بازدید سایت : ۸۳۱۱۷

رونق و رکود کیپ سایزها در اقیانوس آرام و اطلس

گزارش اختصاصی بازار کشتی های فله بر، بارنامه غیرمخدوش، نفتکش، LPG، LNG در هفته 26 سال 2024 بورس بالتیک منتشر شده و فراز و فرودهای این بازار را نشان داده است.

رونق و رکود کیپ سایزها در اقیانوس آرام و اطلس
تین نیوز

گزارش اختصاصی بازار کشتی های فله بر، بارنامه غیرمخدوش، نفتکش، LPG، LNG در هفته 26 سال 2024 بورس بالتیک منتشر شده و فراز و فرودهای این بازار را نشان داده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ترابران، بازار کشتی های فله بر Capesize علیرغم شروع آرام خود در ابتدای هفته 26، با افت 409 دلاری شاخص BCI 5TC به 25,650 دلار در روز دوشنبه، شاهد تحولات قابل توجهی بود. با این حال، از اواسط هفته شاهد افزایش ناگهانی فعالیت در بازار، به ویژه در اقیانوس اطلس بودیم.

همچنین تقاضای بار از جنوب برزیل و غرب آفریقا به خاور دور برای بارگیری در ماه جولای، منجر به افزایش تقاضا برای کشتی های خالی (Ballaster) و در نتیجه افزایش قابل توجه نرخ ها شد. این امر شاخص BCI 5TC را با رشدی 1,288 دلاری به 26,082 دلار رساند.

گزارش کارگزاران در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه حاکی از آن بود که حدود 18 تا 20 معامله حمل و نقل قطعی شده است که به طور قابل توجهی تعداد کشتی های خالی (Ballaster) را کاهش و فشار را بر بازار افزایش داده است. این افزایش فعالیت منجر به افزایش شاخص BCI 5TC به 28,557 دلار تا پایان هفته شد.

بازار اقیانوس آرام با افزایش نرخ ها و تقویت روحیه معاملات، رونق و بهبود شرایط را تجربه کرد. علیرغم افزایش نرخ های C5 حدود 0.50 سنت، با این حال سطح فعالیت به طور قابل توجهی کاهش یافت و شاخص C5 با یک تعدیل جزئی 0.165 به 11.165 دلار در پایان هفته رسید.

ناگفته نماند که تقاضای فزاینده برای حمل و نقل غلات از آمریکای شمالی به آسیا و همچنین کمبود کشتی های خالی از بار در منطقه از جمله عواملی بودند که به افزایش نرخ ها در بازار اقیانوس آرام کمک کردند.

انتظار می رود نرخ ها در کوتاه مدت به دلیل تقاضای فصلی برای حمل و نقل غلات، نسبتاً ثابت بماند. با این حال، افزایش عرضه کشتی ها در اواخر تابستان می تواند فشار نزولی بر نرخ ها وارد کند.

کاهش نرخ ها در بازار Panamax

در این هفته اما شاهد کاهش بیشتر نرخ ها در همه بخش های بازار Panamax بودیم. در اقیانوس اطلس، نرخ ها به طور نسبی ثبات بیشتری داشتند، اما در سایر مسیرها شاهد کاهش قابل توجه نرخ ها بودیم. برخی منابع از وجود دو سطح نرخ در بازار خبر دادند؛ یعن: نرخ پایین تر برای حمل مواد معدنی و نرخ بالاتر برای حمل غلات.

در این راستا، نرخ 15,500 دلار برای یک کشتی مجهز به اسکرابر برای یک سفر trans-Atlantic (مسیر دریایی بین اروپا و آمریکای شمالی) از طریق NC South Amer (شمال شرقی آمریکای جنوبی) توافق شد.

تقاضای ضعیف برای حمل و نقل، افزایش عرضه کشتی و نزدیک شدن به فصل زمستان در نیمکره شمالی از جمله عواملی بودند که به کاهش نرخ ها در بازار Panamax کمک کردند. همچنین تقاضای قوی تر برای حمل غلات در مقایسه با مواد معدنی، عامل اصلی وجود دو سطح نرخ در بازار بود. پیش بینی می شود نرخ ها در کوتاه مدت به روند نزولی خود ادامه دهند.

نرخ ها از مبدأ آمریکای جنوبی همچنان با فعالیت کم در بازار در حال کاهش بود. برخی از چارتر کنندگان به دلیل کمبود زمان، منتظر ماندند تا قیمت ها پایین تر بیاید. در این راستا، چندین معامله برای حمل بار از منطقه موسوم به شرق مرکزی آمریکای جنوبی (East Central South America) که عمدتاً شامل کشورهای برزیل (به ویژه بنادر Santos و Itapoã)، آرژانتین، اروگوئه و پاراگوئه است در 5 تا 10 جولای 2024 با نرخ های پایین تا متوسط 17,000 دلار آمریکا به همراه پاداش بالاست یا Ballast bonus (مبلغی اضافی است که به مالک کشتی برای حمل کالا بدون بار پرداخت و به آن پاداشت بالاست گفته می شود) انجام شد.

میزان پاداش بالاست به عوامل مختلفی مانند نوع کشتی، مسیر حمل و نقل، شرایط بازار و مذاکره بین مالک کشتی و اجاره کننده بستگی دارد. به طور کلی، پاداش بالاست بین 20 تا 50 درصد از نرخ کرایه پایه برای حمل بار است. فرض کنید نرخ کرایه پایه برای حمل یک کشتی از برزیل به چین 20,000 دلار آمریکا باشد. اگر این کشتی بدون بار به برزیل حرکت کند و سپس با بار به چین برگردد، مالک کشتی می تواند علاوه بر نرخ کرایه پایه، پاداش بالاست نیز دریافت کند؛ بنابراین میزان پاداش بالاست در این مثال می تواند بین 4,000 تا 10,000 دلار آمریکا باشد.

پاداش بالاست می تواند به عنوان یک ابزار برای تنظیم نرخ کرایه در بازار حمل و نقل دریایی عمل کند. در شرایطی که تقاضا برای حمل بار کم باشد، مالکان کشتی ممکن است برای جذب چارتر کنندگان، پاداش بالاست بیشتری پیشنهاد دهند. در مقابل، در شرایطی که تقاضا برای حمل بار زیاد باشد، مالکان کشتی ممکن است پاداش بالاست کمتری را بپذیرند.

 

کشتی های فله بر1

عوامل موثر بر نرخ های Ultramax/Supramax

در بخش دیگر بازار، بازار کشتی های فله بر Ultramax/Supramax در این هفته شاهد روندی متناقض بود. در حالی که در اقیانوس اطلس شاهد رکود تابستانی بودیم، بازار آسیا در ابتدای هفته روندی مثبت داشت، اما این روند مثبت در اواخر هفته از بین رفت.

در بازار آتلانتیک، تقاضا از خلیج آمریکا به طور قابل توجهی کاهش یافت. نرخ 26,000 دلار آمریکا برای یک کشتی 63,000 DWT برای یک سفر fronthaul (که در آن کشتی از مبدا به مقصدی حرکت می کند که در مسیر بارگیری اصلی آن قرار ندارد) از شمال شرقی آمریکای جنوبی توافق شد.

تقاضای ضعیف برای حمل و نقل در اقیانوس اطلس، افزایش عرضه کشتی در آسیا و نزدیک شدن به فصل زمستان در نیمکره شمالی از جمله عواملی بودند که بر تحولات اخیر در بازار کشتی های فله بر Ultramax/Supramax تاثیر گذاشتند.

انتظار می رود نرخ ها در اقیانوس اطلس در کوتاه مدت به روند کاهشی خود ادامه دهند. در مقابل، نرخ ها در آسیا ممکن است تا حدودی پایدار باقی بمانند، اما احتمال کاهش قیمت ها در این منطقه نیز وجود دارد.

در بازار قاره اروپا و مدیترانه نیز شاهد وضعیتی مشابه بودیم، به طوری که به سرعت کشتی های خالی از بار (Ballaster) در دسترس قرار گرفتند. در این راستا، نرخ 9,000 دلار آمریکا برای یک کشتی 56,000 DWT با تحویل در اسپانیا به سواحل شرقی آمریکا توافق شد. در بازار آسیا، شاهد تحولات متعددی در طول هفته بودیم.

در حالی که در جنوب تقاضای جدیدی مشاهده نشد، در شمال شاهد سطح بالاتری از تقاضا بودیم. در این راستا، نرخ 17,000 دلار آمریکا برای یک کشتی 55,000 DWT با بارگیری در جاکارتا و سفر به چین از طریق اندونزی توافق شد. بازار اقیانوس هند همچنان روندی کاهشی داشت و نرخ 16,500 دلار آمریکا برای یک کشتی 63,000 DWT با بارگیری در بنگلادش، سفر به چین از طریق شرق هند و تخلیه در چین برای سنگ آهن توافق شد.

شایعاتی از معاملات ارزان در جنوب اقیانوس اطلس

بازار کشتی های فله بر Handysize در طول هفته 26 روندی ضعیف داشت. در اقیانوس اطلس، قاره اروپا و مدیترانه فعال ترین مناطق بودند. در این راستا، نرخ 14,000 دلار آمریکا برای یک کشتی 38,000 DWT با بارگیری غلات در دریای سیاه و سفر به مراکش و نرخ 12,500 دلار آمریکا برای یک کشتی 33,000 DWT با بارگیری فولاد در میدلزبورو و سفر به خلیج آمریکا توافق شد.

در جنوب اقیانوس اطلس، شایعاتی مبنی بر توافق بر سر یک سفر کشتی فله بر Handysize بزرگ از رکالادا به سواحل غربی آمریکای جنوبی در محدوده پایین 20,000 دلار آمریکا وجود داشت، اما جزئیات بیشتر هنوز منتشر نشده است. پس از دوره ای از رونق، بازار خلیج آمریکا علائم ثبات را نشان داد، به طوری که نرخ 15,000 دلار آمریکا برای یک کشتی 35,000 DWT با بارگیری زغال سنگ در کیپ هنری و سفر به شمال قاره اروپا توافق شد.

در هفته 26 بورس بالتیک، فعالیت قابل توجهی در بازارهای آسیا مشاهده نشد، اما نرخ ها ثابت ماندند. در این راستا، نرخ 14,000 دلار آمریکا برای یک کشتی 33,000 DWT با بارگیری کویل در ژاپن و سفر به غرب هند از طریق کره جنوبی توافق شد. همچنین، در بخش فعالیت های دوره ای، نرخ 15,000 دلار آمریکا برای یک کشتی 37,000 DWT با تحویل در جنوب غرب گذرگاه برای 3 تا 5 ماه و تخلیه در اقیانوس اطلس توافق شد.

بازار بارنامه غیرمخدوش یا تمیز

بازار MEG LR2 به بخش خاصی از بازار حمل و نقل دریایی نفتکش ها اشاره دارد که در آن از کشتی های نفتکش LR2 (Long Range 2) با ظرفیت حمل تقریبی 80,000 تا 100,000 تن برای حمل محموله های MEG (Mono Ethylene Glycol) با نام تجاری مونو اتیلن گلیکول که ماده شیمیایی پرمصرف در تولید بسیاری از محصولات از جمله ضدیخ، پلی استر و برخی داروها کاربرد دارد، استفاده می شود که در این هفته تحت فشار نزولی قرار داشت.

نرخ TC1 که به طور خاص به نرخ کرایه حمل 75,000 تن نفت خام (Light Crude) در مسیر خاورمیانه به شمال غرب اروپا (Rotterdam, Amsterdam, Antwerp)) اشاره دارد، برای حمل 75,000 تن MEG از خاورمیانه به ژاپن 17.5 امتیاز کاهش یافت و به WS180.56 رسید. همچنین، نرخ کرایه سفر 90,000 تنی MEG از خاورمیانه به بریتانیا و قاره اروپا (TC20) از 6.08 میلیون دلار آمریکا به 5.89 میلیون دلار آمریکا کاهش یافت.

بنابراین، بازار MEG LR2 نرخ حمل و نقل محموله های MEG را با استفاده از کشتی های LR2 در مسیرهای خاص، مانند جابجایی MEG از خاورمیانه به ژاپن یا اروپا، تعیین می کند.

در بخش غربی کانال سوئز و مدیترانه شرقی، فعالیت ناوگان LR2 در این هفته همچنان آرام بود. شاخص TC15 بدون تغییر در حدود 3.5 میلیون دلار آمریکا باقی ماند.

نفتکش ها در جست وجوی ثبات در میان نوسانات

نفتکش ها در جست وجوی ثبات در میان نوسانات

بر خلاف ناوگان LR2، ناوگان LR1 در بازار MEG (مونواتیلن گلایکول) تحت تاثیر کاهش نرخ ها در این هفته قرار نگرفت. شاخص TC5 برای حمل 55,000 تن MEG از خاورمیانه به ژاپن در محدوده WS230 باقی ماند و نرخ TC8 برای حمل 65,000 تن MEG از خاورمیانه به بریتانیا و قاره اروپا از 4.61 میلیون دلار آمریکا به 4.85 میلیون دلار آمریکا افزایش یافت.

در مسیر بریتانیا و قاره اروپا، نرخ کرایه حمل 60,000 تن فرآورده های نفتی در مسیر ARA (آمستردام، روتردام، آنتورپ) به غرب آفریقا با استفاده از شاخص TC16، 8 درصد کاهش یافت و به WS142.22 رسید. در نتیجه، TCE بالتیک (هزینه کل حمل و نقل) برای این مسیر به 35,306 دلار آمریکا در روز برای یک سفر رفت و برگشت رسید.

در نهایت، نرخ کرایه ناوگان MR در بازار MEG (مونواتیلن گلایکول) کاهش یافت. در اوایل هفته، نرخ ها در حدود سطح WS340 باقی ماند، اما ثبت یک معامله در اواسط هفته با نرخی بسیار پایین تر، شاخص را 23.21 واحد کاهش داد و به WS312.86 در حال حاضر رساند.

در مسیر بریتانیا و قاره اروپا، نرخ کرایه ناوگان MR در این هفته با روندی خوش بینانه رو به افزایش گذاشت. شاخص TC2 برای حمل 37,000 تن فرآورده های نفتی در مسیر ARA (آمستردام، روتردام، آنتورپ) به سواحل شرقی آمریکا 30 واحد افزایش یافت و به WS182.19 یا TCE بالتیک (هزینه کل حمل و نقل) 19,944 دلار آمریکا در روز برای یک سفر رفت و برگشت رسید. نرخ TC19 (مسیر 37,000 تن ARA به غرب آفریقا) نیز از WS174.06 به WS202.19 افزایش یافت.

همچنین در هفته 26، ناوگان MR در مسیرهای USG (خلیج آمریکا) به روند صعودی خود ادامه داد. شاخص TC14 (حمل 38,000 تن فرآورده های نفتی از خلیج آمریکا به بریتانیا و قاره اروپا) 37.14 واحد افزایش یافت و به WS238.57 رسید. نرخ TC18 (مسیر 38,000 تن خلیج آمریکا به برزیل) از WS300.71 به WS342.14 افزایش یافت و نرخ TC21 (مسیر 38,000 تن خلیج آمریکا به کارائیب) با رشدی 40 درصدی به 1.45 میلیون دلار آمریکا در روز رسید که معادل TCE بالتیک (هزینه کل حمل و نقل) 65,000 دلار آمریکا در روز برای یک سفر رفت و برگشت است.

شاخص TCE (هزینه کل حمل و نقل) سبد تناوب MR در اقیانوس اطلس که شامل مسیرهای مختلفی مانند: خلیج آمریکا به بریتانیا و قاره اروپا، خلیج آمریکا به برزیل و … می شود، نیز 28 درصد افزایش یافت و به 46,085 دلار آمریکا رسید.

افزایش نرخ کرایه  Handymax  در مدیترانه و شمال غرب اروپا

در مدیترانه، نرخ شاخص TC6 (حمل 30,000 تن فرآورده های نفتی در مسیرهای مختلف مدیترانه) کشتی های فله بر Handymaxپس از 37.5 واحد افزایش، به WS182.5 رسید.

در شمال غرب اروپا، نرخ شاخص TC23 (حمل 30,000 تن فرآورده های نفتی در مسیرهای مختلف بریتانیا و قاره اروپا) کشتی های فله بر Handymax نیز از WS164.72 به WS177.22 افزایش یافت.

بازار کشتی های  VLCC

بازار نفتکش های غول پیکر (VLCC) در این هفته نسبتاً باثبات بود. نرخ شاخص حمل 270,000 تن فرآورده های نفتی از خلیج فارس به چین با 0.15 واحد افزایش به WS49.7 رسید. TCE (هزینه کل حمل و نقل) روزانه برای یک سفر رفت و برگشت بر اساس شرح و توصیف کشتی در بورس بالتیک 26,135 دلار آمریکا است.

این ثبات نرخ می تواند برای صاحبان  VLCCها تا حدی قابل قبول باشد، اما نرخ ها هنوز به سطوح سودآور سال گذشته نرسیده اند.

بازار نفتکش های «سوئزمکس» که بزرگ ترین نوع نفتکش هایی هستند که می توانند از کانال سوئز عبور کنند، در غرب آفریقا و منطقه مدیترانه/دریای سیاه در این هفته باثبات/کمی ضعیف بوده است.

نرخ حمل 130,000 تن فرآورده های نفتی از نیجریه به بریتانیا و قاره اروپا از سطح WS112.5 به WS109.83 کاهش یافت (TCE روزانه برای یک سفر رفت و برگشت حدود 42,859 دلار آمریکا).

همچنین، نرخ مسیر 135,000 تن CPC/مدیترانه در حدود سطح WS120 ثابت ماند (TCE روزانه برای یک سفر رفت و برگشت 47,709 دلار آمریکا).

نرخ حمل 140,000 تن فرآورده های نفتی از خلیج فارس به مدیترانه (از طریق کانال سوئز) در این هفته بدون تغییر در حدود سطح WS94-95 باقی ماند.

نرخ حمل 80,000 تن فرآورده های نفتی در مسیرهای مختلف دریای شمال 10.41 واحد دیگر کاهش یافت و به WS157.92 رسید.

TCE (هزینه کل حمل و نقل) روزانه برای یک سفر رفت و برگشت در مسیر Hound Point به Wilhelmshaven 53,679 دلار آمریکا است (بر اساس اطلاعات Hound Point).

نرخ حمل 80,000 تن فرآورده های نفتی در مسیرهای مختلف مدیترانه این هفته با 6.77 واحد افزایش به WS153.33 رسید. این افزایش به دلیل بهبود فعالیت در این مسیر (بر اساس نرخ Ceyhan به Lavera که TCE روزانه 40,450 دلار آمریکا برای یک سفر رفت و برگشت را نشان می دهد) رخ داده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.