۱۵۰ کیلومتر بر ساعت، رکورد موتور سیکلت الکتریکی دانشگاه صنعتی شریف
تین نیوز | حرکت با سرعت 150 کیلومتر بر ساعت، سوار بر یک موتور سیکلت شاید هراسآنگیز به نظر برسد، اما این کاری است که پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف برای آزمایش موتور سیکلت الکتریکی خود انجام دادهاند.
موتور سیکلت الکتریکی مسابقهای ساخته شده توسط پژوهشگران کشورمان در آزمایشهای انجام شده توانست با کمک موتور الکتریکی 16.7 کیلوواتی خود رکورد سرعت 150 کیلومتر بر ساعت را به ثبت برساند.
این موتور سیکلت 170 کیلویی الکتریکی که توان نامی موتور الکتریکی آن معادل با 23 اسب بخار میباشد و به لحاظ قابلیتهای فنی در رده موتور سیکلتهای بنزینی 250 سیسی قرار دارد، همچنین توانست از حالت توقف در 6 ثانیه به 100 کیلومتر بر ساعت رسیده و برتری خود را در آزمایش شتابگیری نسبت به موتور سیکلتهای بنزینی همرده توانی به اثبات برساند.
موتور سیکلت الکتریکی ساخته شده با مشارکت پژوهشکده سامانههای هوشمند صنعتی (شهید رضایی) دانشگاه صنعتی شریف قابلیت پیمایش 100 کیلومتر با یک بار شارژ را داراست و مدت زمان شارژ کامل آن توسط شارژر نصب شده روی موتور سیکلت سه ساعت میباشد.
باتری استفاده شده از جنس باتریهای لیتیوم فسفات و قابلیت شارژ سری تا یک ساعت را داراست. علاوه بر این به منظور رفع نگرانی رانندگان در مورد مدت زمان زیاد شارژ نسبت به زمان سوختگیری در موتور سیکلتهای بنزینی، طرحی بر روی موتور سیکلت اجرا شده است که امکان تعویض سریع باتری را فراهم میکند. بدین وسیله میتوان در آینده و در صورت توسعه عمومی این محصول جایگاههای تعویض باتری در نظر گرفت.
از دیگر مزایای موتور سیکلت الکتریکی انجام شارژ در منزل ومحل کار است که نیازی به مراجعه با جاییگاه خاصی برای شارژ آن وجود ندارد. انرژی الکتریکی این موتور سیکلت میتواند توسط شبکه فعلی برق انجام پذیرد به گونهای که کاربران میتوانند موتور سیکلت را در شبها شارژ نمایند و روزها از موتور سیکلت استفاده نمایند.
شارژ این موتور سیکلتها در شب یعنی استفاده از شبکه برق هنگامی که بار شبکه کاهش مییابد. استفاده از بار شبکهی توزیع برق، در زمان کاهش بار شبکه، به سلامتی و بازدهی شبکه کمک شایانی میکند. علاوه بر این هزینهی تمام شدهی تولید برق در ساعات شبانه کمتر از ساعات دیگر میباشد.
به گفته محمدامین رحیمی، مدیر پروژه ساخت موتور سیکلت الکتریکی، مزایای اصلی این موتور سیکلتها نداشتن آلایندگی هوا و آلودگی صوتی و کاهش مصرف بنزین است.
وی همچنین به ذکر آمارها پرداخت و افزود: « در شهر تهران برآورد شده است که 20 تا 30 درصد آلودگی هوا ناشی از تردد موتور سیکلتهای بنزینی است. برخلاف تصور عموم، یک موتور سیکلت بنزینی چهار تا شش برابر یک خودروی استاندارد یورو 2، گازهای آلاینده تولید میکند. بر همین اساس استفاده از موتور سیکلتهای الکتریکی میتواند هزینههای درمان و سلامت مردم را نیز کاهش دهد.
علاوه بر این با توجه به اینکه موتور سیکلتها در داخل کشور روزانه بین 5.5 تا هفت میلیون لیتر مصرف بنزین دارند، استفاده از موتور سیکلتهای الکتریکی میتواند کاهش مصرف این سوخت گرانبها و استراتژیک را به دنبال داشته باشد و وابستگی کشور را به سوختهای فسیلی کاهش دهد.
همچنین در صورتی که نرخ هر لیتر بنزین وهر کیلو وات ساعت برق را مطابق نرخ متوسط جهانی در نظر بگیریم، استفاده از موتور سیکلتهای الکتریکی میتواند صرفه اقتصادی برای کاربران داشته باشد، در ایران متوسط مصرف هر موتور سیکلت چهار لیتر در هر صد کیلومتر است که بر اساس نرخ متوسط جهانی، چهار دلار برای هر صد کیلومتر هزینه پرداخته میشود؛ اما برای یک موتور سیکلت الکتریکی بر اساس نرخ 15 سنت برای هر کیلو وات ساعت برق، هزینه برای پیمایش 100 کیلومتر آن کمتر از یک دلار خواهد بود.»
در حالی که فروش فعلی موتور سیکلت در بازار در حدود 400 هزار دستگاه در سال است و در حال حاضر حدود 8.5 میلیون دستگاه موتور سیکلت در ایران تردد میکنند که به صورت تقریبی 2.5 میلیون دستگاه از آنها با عمر بیش از ده سال در جایگاه متهمان اصلی در آلودگی هوا جای دارند.
به گفته مصطفی کاشانی از همکاران پروژه ساخت موتور سیکلت الکتریکی با وجود مذاکراتی که با بسیاری از سازمانهای مربوطه از قبیل سازمان بهینهسازی مصرف سوخت، سازمان محیط زیست، معاونت علمی ریاست جمهوری و غیره برای اخذ حمایت در راستای تجاری سازی محصول صورت گرفته است، اما تا کنون هیچ حمایتی برای ادامه کار دریافت نشده است.
کاشانی همچنین افزود: «این طرح در سندیکای موتور سیکلت سازان ایران ارایه شده و اعضای سندیکا همه بر توانمندی ایجاد شده صحه گذارده و بعضی از این شرکتها برای همکاری ابراز علاقمندی کردهاند، اما به دلیل مشکلات موجود در کشور چه در حوزه اقتصادی و چه در حوزه قوانین حمایتی از صنایع طرح در مسیر تجاری شدن متوقف شده است».
این در حالی است که آمارها نشان میدهد در کشورهایی از قبیل چین و مالزی که دولها از موتور سیکلتهای الکتریکی حمایت کردهاند و حتی قوانینی در جهت جلوگیری از استفاده از موتور سیکلتهای بنزینی وضع نمودهاند، این موتور سیکلتها کاربرد فراوانی پیدا کردهاند.
به گونهای که هم اکنون تعداد موتور سیکلتهای الکتریکی در شهرهای بزرگ چین از موتور سیکلتهای بنزینی بیشتر شده است.علاوه بر این در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز استفاده از این موتور سیکلتها و دوچرخههای برقی رشد خوبی داشته است و تقریبا رشد سالیانه متوسط آن حدود 25 درصد میباشد.
با وجود مزایای بی شمار موتور سیکلتهای الکتریکی یکی از چالشهای اصلی موجود بر سر راه توسعه این فناوری، هزینه اولیه بالاتر آن نسبت موتور سیکلتهای بنزینی میباشد که بخش عمدهای از این هزینههای مازاد، مربوط به هزینه باتری است؛ البته در چشماندازهایی که در دنیا در نظر گرفته شده است امید است با توسعه تکنولوژیهای باتری، قیمت باتری یک چهارم قیمت فعلی در 10 سال آینده برسد.
کاشانی در پایان درباره گلولگاههای فنی موجود در ایران برای ساخت موتور سیکلتهای الکتریکی کاملا بومی گفت: «فناوری ساخت زیرسیستمهایی از قبیل الکتروموتور، درایور، کنترلر و باتری در کشور هنوز به بلوغ کافی نرسیده است و باید فعالیتها و پژوهشهایی صورت گیرد تا بتوان فناوری تولید این زیر سیستمها را به عنوان بخشهای اصلی یک موتور سیکلت الکتریکی بومیسازی کرد.