بازدید سایت : ۸۳۱۳۷

◄ هواپیمای ربوده شده ایرانی ۲۹ سال قبل در مسیر تهران کیش+تصاویر

روزنامه اطلاعات در ۲۹ شهریور ۱۳۷۴ طی گزارشی آخرین اخبار و گزارش ها درباره هواپیمای ربوده شده ایران را منتشر کرد.

هواپیمای ربوده شده ایرانی ۲۹ سال قبل در مسیر تهران کیش+تصاویر
تین نیوز |

روزنامه اطلاعات در ۲۹ شهریور ۱۳۷۴ طی گزارشی آخرین اخبار و گزارش ها درباره هواپیمای ربوده شده ایران را منتشر کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرآنلاین، ۲۹ سال قبل، خبر مربوط به ربوده شدن هواپیمای ایرانی در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفت. روزنامه اطلاعات نیز در صفحه اول خود تیتری را به این موضوع اختصاص داد.

این روزنامه در تاریخ ۲۹ شهریور ۷۴ در بخشی از گزارش خود آورده است: «هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۰۷ هواپیمایی کیش ایر که ساعت ۱۰ و ۴۰ دقیقه صبح دیروز در مسیر تهران کیش ربوده شده و در سرزمین های اشغالی رژیم صهیونیستی به زمین نشست هنوز به ایران بازنگشته است. براساس گزارش های رسیده مقام های رژیم صهیونیستی که براساس شواهد موجود عامل این اقدام تروریستی هستند، زمان بازگشت هواپیمای ربوده شده را اواخر روز سه شنبه (دیروز) اعلام کردند. خبرنگار ما برای اطلاع از صحت خبر در تماس تلفنی با روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری درباره آخرین وضع هواپیمای ربوده شده و زمان بازگشت آن از روابط عمومی این سازمان سوالاتی کرد که این روابط عمومی از آخرین اخبار موجود، اظهار بی اطلاعی کرد براساس آخرین تماس تلفنی خبرنگار ما با یک منبع موثق هنوز زمان بازگشت هواپیمای ربوده شده مشخص نشده است.»

روزنامه اطلاعات در ادامه این گزارش آورده است: «سازمان هواپیمایی کشوری در خبری تعداد سرنشینان هواپیمای ربوده شده را ۷۰ زن ۸۰ مرد ۱۰ کودک، یک نوزاد و ۱۴ خدمه اعلام کرد و از هموطنانی که بستگانشان در این هواپیما بوده اند خواست برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های ۶۰۵۹۰۰۰ ۶۰۵۹۰۰۱ تماس بگیرند.».

روزنامه اطلاعات یک روز بعد (۳۰ شهریور ۷۹) خبر داد که هواپیمای مسافری ربوده شده ایران با تمامی سرنشینان به کشور بازگشت. در این گزارش آمده است: «هواپیمای مسافری بوئینگ ۷۰۷ کیش ایر که صبح روز سه شنبه در مسیر تهران کیش به مقصد سرزمین های تحت اشغال رژیم صهیونیستی ربوده شده بود. سرانجام پس از ۴۰ ساعت محاصره توسط نظامیان صهیونیست ساعت یک و ۵ دقیقه بامداد امروز در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست. دکتر حسن حبیبی معاون اول رئیس جمهوری، علیرضا معیری مشاور رئیس جمهوری و مهندس ترکان وزیر راه و ترابری بامداد دیشب با حضور در فرودگاه مهرآباد، از مسافران این هواپیما استقبال کردند.

دکتر حبیبی در جمع مسافران این هواپیما با اشاره به برخورد جدی جمهوری اسلامی ایران با این ماجرا تاکید کرد: اگر صهیونیست ها هواپیما و سرنشینان آن را به سرعت آزاد نمی کردند برنامه های جدی ایران که برای روزهای بعد تنظیم شده بود، به اجرا در می آمد.».

پرواز شماره ۷۰۷ کیش ایر  قرار بود در ساعت ۹ صبح روز سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۷۴ از فرودگاه مهرآباد در تهران به مقصد جزیره کیش انجام گیرد اما هواپیما در حین سفر ربوده شد و سرانجام در یک پایگاه نظامی در خاک اسرائیل فرود آمد. هواپیماربا، یکی از مهمانداران هواپیمای ربوده شده، مردی ۳۶ ساله به نام «رضا جابری» و تبعه ایران بود. هواپیمای ربوده شده از نوع بوئینگ ۷۰۷، متعلق به هواپیمایی ساها و در اجاره کیش ایر بوده است. با وجود نبود رابطه دیپلماتیک میان ایران و اسرائیل و این که رباینده هواپیما ظاهراً هیچگونه هدف سیاسی از کار خود نداشته است، ماجرا به سرعت رنگ سیاست به خود گرفت.

هواپیمای ربوده شده ایرانی

هواپیمای ربوده شده ایرانی

هواپیمای ربوده شده ایرانی

شرح حادثه

 
 

نقاط مهم در هواپیماربایی:

  مبدا: تهران
  مقصد: جزیره کیش
  درخواست فرود: ظهران، اردن، تل آویو
  محل فرود: اودا

هواپیماربا قصد داشت هواپیما را به اروپا ببرد، اما هواپیما سوخت کافی برای پرواز تا این مقصدها را نداشت. هواپیماربا درخواست نشستن هواپیما در فرودگاه ظهران در عربستان سعودی را کرد اما این درخواست از سوی عربستان رد شد. سپس هواپیما درخواست فرود در اردن را کرد، اما اردن نیز اجازه فرود به هواپیما نداد و ملک حسین (پادشاه وقت اردن) به اسحاق رابین (نخست وزیر وقت اسرائیل) دربارهٔ این هواپیما پیام هشداری فرستاد. سرانجام هواپیماربا تصمیم گرفت تا هواپیما را در فرودگاه بین المللی بن گوریون در تل آویو بنشاند اما دولت اسرائیل اجازه فرود به هواپیما را نداد. در حالی که سوخت هواپیما در حال اتمام بود (و طبیعتاً هواپیما سقوط می کرد)،[۲۰] هواپیما با همراهی یک هواپیمای جنگنده اسرائیلی به سمت یک پایگاه هوایی نیروی هوایی اسرائیل در نزدیکی ایلات، هدایت و نشانده شد.

پس از فرود

سرنوشت رباینده

رباینده، که خودش مهماندار هواپیما بود، پس از پیاده شدن از هواپیما، محاصره شد و بدون درگیری تسلیم گشت. او از اسرائیل درخواست پناهندگی سیاسی کرد، البته او در ابتدا قصد داشت پناهنده ایالات متحده آمریکا شود. رباینده پس از فرود هواپیما دستگیر شد و به مدت ۱۵ روز در بازداشت به سر برد. رضا جابری در دادگاه به خاطر ۴ اتهام خود، یعنی دزدی هوایی، هواپیماربایی، حمل غیرقانونی اسلحه گرم و ورود غیرقانونی به خاک اسرائیل به ۸ سال زندان محکوم شد. هاآرتص در سال ۲۰۰۶ او را ریدا گراری (به انگلیسی: Rida Garari) نامید و نوشت که دولت کانادا در سال ۱۹۹۸ به او پناهندگی داده است. جابری پس از ۱۲ سال از گذشت حادثه، شهروند اسرائیل شد و در سال ۲۰۰۷ از اسلام به یهودیت گروید. او در مصاحبه ای با یک روزنامه اسرائیلی گفت: «با وجود این که مشکلات بسیاری به خاطر گرفتن شهروندی اسرائیل تحمل کردم، شما خیلی صمیمانه با من برخورد کردید. من به شما احساس دِین می کنم و به خاطر همین تصمیم گرفتم که تغییر دین دهم».

هواپیمای ربوده شده ایرانی

سرنوشت مسافران

مسافران این هواپیما دو روز در خاک اسرائیل نگه داشته شدند. نوروز علی آقائی، مهندس پرواز ۷۰۷ کیش ایر که در دوران جنگ ایران و عراق، سابقه ۹۵ ماه خدمت را نیز داشت بعدها مدعی شد که در این مدت نیروهای اسرائیلی تلاش داشتند که مسافران را تشویق به پناهندگی کنند اما هیچ کدام از آنها نپذیرفتند و همه خواهان بازگشت به خاک ایران بودند از این رو پس از ۳۰ ساعت توقف در خاک اسرائیل به ایران بازگردانده شدند.

هواپیمای ربوده شده ایرانی

واکنش ها

  • جمهوری اسلامی ایران: خبرگزاری رسمی دولت ایران این حادثه را توطئه اسرائیل و تائیدکننده ذات تروریست اسرائیل دانست. ایران با وجود نداشتن هیچ گونه رابطه دیپلماتیک با اسرائیل، خواهان بازگشت هواپیما و مسافران آن، و همچنین استرداد هواپیماربا شد. صادق خرازی، نماینده ایران در سازمان ملل متحد اسرائیل را به خاطر «گروگان گیری مسافران هواپیما» مورد انتقاد قرار داد و این اتفاق را «نقشه از پیش تعیین شده صهیونیست ها» خواند. علی اکبر ناطق نوری، رئیس مجلس شورای اسلامی بازجویی مسافران توسط اسرائیل را محکوم کرد و نمایندگان در مجلس شعار «مرگ بر اسرائیل» سردادند.

  • دولت اسرائیل: اسحاق رابین، نخست وزیر وقت اسرائیل، گفت که به دلیل احتمال وجود بمب در هواپیما اجازه فرود در پایتخت را نداده و آن را به یک مکان غیرمسکونی برده است، اما سیاستش کمک به هواپیماربایان نیست. وی دربارهٔ علت اجازه فرود افزود: «به من گزارش دادند که سوخت هواپیما دارد تمام می شود و من نمی خواستم گناه یا مسئولیت سقوط یک هواپیمای پر از مسافر بر گردنم باشد». پس از فرود هواپیما تعدادی از نمایندگان پارلمان اسرائیل، دولت را تحت فشار گذاشتند تا هواپیما و مسافران آن را در اسرائیل نگه دارد و در ازای آن ها از ایران دربارهٔ رون آراد، (کمک خلبان مفقودالاثر ارتش اسرائیل که ۹ سال پیش از حادثه توسط نیروهای چریکی ایران در لبنان هواپیمایش سرنگون شد) اطلاعات دریافت کند. ژنرال آمون شاهاک از ارتش اسرائیل گفت که اسرائیل رباینده را به ایران پس نخواهد داد و او را در بازداشت خود نگه می دارد.

  • ایالات متحده آمریکا: یک مقام سفارت آمریکا در تل آویو در پاسخ به پرسشی دربارهٔ واکنش آمریکا به درخواست پناهندگی رباینده، گفت که دادن یا ندادن پناهندگی به او، با دولت اسرائیل خواهد بود چون هواپیما در آنجا فرود آمده است.

هواپیمای ربوده شده ایرانی

ساخت فیلم از روی ماجرا

در سال ۱۳۸۱، فیلم زندانی ۷۰۷ به کارگردانی حبیب الله بهمنی از روی این ماجرا ساخته شد. این فیلم دوبله شد و در ۲۷ فروردین ۱۳۸۲ اکران شد.[۳۳] در فیلم رضا جابری (با بازی ابوالفضل پورعرب) به همراه همسرش زهره (با بازی آنا نعمتی) که هر دو از خدمه هواپیما هستند، برای انتقام برادر جان باخته خود به نام «عبد» و مادر درگذشته اش یک هواپیما را می رباید و به اسرائیل می برد. فیلم نامه و مسائل فنی این فیلم با انتقادهایی روبرو شد.

هواپیمای ربوده شده ایرانی

خبر دستگیری رضا جابری توسط ایران

به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص، در سال ۱۳۸۵ وبگاه خبری «فردا نیوز» طی خبری اعلام کرده که وزارت اطلاعات یک جاسوس موساد را در مرز ایران و ترکیه دستگیر کرده است. این وبگاه اعلام کرده که این جاسوس ۱۴ سال قبل (از سال ۱۳۸۵)، یک هواپیمای ایرانی را ربوده و به اسرائیل برده است. فردانیوز همچنین نوشت که «اسرائیل به این جاسوس پناهندگی داده و او را برای جاسوسی مأمور کرده است». هاآرتص در ادامه می نویسد که این اتفاق در ۱۴ سال قبل نیفتاده، بلکه ۱۱ سال قبل افتاده و فردانیوز ضمن این که مشخص نکرده که این فرد در هنگام ورود به ایران دستگیر شده یا در هنگام خروج، در ادامه نیز هیچ خبری در این باره منتشر نکرده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.