بازدید سایت : ۶۹۷۸۵

کارگران پرهزینه/ ایران خودرو و سایپا به ازای هر نیروی کار سالانه تنها ۷ خودرو تولید می کنند!

دو شرکت ایران خودرو و سایپا در سال های اخیر با معضل زیان انباشته روبه رو شده اند.

کارگران پرهزینه/ ایران خودرو و سایپا به ازای هر نیروی کار سالانه تنها ۷ خودرو تولید می کنند!
تین نیوز |

دو شرکت ایران خودرو و سایپا در سال های اخیر با معضل زیان انباشته روبه رو شده اند. با این حال نیروی کار این دو شرکت فاصله زیادی با تعداد پرسنل خودروسازان مطرح جهانی دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، صنعت خودروسازی ایران در طول بیش از شش دهه فعالیت خود با مشکلات بسیاری دست وپنجه نرم کرده است. در سال های اخیر دو شرکت ایران خودرو و سایپا به عنوان بزرگ ترین بازیگران این صنعت، درگیر مشکلاتی ازجمله افت تولید، زیان و بدهی سرسام آور به برخی شرکت ها از جمله قطعه سازان بوده اند.

تحریم های بین المللی صنعت خودروسازی ایران باعث قطع همکاری شرکت های ایرانی با خودروسازان خارجی شده که این موضوع، تأمین قطعات «های تک» یا به اصطلاح با تکنولوژی بالا را برای خوروسازان ایرانی با مشکل روبه رو کرده است. گرچه بسیاری از قطعات محصولات ایرانی داخلی سازی شده، اما همین مشکل باعث افت تولید در برخی از ماه های سال می شود.

عقب ماندگی 20 دستگاهی ایران خودرو و سایپا نسبت به تویوتا

نکته ای که در موضوع زیان خودروسازان، کمتر به آن اشاره می شود، بحث نیروی کار ایران خودرو و سایپاست. خودروسازان بزرگ جهانی بر اساس الگوهای ازپیش تعریف شده، بهینه ترین تعداد نیروی کار را نسبت به خطوط تولید خود محاسبه می کنند و سپس تصمیم به استخدام یا تعدیل برخی از کارکنان خود می گیرند.

این در حالی است که علیرضا سلیمی، عضو سابق هیئت رئیسه مجلس، طی مصاحبه ای در سال 1400 گفته بود: خودروسازی کشور 25 هزار نیروی مازاد دارد که توسط دولتی ها، مجلس و افراد با نفوذ به این صنعت تحمیل شده اند.

اما برای بررسی و صحت سنجی دقیق تر این موضوع، بد نیست نگاهی به آمار و ارقام خودروسازان داخلی و خارجی انداخت. جدول زیر بر اساس صورت های مالی 12 ماهه منتهی به 29 اسفند 1402 ایران خودرو و سایپا و همچنین آمار رسمی شرکت تویوتا، هیوندای و کیا در سال میلادی 2023 به دست آمده است.

مقایسه تعداد نیروی کار ایران خودرو و سایپا با خودروسازان جهان

مقایسه تعداد نیروی کار ایران خودرو و سایپا

طبق جدول فوق، تویوتا با داشتن بیش از 375 هزار نفر نیروی کار، یکی از بزرگ ترین خودروسازان جهان به شمار می رود. اما این بزرگی، صرفاً با تعداد افراد شاغل در شرکت به دست نیامده و تویوتا توانست با تولید بیش از 10 میلیون دستگاه در سال 2023 در دسته بزرگ ترین خودروسازان جهان قرار بگیرد.

با وجود اینکه میزان تولید شرکت های تویوتا، هیوندای و کیا به هیچ عنوان قابل مقایسه با خودروسازان ایرانی نیست، اما تعداد نیروی های کار استخدام شده در ایران خودرو و سایپا قابل رقابت با خودروسازان بزرگ جهانی است.

بر اساس آمار تولید سالانه پنج خودروساز بالا، ایران خودرو و سایپا، بیشترین نیروی کار را نسبت به تولید سالانه خودرو دارند. برای مثال تعداد کل نیروهای کار شرکت تویوتا بیش از 7.8 برابر نیروهای کار سایپا و 5.5 برابر نیروهای کار ایران خودروست، اما با این وجود هر یک از نیروی کار ایران خودرو و سایپا به صورت میانگین 20 خودرو کمتر از خودروساز ژاپنی تولید می کند.

تعداد نیروی کار، ریشه زیان انباشته صنعت خودروسازی؟

در سال های اخیر خودروسازان ایرانی تحت تأثیر دخالت های بی رویه دولتی در باتلاق زیان، گیر افتاده اند؛ اما گویا این دخالت ها علاوه بر قیمت های دستوری به حوزه استخدام نیز مربوط می شوند. البته شاید بتوان گفت که با توجه به تحریم های بین المللی، خودروسازان داخلی قادر به تأمین خطوط تولید به روز نیستند و سعی می کنند با افزایش تعداد نیروی کار، افت تولید را جبران کنند.

به هر حال برای افزایش بهره وری شرکت های داخلی، دولت باید نهایت سعی خود را جهت کاهش معضل های آن ها داشته باشد. امید است با انجام گفت وگو و توافقات بین المللی، تحریم حوزه صنایع برداشته شود تا خودروسازان بتوانند محصولات خود را بدون تحمل شوک های خارجی به تولید برسانند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس ریلی بخش مسافری

    مقایسه احمقانه هندوانه با خربزه اولا شاخص هایی از قبیل تکنولوژی وزیر ساخت ها وپیشرفته بودن قطعه سازان بسیار نقش پررنگی دارد ثانیا خطی فرض کردن رابطه تولید با تعدادنیروی انسانی نیز اشتباه است کااینکه این رابطه غیر خطی بوده وبا افزایش تعدادپرسنل میزان تولید برای هرنفر کاهش می یابد ثالثا کل مساخت ژاپن به اندازه یک استان ایران است واین به معنی نزدیکی مراکز قطعه ساز به تولید کننده گان خودرو است رابعا ژاپن تحریم نیست وبسیاری از قطعات را خودش تولید نمی کندخامسا ژاپن برای ائمه جماعات ایران خودرو سخنرانی نمی گذارد؟؟؟؟!!!! وخیلی موارد دیگر....