◄ شرحی بر درخواست رانندگان برای محاسبه کرایه حمل بر مبنای تن-کیلومتر
تن بر کیلومتر عبارت است از کرایه حمل یک تن محموله به ازای یک کیلومتر جابجایی.
رانندگان و کامیونداران کشور از اول خرداد در اعتراض به مشکلات صنفی خود دست از کار کشیدند، یکی از خواستههای آنان که در شبکههای اجتماعی بر اجرای آن تاکید کردهاند محاسبه کرایه حمل کالا بر حسب تن بر کیلومتر است. اما تن بر کیلومتر به چه معناست؟
به گزارش تیننیوز، در گروهها و کانالهای تلگرامی در چند روز گذشته یادداشتی از «مالک نخعی» فعال بخش حملونقل جادهای کالا منتشر شده است که مفهوم تن بر کیلومتر را مشخص میکند.
در این یادداشت که تاریخ انتشار نخست آن 15 تیرماه سال 95 و محاسبات بر مبنای قیمت آن زمان بوده، آمده است: « تن بر کیلومتر عبارت است از کرایه حمل یک تن محموله به ازای یک کیلومتر جابجایی.
از این قانون در کشورهای اروپایی و امریکا به شکل زیر استفاده م شود:
کرایه حمل = مسافت بین مبدا و مقصد X وزن بار به تن X کرایه یک تن در یک کیلومتر X ضریب مسئولیت براساس ارزش کالا و خطر حمل محموله و یا شرایط بزرگتر از وزن استاندارد یا بزرگتر از طول و عرض استاندارد.
مثلاً محمولهای داریم با شرایط ذیل کرایه محموله با اختصاص یافتن 655 ریال برای هرتن در کیلومتر محاسبه کنید.
1-وزن 26تن = ضریب وزن 26
2-عرض 2.9متر = محموله ترافیک معمولی ضریب ترافیک 1.6
3-ارزش 2.6میلیارد تومان = محموله با ارزش بالا ضریب ارزش 1.1
4-مسافت 1350کیلومتر = ضریب مسافت 1350
5-محموله دارای مخزن اسیدی با غلظت بالا و خورندگی شدید است و از دسته مواد خطر ناک است =ضریب مواد خطرناک 1.6
655*26*1.6*1.1*1350*1.6=64,741,248
اما در حال حاضر ضریب مسئولیت و ضریب حمل مواد خطرناک رعایت نمیشود و محاسبه کرایه به شکل زیر است:
655*26*1.6*1350=36,748,800ریال
اما کرایه مسیری به طول 600کیلومتر با کرایه مسیری به طول 1000 کیلومتر کدام سود بیشتری دارد؟ این محاسبه چگونه انجام شود که مشخص گردد کرایه کدام مسیر بهتر است؟
یک راه ساده برای محاسبه وجود دارد. شما باید بدانید که برای هر یک تن در هر کیلومتر چقدر کرایه گرفتهاید مثلاً کرایه یک مسیر1200 کیلومتری در هر تن 96000 هزار تومان است و کرایه یک مسیر 845 کیلومتری در هر تن برابر 83 هزار و 500تومان است.
حال سوال این است کدام کرایه بهتر است؟جواب شما چگونه بهدست میآید؟ جواب از تقسیم کرایه هر تن بر مسافت مسیر بهدست میآید. عددی بزرگتر که در جواب بهدست آمده نشان دهنده کرایه بهتر است.
مثلا:
ریال800=1200(کیلومتر مسافت )/960000 (کرایه هر تن)
ریال998=845(کیلومتر مسافت )/835000 (کرایه هر تن)
بنابراین کرایه هر تن 83 هزار و 500 تومان برای یک مسیر 845 کیلومتری به مراتب بهتر از کرایه هر تن 96 هزار تومان برای یک مسیر 1200 کیلومتری است.
حال که درآمد بر اساس تن کیلومتر مشخص شد باید هزینه نگهداری کامیون خود را به ازای حمل یک تن بار در یک کیلومتر مسیر بهدست آورده و از درآمد تن کیلومتر کم کنیم تا خالص درآمد محاسبه گردد.
هزینههای نگداری یک کامیون کشنده با ظرفیت 22 تن عبارت است از :
1- سوخت
2- روغن
3- لاستیک
4- بیمه
5- حقوق راننده
6- تعمیرات و نگهداری
7- کاهش قیمت بر اثرافزایش عمر کامیون
شرح
1- لاستیک کامیون 18 چرخ دارای 9 جفت لاستیک به ارزش هر جفت بیست و چهار میلیون ریال و طول عمر 175 هزار کیلومتر
24,000,000*9/175,000/22=57
هزینه مصرف لاستیک 57 ریال برای هر تن بار در جابه جایی یک کیلومتر
2- سوخت
3,000*0.45/22=60
هزینه سوخت 60 ریال برای هر کیلومتر در هر تن بار
3- هزینه بیمه های بدنه شخص ثالث رانندگان برای یک سال معال 120 هزار کیلومتر کار کرد
88,000,000/120,000/22=33
هزینه بیمهها برابر است با 33 ریال برای هر تن بار در جابجایی یک کیلومتر
4- هزینه راننده برای یک سال معال 120 هزار کیلومتر
350,000,000/120,000/22=133
هزینه راننده 133 ریال برای جابجایی یک تن بار در مسیر یک کیلومتر
5- هزینه روغن به هر 10000کیلومتر 500 هزار تومان
5,000,000/10,000/22=23
6- تعمیرات و نگهداری سالانه حدود 200میلیون ریال
200,000,000/120,000/22=76
7- افت قیمت کشنده به دلیل افزایش عمر 5 درصد قیمت صفر کیلومتر برای هر سال و فرض قیمت اولیه 5/3 میلیارد ریال
3,500,000,000*0.05/120,000/22=66
8- جمعبندی هزینههای نگهداری، سوخت لاستیک و ...
448=57+60+33+133+23+76+66
طبق جدول ارایه شده متوسط نرخ حمل 563 ریال برای یک تن بار در مسافت یک کیلومترپس از کسر 8 درصد کارمزد شرکت حمل ونقل برابر 518 ریال میباشد لذا
70=448 – 518
بنابراین درآمد کاملا خالص شده یک کشنده با ظرفیت 22 تن در طول یک مسیر هزار کیلومتری برابر است با
1540000=1000*22*70
درآمد خالصی برابر 154 هزار تومان برای یک جابجایی هزار کیلومتری»
درود برشما که به فکر رانندگانید