◄ کشتیهای «مرسک» در ۶ سال گذشته به بندر شهید رجایی تردد نداشتند
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در واکنش به «توقف فعالیت شرکت کشتیرانی مرسک در بنادر ایران» و آنچه «تهدید برگشت تحریمها پیش روی فعالان صنعت دریایی و بندری» خوانده میشود، آن را فضاسازی رسانهای عنوان کرد.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: آمار استخراجی از عملکرد سال گذشته سازمان بنادر نشان میدهد در حال حاضر، جابهجایی کانیتنر از بندر شهید رجایی توسط ۳۰۵ شرکت کشتیرانی در قالب شرکتهای لاینری ( خطوط مستقیم کشتیرانی)، فیدری ( شرکتهای کوچک کشتیرانی) ، باکس اپراتورها ( شرکتهایی که خودشان کشتی ندارند و تنها کانتینر دارند) و SOC ( شرکتهایی که مالک کانتینر هستند) به بندر شهید رجایی انجام میشود که نشاندهنده تنوع ارائهکنندگان حملونقل کالاهای کانتینری است .
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمدعلی حسنزاده ادامه داد: کل فعالیت حملونقل این شرکت کشتیرانی در بندرها ایران در دوره پسابرجام در سال ۹۶ چیزی حدود ۵۵ هزار TEU بود که در قیاس با کل حجم ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار TEU تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر شهید رجایی طی یک سال گذشته ، کمتر از 2.5 درصد خدمات عملیات بندری را شامل میشود.
مرسک در بنادر ایران بهصورت باکس اپراتور فعالیت داشت
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در سال ۱۳۹۱ به جهت تحریم اپراتور ترمینال کانتینر بندر شهید رجایی در ایران، تردد کشتیهای شرکت مرسک به بندر شهید رجایی متوقف شد و در حقیت در ۶ سال گذشته و پس از امضای برجام ، خطوط این شرکت به بنادر ایران تردد نداشتهاند.
همچنین تصریح کرد: طی یک سال و نیم گذشته ، فعالیت شرکت مرسک در بندر شهیدرجایی بیشتر بهصورت «باکس اپراتور» بوده نه خط کشتیرانی .
تجارت فرامرزی ایران دچار چالش جدی نمیشود
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر با منتفی دانستن تحریم اپراتورهای بندر شهید رجایی، تأکید کرد: تردد در بنادر کشور هیچ مشکلی ندارد و چالش جدی در جابهجایی کالا و تجارت فرامرزی کشور در حوزه کانتینری وجود نداشته و از این بابت هیچگونه نگرانی وجود ندارد .