◄ چرا ارابه های مرگ ایران خودرو و سایپا پلاک می شوند؟
سردار رادان فرمانده نیروی انتظامی انتقادات شدیدی از خودروهای تولید داخل و ناایمن بودن آنها داشته اما سوال اینجاست که چرا پلیس راهور این خودروهای ناامن را پلاک می کند؟
سردار رادان ضمن این که ارابه های مرگ ایران خودرو و سایپا را زیر شدیدترین انتقادات قرار داده، مسئولان این شرکت ها را در برابر این پرسش قرار داده که آیا حاضرند خانواده خود آنها هم سوار خودروهایی که تولید می کنند - البته مدل های پایین این خودروها - شوند؟
سردار رادان فرمانده نیروی انتظامی انتقادات شدیدی از خودروهای تولید داخل و ناایمن بودن آنها داشته اما سوال اینجاست که چرا پلیس راهور این خودروهای ناامن را پلاک می کند؟
در این بخش از مجله تصویری تین نیوز به این موضوع پرداخته ایم که شما را به دیدن آن دعوت می کنیم.
پرسشی که سالها ذهن بسیاری از ایرانیان را به خود مشغول کرده است.
همانطور که اشاره کردید، یکی از پرسشهای مهم و تکراری در مورد صنعت خودروی ایران، این است که چرا خودروهایی با کیفیت پایین و ایرادات فنی متعدد، همچنان مجوز تولید و فروش پیدا میکنند و به اصطلاح "ارابههای مرگ" نامیده میشوند؟ برای پاسخ جامع به این سوال، باید به عوامل متعددی از جمله ساختار اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فنی صنعت خودروی ایران پرداخت.
عوامل موثر در ادامه تولید و فروش خودروهای با کیفیت پایین
وابستگی اقتصاد به صنعت خودرو:
صنعت خودرو در ایران یکی از صنایع بزرگ و اشتغالزا محسوب میشود. تعطیلی یا کاهش تولید در این صنعت میتواند عواقب اقتصادی گستردهای به همراه داشته باشد، از جمله افزایش بیکاری و رکود اقتصادی.
خودروسازان بزرگ کشور بدهیهای هنگفتی به بانکها و دولت دارند. تعطیلی آنها میتواند به سیستم بانکی کشور آسیب جدی وارد کند.
نقش دولت و حمایتهای دولتی:
دولتها معمولاً به حمایت از صنایع داخلی، از جمله صنعت خودرو، تمایل دارند. حتی اگر محصول تولیدی کیفیت مطلوبی نداشته باشد، به دلایل اقتصادی و ایجاد اشتغال، از آن حمایت میکنند.
سیاستهای حمایتی دولت، مانند تعرفههای گمرکی بالا بر خودروهای وارداتی، باعث شده است که خودروسازان داخلی انگیزه کافی برای ارتقای کیفیت محصولات خود نداشته باشند.
مونوپولی و انحصار:
ایران خودرو و سایپا به عنوان دو خودروساز بزرگ کشور، به نوعی انحصار بازار خودرو را در دست دارند. نبود رقابت جدی در بازار باعث شده است که این شرکتها انگیزهای برای افزایش کیفیت محصولات خود نداشته باشند.
استانداردهای پایین و نظارت ضعیف:
استانداردهای ایمنی و آلایندگی خودروهای تولید داخل در مقایسه با استانداردهای جهانی بسیار پایینتر است.
موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی نیز به دلایل مختلف، از جمله فشارهای سیاسی و اقتصادی، استانداردهای پایینتری را اعمال میکند.
فساد اداری:
فساد اداری در برخی از دستگاههای دولتی میتواند باعث شود که استانداردهای لازم برای صدور مجوز تولید و فروش خودروها رعایت نشود.
عدم شفافیت:
بسیاری از مراحل تولید خودرو در ایران به صورت شفاف انجام نمیشود و همین امر باعث میشود که کیفیت خودروها به طور دقیق قابل ارزیابی نباشد.
فرهنگ مصرفگرایی:
فرهنگ مصرفگرایی در جامعه و تمایل مردم به داشتن خودرو، باعث شده است که تقاضا برای خودروهای داخلی حتی با وجود کیفیت پایین، همچنان بالا باشد.
راهکارهای بهبود وضعیت
برای بهبود کیفیت خودروهای تولید داخل و کاهش تلفات جادهای، میتوان اقدامات زیر را انجام داد:
افزایش رقابت در بازار:
کاهش تعرفههای گمرکی بر خودروهای وارداتی
تسهیل ورود خودروسازان خارجی به بازار ایران
تقویت نظارت بر کیفیت:
افزایش استانداردهای ایمنی و آلایندگی خودروها
تقویت نقش موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی
شفافسازی فرآیند تولید:
ایجاد شفافیت در تمام مراحل تولید خودرو
مجازات سختگیرانه متخلفان:
اعمال جریمههای سنگین برای خودروسازانی که استانداردهای ایمنی را رعایت نمیکنند
آموزش و آگاهیبخشی:
افزایش آگاهی مصرفکنندگان در مورد کیفیت خودروها و حقوق آنها
نتیجهگیری
مشکل کیفیت پایین خودروهای داخلی، ریشه در عوامل متعدد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فنی دارد. حل این مشکل نیازمند یک رویکرد جامع و همه جانبه است. دولت، خودروسازان، مصرفکنندگان و سایر ذینفعان باید با همکاری یکدیگر برای بهبود کیفیت خودروهای داخلی تلاش کنند.