بازدید سایت : ۷۵۶۹۲

◄ رنو 5، خودرو محبوب دهه 60

رنو ۵ یکی از خودروهای محبوب دهه های ۱۳۵۰ و ۱۳۶۰ در ایران بود که به دلیل طراحی ساده، مصرف سوخت پایین، و کارایی مناسب برای شهر مورد استقبال قرار گرفت.

رنو 5، خودرو محبوب دهه 60
تین نیوز |

رنو ۵  (انگلیسی: Renault 5) یک خودروی هاچ بک شهری ساخت رنو می باشد، که در سال های ۱۹۷۲ تا ۱۹۹۶ تولید می شد . این خودرو در ایران نیز توسط سایپا و پارس خودرو تا سال ۱۳۸۶ در تیپ های مختلف تولید می شد.

رنو ۵  یکی از انقلابی ترین مدل های رنو در زمان خود محسوب می شد، که در طراحی آن، توجه اصلی به هزینه پایین و ابعاد کوچک تر معطوف بود. گنجایش موتورهای این مدل از ۸۵۰ سی سی تا ۱۸۰۰ سی سی طراحی شده بود.

در ایران سایپا مونتاژ کننده رنو ۵ بود تا این که در سال ۱۳۷۸ خورشیدی، خط تولید رنو ۵ را شرکت پارس خودرو خریداری کرد و این خودرو را با نام سپند وارد بازار کرد. و دو سال بعد سپند ۲ و سپند جوانان با تغییراتی جزئی تولید گشتند. در سال ۱۳۷۹ این خودرو با موتور ۱۳۰۰ سی سی پراید و طراحی جدید با نام رنو پی کی وارد بازار شد. از اواسط سال ۱۳۸۵ تولید این خودرو در ایران متوقف شد و با نیو پی کی جایگزین شد. تولید نیو پی کی نیز یک سال بعد در سال ۱۳۸۶ متوقف شد.

در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ شمسی قراردادی بین سایپا و رنو منعقد شد، که در آن سایپا تعدادی رنو ۵ با سانروف، برف پاکن های متفاوت، سپرهای همرنگ بدنه و برف پاکن شیشه عقب برای صادرات و واردات به کشورهای همسایه از جمله ترکیه بسازد، که به دلیل کمبود کیفیت در ایران به فروش رسیدند که به رنو صادراتی معروف شدند


مشخصات فنی رنو ۵ (مدل مونتاژ ایران)
• موتور ۴ سیلندر خطی
• حجم موتور: ۱۱۰۰ سی سی (در مدل های اولیه) و ۱۳۰۰ سی سی (در مدل های GTL)
• قدرت موتور: حدود ۴۳ تا ۶۰ اسب بخار (بسته به مدل)
• گیربکس ۴ سرعته دستی
• حداکثر سرعت: ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت
• مصرف سوخت: حدود ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
• وزن: حدود ۷۶۰ کیلوگرم
• طول: ۳.۵ متر

سیستم تعلیق این خودرو نرم و برای جاده های ایران مناسب بود.

در زمان ورود این خودرو به بازار ایران در سال ۱۳۵۴، قیمت آن حدود ۳۶ هزار تومان بود! این مبلغ با توجه به سطح درآمدها، در رده خودروهای ارزان قیمت قرار داشت و باعث شد رنو ۵ به یکی از خودروهای محبوب خانواده های ایرانی تبدیل شود.


ویژگی های محبوبیت رنو ۵ در ایران

طراحی جمع وجور: مناسب برای شهرهای شلوغ مانند تهران.
مصرف سوخت اقتصادی: در زمان بحران های نفتی، این ویژگی بسیار ارزشمند بود.
سازگاری با جاده های ایران: سیستم تعلیق این خودرو عملکرد خوبی در جاده های ایران داشت.
سادگی در تعمیرات: قطعات یدکی ارزان و ساده باعث محبوبیت بیشتر این خودرو شد.

نسخه های ویژه در ایران

رنو ۵ GTL: با موتور قوی تر ۱۳۰۰ سی سی و امکانات بیشتر.
رنو ۵ خودکار (محدود): تعداد کمی از این نسخه ها وارد شد و مجهز به گیربکس اتوماتیک بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.