برقی هستند، سفرهای خود را با ارائه سیاست هایی مانند مشوق های خرید خودرو آغاز کردند. یارانه ها و مشوق ها برای خودروهای الکتریکی در اقتصادهای نوظهور با بازارهای بزرگ خودرو، همچنان نقش کلیدی در رشد بیشتر دارند.

بر اساس گزارش ویرتا، تا سال ۲۰۳۰، موجودی وسایل نقلیه الکتریکی جهانی به نزدیک به ۲۵۰ میلیون وسیله نقلیه خواهد رسید و در سال ۲۰۳۵ به ۵۲۵ میلیون دستگاه افزایش می یابد. سهم فروش می تواند در سال ۲۰۳۵ به بیش از ۵۰ درصد برسد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.