موازی کاری شرایط را برای تجار سخت کرده است
معاون رئیس جمهوری با بیان " توقف بیش از حد کشتی ها در کنار اسکله ها، هزینه های زیادی به دولت وارد می کند"گفت:باید در حوزه مدیریت سواحل و بنادر مدیریت واحد و منسجم داشته باشیم.
معاون رئیس جمهوری با بیان توقف بیش از حد کشتی ها در کنار اسکله ها، هزینه های زیادی به دولت وارد می کند؛ گفت: باید در حوزه مدیریت سواحل و بنادر مدیریت واحد و منسجم داشته باشیم.
به گزارش تین نیوز ، میثم لطیفی با بیان این که در حوزه ساحل، فراساحل و پسکرانه مجموعه های فعالی در کشور داریم، اظهار کرد: با توجه به مطالعات قبلی و مشاهدات میدانی، باید در حوزه مدیریت سواحل و بنادر مدیریت واحد و منسجم داشته باشیم.
بیشتر بخوانید؛
آمادگی سازمان بنادر برای جذب نیروی متخصص بومی در صنعت دریانوردی
وی با بیان " ارگان های مختلفی به دنبال تسهیل تجارت هستند" ادامه داد: اما گاهی اوقات، موازی کاری ها شرایط را برای تجار سخت می کند، از این رو علیرغم اینکه بخشی از نیازهای کشور باید از طریق واردات از بنادر تامین شود، ضرورت دارد جهت گیری حوزه بنادر به جای واردات محوری بیشتر به سمت صادرات برود.
وی با بیان اینکه ظرفیت های داخلی کشور رو به توسعه است، افزود: بخش عظیمی از اقتصاد در حوزه صادرات و واردات در حوزه دریایی است و این امکان وجود دارد که ساختار بنادر به این سمت حرکت دهیم.
معاون رئیس جمهوری بیان کرد: در راستای افزایش بهره وری، باید نیروی انسانی متخصص برای امور ساحل و فراساحل جذب شوند، لذا هرچه به سمت تخصصی شدن و استفاده از نیروهای متخصص پیش برویم، منافع آن برای مردم این استان و هم کل کشور خواهد بود.
لطفی گفت: توقف بیش از حد کشتی ها روی دریا و کنار اسکله ها، هزینه های زیادی به دولت وارد می کند. برای کاهش میزان توقف کشتی ها می توان با اصلاح فرآیندها و اتصال سامانه های بین ارگان های ذی ربط مانند گمرک، شیلات، بنادر و وزارت بازرگانی فرآیند خدمت رسانی را تسهیل کرد.
وی درباره رویکرد سازمان امور استخدامی کشور برای تقویت نیروهای متخصص در سازمان هایی مثل بنادر و دریانوردی افزود: دانشگاه هایی در حوزه تربیت نیروی متخصص در رشته های مرتبط با دریا و سواحل وجود دارد و در همین راستا و بعد از این سفر، نشستی نیز با وزیر علوم برای تربیت و جذب نیروهای متخصص برگزار خواهیم کرد. دانشگاه هایی وجود دارد که در حوزه تربیت نیرو که در رشته های مربوط به مهندسی در حوزه های ساحل و فراساحل فعالیت می کنند و ما در تلاشیم بتوانیم از هم اکنون پیش بینی های لازم در سند آمایش آموزش عالی ببینیم و نسبت به تقویت نیرو برای میان مدت اقدام کنیم.
به گفته رییس سازمان امور استخدامی کشور، بایستی برای نیروهایی که اکنون در رشته های مرتبط دریا متخصص هستند، ایجاد جذابیت کنیم که از ظرفیت شان استفاده شود، در تعامل با بنیاد ملی نخبگان نیز به دنبال جذب چنین نیروی هایی هستیم که تا پایان سال، 1000 نفر از نخبگان شناسایی می شود که بخشی از این سهمیه برای سازمان بنادر کشور است. اگر کار به دست ما باشد هر هزار نخبه را در دستگاه های اجرایی قبول می کنیم اما تنوع رشته داریم و ابتدا باید بدانیم ورودی نخبگان چقدر است تا حرکتی در این مجموعه ایجاد شود.