بازدید سایت : ۴۳۸۰۵

◄ بزرگترین بنادر خاورمیانه

خاورمیانه به عنوان یکی از مناطق استراتژیک جهان، نقش بسیار مهمی در تجارت بین المللی ایفا می کند و بزرگترین بنادر خاورمیانه از نظر ظرفیت حمل و نقل کالا و تبادل تجاری با جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند.

بزرگترین بنادر خاورمیانه
تین نیوز |

خاورمیانه به عنوان یکی از مناطق استراتژیک جهان، نقش بسیار مهمی در تجارت بین المللی ایفا می کند و بزرگترین بنادر خاورمیانه از نظر ظرفیت حمل و نقل کالا و تبادل تجاری با جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند. با توجه به جایگاه جغرافیایی و منابع طبیعی این منطقه، بسیاری از بنادر بزرگ دنیا در این منطقه واقع شده اند.

 در این مطلب ابتدا بنادر مهم خاورمیانه را معرفی نموده و در مورد هر یک توضیحات کاملی ارائه می دهیم.

لیست بزرگترین بنادر خاورمیانه (10 بندر مهم خاورمیانه)

منطقه خاورمیانه به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب، برخی از مهمترین بنادر دنیا را در خود جای داده است. به طور کلی لیست 10 بندر مهم خاورمیانه عبارتند از:

  • بندر جبل علی
  • بندر شهید رجایی
  • بندر جده
  • بندر دمام
  • بندر صلاله
  • بندر خلیفه
  • بندر دوحه
  • بندر فجیره
  • بندر خورفکان
  • بندر پورت سعید

بندر جبل علی

بندر جل علی در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهر دبی قرار دارد و به عنوان بزرگترین بندر خاورمیانه شناخته می شود. این بندر با داشتن فضای بزرگی برای انبار کانتینر و امکانات سردخانه ای، توانایی ذخیره و نگهداری محموله های فاسدشدنی را دارا می باشد و در زمینه حمل بار دریایی به دبی نیز نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

همچنین بندر جبل علی با اتصال به سیستم بزرگراهی دبی و فرودگاه بین المللی این شهر، امکان جابجایی سریع کالاها بین کشتی و هواپیما را در کمتر از چهار ساعت فراهم می نماید.

بندر شهید رجایی

بندر شهید رجایی در نزدیکی بندرعباس و در شمال جزیره قشم قرار داشته و از جمله مهم ترین بنادر برای حمل کانتینری در ایران به شمار می رود. امکانات مدرن و موقعیت استراتژیک این بندر، آن را به یکی از مراکز اصلی تجارت بین المللی در خاورمیانه تبدیل کرده است.

بندر جده

بندر جده به عنوان دروازه اصلی واردات و صادرات عربستان سعودی بوده و از جمله بزرگترین بنادر خاورمیانه در دریای سرخ محسوب می شود. این بندر با دو ترمینال کانتینری و ظرفیت ۷.۵ میلیون TEU و همچنین امکاناتی برای ذخیره سازی و ترانزیت مجدد، نقش مهمی در تجارت این کشور دارد. بندر جده سالانه حدود ۵۰۰۰ کشتی را پذیرش می کند.

بندر دمام

بندر دمام (ملک عبدالعزیز) یکی دیگر از بنادر مهم خاورمیانه و عربستان سعودی به خصوص برای محصولات هیدروکربنی است. این بندر در نزدیکی تاسیسات نفتی و پتروشیمی واقع شده و توانایی پذیرش بزرگترین کشتی های اقیانوس پیما را دارد. بندر دمام سالانه حدود ۲ میلیون TEU محموله را جابجا می نماید.

بندر صلاله

بندر صلاله یکی از بزرگترین بنادر عمان است که با داشتن یکی از بزرگترین ترمینال های کانتینری جهان، ظرفیت جابجایی 5 میلیون TEU در سال را دارد. این بندر با زیرساخت های پیشرفته قادر به پذیرش بزرگترین کشتی های کانتینری جهان است و نقش مهمی را در گسترش حمل و نقل کانتینری در خاورمیانه ایفا می کند.

در سال 2021 بیش از 1300 کشتی در این بندر پهلو گرفتند و عملکرد چشمگیری در گزارش عملکرد بنادر کانتینری بانک جهانی کسب کرد.

بندر خلیفه

بندر خلیفه در موقعیتی استراتژیک بین ابوظبی و دبی واقع شده و به عنوان یکی دیگر از بزرگترین بنادر خاورمیانه توسط گروه AD Ports مدیریت می شود. این بندر دارای ظرفیت ۷.۸ میلیون TEU برای کانتینرها و ۲۵ میلیون فوت برای محموله های عمومی است.

بندر خلیفه با دسترسی به آب های عمیق، طیف وسیعی از انواع محموله ها را از جمله کانتینر، خشکبار، مایعات و گازها جابجا می کند و در سال ۲۰۲۲ در فهرست برترین بنادر جهان قرار گرفت.

بندر دوحه

بندر دوحه در شرق قطر و نزدیک به پایتخت این کشور، یکی از بنادر مهم خاورمیانه به شمار می آید. این بندر در گذشته مرکز تجارت مروارید بوده و با توسعه صنعت نفت و امروزه به یکی از بنادر پیشرفته منطقه تبدیل شده است.

بندر فجیره

بندر فجیره یکی از بزرگترین بنادر خاورمیانه و یکی از بزرگترین بندر امارات متحده عربی است. این بندر با امکانات چندمنظوره شامل حمل کانتینری، نفتی و عمومی، اهمیت ویژه ای در خاورمیانه دارد. همچنین خط لوله نفت حبشان-فجیره بیش از سه چهارم نفت امارات را جابجا می کند و این بندر به عنوان دومین مرکز بزرگ بانکرینگ (سوخت رسانی دریایی) در جهان شناخته می شود..

بندر خورفکان

بندر خورفکان در سال 2017 با حجم جابجایی 3.8 میلیون TEU به عنوان سومین بندر پرترافیک خاورمیانه شناخته شد و در حال حاضر یکی از مهم ترین بنادر در زمینه حمل و نقل دریایی در منطقه به شمار می رود. نکته قابل توجه اینکه با احداث بزرگراه جدید که مناطق صنعتی شارجه را به بندر خورفکان متصل می کند، به احتمال زیاد حجم جابجایی محموله ها در این بندر افزایش خواهد یاقت.

بندر پورت سعید

بندر پورت سعید در مصر علیرغم کاهش حجم کانتینری در طی سال های گذشته همچنان با ظرفیت جابجایی بیش از 3 میلیون TEU به عنوان یکی از بنادر مهم خاورمیانه شناخته می شود. دولت مصر تلاش هایی برای بهبود اتصال این بندر به مناطق داخلی از طریق ساخت تونل های زیر کانال سوئز دارد که بی شک تاثیر مثبتی بر عملکرد بندر خواهد داشت.

اهمیت بنادر مهم خاورمیانه در تجارت بین المللی

ترانزیت دریایی

بزرگترین بنادر خاورمیانه به دلیل دسترسی به آبراه های مهم و موقعیت جغرافیایی استراتژیک بین آسیا، اروپا و آفریقا، به عنوان حلقه کلیدی زنجیره تامین جهانی شناخته می شوند. این بنادر نه تنها مرکز انتقال کالاهای تجاری هستند، بلکه نقش مهمی در صادرات نفت و محصولات پتروشیمی ایفا می کنند.

علاوه بر این سرمایه گذاری های کلان به منظور توسعه زیرساخت های بندری در این منطقه، ظرفیت و کارایی بنادر خاورمیانه را در سطح جهانی ارتقا داده است.

بزرگترین بندر خاورمیانه چیست؟

ترانزیت دریایی

 

بندر جبل علی در امارات متحده عربی در حال حاضر بزرگترین بندر خاورمیانه محسوب می شود. این بندر که به عنوان بزرگترین بندر ساخته شده توسط انسان در جهان نیز مشهور است، نقش بسیار مهمی در تجارت بین المللی دارد. ظرفیت گسترده و موقعیت استراتژیک، بندر جبل علی را به یکی از پرترددترین بنادر جهان تبدیل کرده است.

سخن آخر

بنادر مهم خاورمیانه به دلیل نقش استراتژیک خود در تجارت جهانی، سهم عمده ای در اقتصاد منطقه ای و جهانی دارند. این بنادر نه تنها به عنوان مراکز حمل و نقل کالاهای تجاری شناخته می شوند، بلکه با سرمایه گذاری در زیرساخت ها و نوآوری در فناوری های بندری، به محرک های اصلی رشد اقتصادی منطقه تبدیل شده اند.

به طور کلی بزرگترین بنادر خاورمیانه در توسعه تجارت جهانی نقش بسیار پررنگی داشته و پتانسیل این را دارند که در آینده ای نزدیک در لیست 10 بندر تجاری و مهم دنیا قرار گیرند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.