تغییرات سینوسی بازار حمل و نقل دریایی/ بازار قراردادهای LNG همچنان ناامیدکننده است
بازار کشتی های کیپ سایز در هفته چهل و یکم بورس دریایی بالتیک با افت شدید نرخ ها در مسیرهای اصلی روبه رو شد. شاخص BCI 5TC با کاهش روزانه تا اواخر هفته، در ۲۳,۵۰۹ دلار بسته شد که نسبت به ابتدای هفته کاهش ۲,۷۰۴ دلاری را نشان می دهد.
بازار کشتی های کیپ سایز در هفته چهل و یکم بورس دریایی بالتیک با افت شدید نرخ ها در مسیرهای اصلی روبه رو شد. شاخص BCI 5TC با کاهش روزانه تا اواخر هفته، در ۲۳,۵۰۹ دلار بسته شد که نسبت به ابتدای هفته کاهش ۲,۷۰۴ دلاری را نشان می دهد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ترابران، در هفته چهل و یکم بازار بورس دریایی بالتیک، بازار کشتی های کیپ سایز (با ظرفیت بالای 150,000 تن) شاهد افت چشمگیر نرخ ها در اکثر مناطق فعالیت این ناوگان بود. شاخص BCI 5TC (میانگین 5 مسیر اصلی) به جز اواخر هفته، هر روز کاهش یافت و در 23,509 دلار بسته شد. این رقم نشان دهنده افت قابل توجه 2,704 دلاری نسبت به ابتدای هفته (26,213 دلار) است.
در بازار اقیانوس آرام، کاهش فعالیت معادن سبب شد تا نرخ مسیر C5 (غرب استرالیا به چین) از محدوده کم 10 دلاری اوایل هفته کاهش یابد. اگرچه افزایش حمل های زغال سنگ تا حدی توانست به افزایش شاخص C5 تا 10.025 دلار در پایان هفته کمک کند. در مناطق دیگر نیز، نرخ ها در مسیرهای جنوب برزیل و غرب آفریقا به چین با کاهش مواجه شدند، به طوری که شاخص C3 به محدوده کم 25 دلاری سقوط کرد. حتی در بازار آتلانتیک شمالی نیز، نرخ مسیرهای پیش رو و فرا-اطلس به تدریج کاهش یافت و شاخص C9 (مسیر پیش رو) از 52,000 دلار به 48,250 دلار و شاخص C8 (مسیر فرا-اطلس) از 25,000 دلار به 22,384 دلار سقوط کرد.
این کاهش گسترده نرخ ها در اکثر مناطق نشان دهنده ضعف عمومی بازار کشتی های کیپ سایز در هفته اخیر است. این وضعیت می تواند به دلیل کاهش تقاضا و افت فعالیت در برخی محورهای اصلی باشد. فعالان این صنعت باید با دقت این روند را رصد کرده و تدابیر لازم را برای مدیریت ریسک ها و تصمیم گیری های راهبردی اتخاذ نمایند.
نوسانات بازار کشتی های پاناماکس
در هفته چهل و یکم بورس دریایی بالتیک، بازار کشتی های پاناماکس (با ظرفیت 60,000 تا 100,000 تن) با نوسانات قابل توجهی مواجه شد. این نوسانات در هر دو منطقه اصلی فعالیت این ناوگان، یعنی اطلس و اقیانوس آرام، خود را نشان داد. در ابتدای هفته، بازار امیدوارکننده به نظر می رسید، اما به تدریج فعالیت ها کاهش یافت و اعتماد فعالان بازار فرسایش پیدا کرد. در بازار اطلس شمالی، تلاش ها برای دستیابی به پویایی مناسب بی نتیجه ماند. در مقابل، در آمریکای جنوبی، در میانه هفته شاهد جهشی کوتاه مدت در بخش مسیرهای با تاریخ ورود اواخر اکتبر بودیم. به طوری که یک کشتی 81,000 تنی حدود 14,250 دلار برای سفری از ساحل شرقی آمریکای جنوبی به سنگاپور-ژاپن دریافت کرد. در سمت آسیا نیز، به ویژه در اندونزی، پس از تعطیلات هفته قبل، موج جدیدی از تقاضا ایجاد شد که باعث تحرک قابل توجهی در این بازار شد.
در مجموع، بازار پاناماکس در هفته اخیر با نوسانات مختلف در مناطق مختلف مواجه بود. این وضعیت نشان می دهد که فعالان این صنعت باید با دقت شرایط بازار را رصد کرده و برای مدیریت ریسک ها و اتخاذ تصمیمات راهبردی مناسب، به موقع اقدام کنند.
ثبات نسبی در بازار کشتی های اولترامکس و سوپرامکس
در هفته گذشته، بازار کشتی های اولترامکس و سوپرامکس (با ظرفیت 50,000 تا 65,000 تن) در وضعیت نسبتاً متعادلی به سر برد. اگرچه برخی نشانه های مثبت و منفی در مناطق مختلف این بازار مشاهده شد. در خلیج مکزیک، فشار افزایشی بر نرخ ها وجود داشت و شنیده شده یک کشتی اولترامکس موفق به عقد قرارداد مسیر پیش رو با نرخ حدود 27,000 دلار شده که نشان دهنده قدرت موجود در این بخش بازار است. در مقابل، در برخی مناطق دیگر مانند مدیترانه شرقی، کاهش جزئی در نرخ ها دیده شد. به طوری که یک کشتی 56,000 تنی موفق به عقد قرارداد مسیری از طریق خلیج عدن به چین با نرخ متوسط شد.
در آتلانتیک جنوبی نیز اوضاع متعادل بود و یک کشتی 61,000 تنی قراردادی را در مسیر فرا-آتلانتیک از سانتوس با نرخ 15,000 دلار بست. در آسیا، اگرچه ابتدا روندی مثبت آغاز شده بود، اما در پایان هفته این جو مثبت کاهش یافت. همچنین در اقیانوس هند، فعالیت هایی رخ داد که نسبتاً متمرکز بر موقعیت بود. در مجموع، با وجود برخی نشانه های مثبت و منفی در مناطق مختلف، بازار کشتی های اولترامکس و سوپرامکس در هفته گذشته در وضعیت نسبتاً ثابت و متعادلی قرار داشت. این وضعیت می تواند فرصت های مناسبی را برای فعالان این صنعت فراهم آورد، به شرطی که تحولات بازار را به دقت رصد کنند.
بازار کشتی های تانکر در بخش حمل فرآورده های نفتی پاک
نرخ کشتی های LR در خاورمیانه این هفته ثابت و پایدار بودند. شاخص TC1 در WS115 متوقف شد و این وضعیت چند روز ادامه داشت. همچنین برای مسیر غربی در TC20، شاخص حدود 80,000 دلار کاهش یافت و به کمتر از 4.1 میلیون دلار رسید.
در غرب سوئز، شاخص TC15 برای کشتی های LR2 در مدیترانه / شرق نیز حدود 5 درصد کاهش داشت و به 2.85 میلیون دلار رسید. در خاورمیانه، کشتی های LR1 یک هفته دیگر تحت فشار کاهشی قرار داشتند. شاخص TC5 برای حمل 55 هزار تن محصولات پالایشگاهی از خلیج فارس به ژاپن 10.94 امتیاز کاهش یافت و به WS125 رسید. در مقابل، شاخص مسیر غربی در TC8 در حدود 3.58 میلیون دلار ثابت باقی ماند. در بازار بریتانیا-قاره اروپا نیز، شاخص TC16 در مسیر WS110 پیش رفت و تغییری نداشت.
گزارش بازار کشتی های MR در خاورمیانه و سایر مناطق
در هفته جاری، کشتی های MR در خاورمیانه شاهد بهبود چشمگیری بوده اند. شاخص TC17 این منطقه با 53.57 واحد افزایش نسبت به هفته گذشته، در حال حاضر به سطح WS231.43 رسیده است. این تغییر مثبت نشان دهنده امیدواری ها در بازار حمل ونقل دریایی است.
در مقابل، کشتی های MR در بریتانیا-قاره اروپا به پایین ترین سطح خود رسیده اند. شاخص TC2 در حال حاضر به WS90 کاهش یافته و پس از اینکه در اوایل هفته به محدوده WS80 رسید، نتوانسته است بهبود یابد. همچنین شاخص TC19 که در میانه هفته به WS112.81 رسیده بود، به WS114.88 بازگشت.
در خلیج مکزیک، علی رغم شرایط بد آب و هوایی اخیر، کشتی های MR به روند صعودی خود ادامه دادند. شاخص TC14 با 25.35 واحد افزایش به WS222.14 رسید. همچنین TCE بالتیک برای این مسیر به بیش از 30,000 دلار در روز افزایش یافته است. شاخص TC18 نیز با 21.43 واحد افزایش به WS270 رسید. در مسیر به سمت کارائیب در TC21، نرخ های کرایه با 10 درصد افزایش مواجه شدند و شاخص به 1.15 میلیون دلار تثبیت شد. نهایتاً، چارچوب TCE مثلث اطلس MR با 4,760 دلار افزایش، به 33,473 دلار رسید.
این روند نشان دهنده تحولات مختلف در بازار جهانی حمل و نقل دریایی و نیاز به رصد مستمر وضعیت اقتصادی و آب و هوایی است.
در منطقه مدیترانه، نرخ کشتی های هندی مکس شاهد بهبود مطلوبی بود. به طوری که شاخص TC6 30 واحد افزایش یافت و به WS125.56 رسید. TCE بالتیک برای این مسیر نیز از حالت منفی خارج شد و به 6,038 دلار در روز برای سفر دو طرفه افزایش یافت. در بازار بریتانیا-قاره اروپا نیز، شاخص TC23 26.67 واحد رشد کرد و به WS136.67 رسید.
بازار کشتی های VLCC این هفته روند نزولی داشت. مسیر 270,000 تنی از خلیج فارس به چین 1.5 واحد کاهش یافت و به WS58 رسید. این معادل TCE روزانه دور باز 36,206 دلار براساس ارزیابی کشتی بورس بالتیک است. در بازار اطلس نیز، نرخ برای 260,000 تنی از غرب آفریقا به چین 2 واحد کاهش پیدا کرد و به WS61.22 رسید (معادل TCE دور باز روزانه 39,940 دلار). همچنین نرخ برای 270,000 تنی از خلیج مکزیک به چین 50,000 دلار کاهش یافت و به 8,495,000 دلار کاهش پیدا کرد.
بازار کشتی های افراماکس
در دریای شمال، نرخ مسیر 80,000 تنی درون قاره اروپا 7 واحد کاهش یافت و به WS123.75 رسید که معادل TCE روزانه دور باز تقریبا 27,220 دلار براساس مسیر هاوند پوینت به ویلهلمزهاون است. در بازار مدیترانه، نرخ مسیر 80,000 تنی درون مدیترانه 36 واحد افزایش یافت و به WS185.28 رسید که براساس مسیر سیهان به لاورا، که معادل TCE روزانه دور باز حدود 57,759 دلار است.
در سوی دیگر اقیانوس اطلس، بازار افت کرد. نرخ های مسیر 70,000 تنی از مکزیک به خلیج مکزیک و مسیر 70,000 تنی از کوونس به خلیج مکزیک هر کدام 45 واحد کاهش یافتند که معادل TCE روزانه دور باز به ترتیب 47,575 دلار و 42,791 دلار هستند. همچنین نرخ مسیر فرامنطقه ای 70,000 تنی از خلیج مکزیک به قاره اروپا 43 واحد کاهش یافت و به WS175.28 رسید که معادل TCE دور باز روزانه 42,008 دلار براساس هیوستون / روتردام است.
گزارش بازار LNG در آستانه فصل سرما
با نزدیک شدن به پایان نوامبر و دوره تثبیت نرخ ها، نشانه ای از رونق بازار زمستانی که انتظار می رفت در بخش LNG دیده شود، وجود ندارد. این وضعیت باعث سردرگمی صاحبان کشتی ها شده، چرا که فعالیت های مورد انتظار در بازار رخ نداده و نرخ ها به طور غیرمنتظره ای کاهش یافته اند.
یکی از کارگزاران با اشاره به این شرایط اعلام کرد که بسیاری از محموله ها به دلیل ورود معامله گران با پیشنهادهای FOB حل و فصل می شوند. این موضوع باعث شده تا فرصت چندانی برای سایر فعالان بازار باقی نماند و ARB نیز به طور کامل بسته شده است. کاهش نرخ ها نشان دهنده این رکود است، به طوری که هر دو نوع کشتی های دو زمانه 174 هزار مترمکعبی و کشتی های TFDE 160 هزار مترمکعبی بخش قابل توجهی از ارزش خود را طی این هفته از دست داده اند. این وضعیت بیانگر کاهش تقاضا و عدم بروز شرایط ایده آل بازار زمستانی است که فعالان LNG منتظر آن بودند.
در شرایطی که فصل زمستان معمولاً افزایش نرخ ها را برای حمل LNG به همراه دارد، نرخ بازار BLNG با افت بی سابقه ای مواجه شده است. در مسیر BLNG1 (استرالیا-ژاپن)، نرخ کشتی های دو زمانه بیش از 10% کاهش یافت و با 6,600 دلار افت به 54,500 دلار رسید. نرخ کشتی های TFDE 160 هزار مترمکعبی نیز با کاهش مشابهی به 39,900 دلار سقوط کرد.
در مسیر BLNG2 (آمریکا-قاره اروپا) که افت نرخ ها شدیدتر بود؛ کشتی های دو زمانه 7,500 دلار از ارزش خود را از دست داده و به 44,500 دلار رسیدند، که یکی از پایین ترین نرخ های امسال و قطعی ترین افت برای این فصل به شمار می آید. کشتی های TFDE نیز نرخ 6,500 دلار کاهش را تجربه کرده و به 33,000 دلار رسیدند.
همچنین در مسیر BLNG3 (آمریکا-ژاپن)، کشتی های دو زمانه 600 دلار افت کرده و به 62,400 دلار رسیدند، در حالی که نرخ TFDE با 7,000 دلار کاهش به 45,000 دلار سقوط کرد.
چشم انداز بازار قراردادهای دوره ای LNG همچنان ناامیدکننده است، چرا که ارزش این قراردادها در هر سه دوره کاهش یافته است. ارزش قراردادهای دوره ای ۶ ماهه در بازار LNG (گاز طبیعی مایع) ۲,۵۰۰ دلار کاهش یافته و اکنون به ۷۳,۷۵۰ دلار رسیده است. همچنین، ارزش قراردادهای یک ساله در بازار LNG (گاز طبیعی مایع) ۲,۰۰۰ دلار کاهش یافته و اکنون به ۶۶,۲۰۰ دلار رسیده است. در دوره سه ساله نیز ارزش قراردادها 2,900 دلار کاهش یافته و به 77,500 دلار رسیده است.
این روند نزولی نشان دهنده شرایط نامطلوب بازار LNG است و به نگرانی ها درباره رکود احتمالی و عدم بهبود نرخ ها در کوتاه مدت دامن زده است. با توجه به کمبود محموله ها و تناژ بالا، این افت غیرمنتظره باعث تعجب بسیاری از کارگزاران شده است، چرا که کاهش زودهنگام نرخ ها در فصل زمستان، برخلاف روند معمولی و مثبت فصلی برای صاحبان کشتی هاست و امید چندانی برای بهبود بازار در کوتاه مدت ایجاد نمی کند.
ترمز افزیش بازار LPG کشیده شد
در هفته چهل و یکم شاهد توقف موقتی در افزایش شدید بازار LPG (گاز مایع نفتی) بودیم. پس از افزایش حدود ۵۰ درصدی نرخ ها در هفته گذشته، این هفته فعالیت بازار کاهش یافته است، به ویژه در منطقه خاورمیانه که نسبت به هفته قبل آرام تر بوده و تنها ۳ تا ۴ معامله انجام شده است. این کاهش فعالیت، منجر به کاهش جزئی نرخ ها نیز شده است؛ به طوری که نرخ BLPG1 برای مسیر رأس تنوره به چیبا با ۳.۷۵ دلار کاهش به ۶۸ دلار رسیده و سود ناخالص روزانه (TCE) به ۴۹,۳۳۴ دلار کاهش یافته است. بخش اعظم معاملات در شرق این هفته از استرالیا بوده و تنها یک محموله از رأس تنوره، با مقصد هند، گزارش شده است. این کاهش فعالیت پس از حجم معاملات بالای هفته گذشته، غیرمنتظره نیست.
بازار اطلس این هفته وضعیت نسبتاً آرامی داشت و خبری خاصی برای گزارش وجود نداشت که این موضوع موجب کاهش احساسات بازار شده است. تنها یک معامله از آمریکا به مقصد شرق با قیمت ۱۲۱ دلار گزارش شد، که بسیار نزدیک به نرخ نهایی منتشر شده یعنی ۱۲۰.۱۶۷ دلار است. در طول هفته، نرخ ها با ۵.۶۶۶ دلار کاهش به ۱۲۰.۱۶۷ دلار رسیدند که معادل TCE روزانه ۵۱,۱۱۲ دلار بود. در مسیر BLPG2، بازار در آرامش نسبی قرار داشت و نرخ ها با ۱.۸۷۵ دلار کاهش به ۶۴.۵ دلار رسیدند که معادل TCE روزانه ۶۶,۳۰۹ دلار بود. به طور کلی، بازار این هفته در وضعیتی آرام به سر برد و این فرصت را فراهم کرد تا پس از نوسانات هفته گذشته، وضعیت خود را بهبود بخشد.