بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

باکو آماده اختصاص وام برای احداث خط ریلی درخاک ایران است

وزیر امورخارجه جمهوری آذربایجان گفت، این کشور آماده اختصاص وام برای احداث خط ریلی در خاک ایران برای تکمیل دالان حمل و نقل ریلی شمال – جنوب است .

باکو آماده اختصاص وام برای احداث خط ریلی درخاک ایران است
تین نیوز |

وزیر امورخارجه جمهوری آذربایجان گفت، این کشور آماده اختصاص وام برای احداث خط ریلی در خاک ایران برای تکمیل دالان حمل و نقل ریلی شمال – جنوب است .

به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری باکو ، «المار محمدیاراف» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود : مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان اخیرا به باکو سفر کرد. در این سفر موضوع اختصاص وام برای ساخت خط ریلی (تکمیل دالان شمال - جنوب) در خاک ایران با وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان بررسی شد.

وی با تاکید بر این که همه طرف های حاضر در طرح تکمیل دالان حمل و نقل شمال – جنوب علاقه خاصی به این طرح دارند، گفت ، این موضوع در دیدار سه جانبه قریب اولوقوع رئیسان جمهوری آذربایجان ، ایران و روسیه در تهران نیز بررسی خواهد شد.

وزیر امورخارجه جمهوری آذربایجان گفت، در مورد طرح تکمیل دالان حمل و نقل شمال - جنوب نه تنها کشورهای شرکت کننده در این طرح بلکه کشورهای صادر کننده همچون هند و ویتنام نیز علاقه نشان می دهند.

المار محمد یاراف با اشاره به ظرفیت بزرگ دالان حمل و نقل شمال – جنوب گفت ، با توجه به این که خطوط ریلی از بندر عباس تا سن پترزبورگ در قالب دالان حمل و نقل شمال - جنوب به هم دیگر متصل می شوند، این مهم موجب علاقه خاص کشورهای صادر کنند هند و ویتنام می شود.

موضوع تکمیل دالان حمل و نقل شمال – جنوب امروز ( دوشنبه ) از سوی الهام علی اف در مراسم افتتاح خط ریلی باکو – تفلیس – قارص در بندر بین المللی بازرگانی باکو با حضور رئیسان جمهوری آذربایجان ، ترکیه و نخست وزیران گرجستان ، قزاقستان و ازبکستان مطرح شد.

الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در این باره گفت، این کشور اقدامات لازم را در مورد تکمیل دالان حمل و نقل شمال – جنوب در خاک خود انجام داده و در حال حاضر آمادگی برای ارایه کمک مالی و فنی به دیگر کشورها را داراد .

ایده راه اندازی دالان حمل و نقل شمال – جنوب برای نخستین بار در سال 1993 میلادی مطرح شد و در سال 2000 تو افقنامه راه اندازی این دالان بین المللی از سوی ایران ، روسیه و هند به امضا رسید.

راه اندازی این دالان بین المللی حمل و نقل، موجب کاهش مسافت و هزینه های حمل و نقل محموله ها می شود.

با تکمیل و بهره برداری از دالان حمل و نقل شمال – جنوب که خطوط ریلی ایران را به جمهوری آذربایجان و روسیه متصل می کند، محموله ها از آسیای جنوب شرق از طریق بندرعباس به جمهوری آذربایجان و روسیه و سپس به اروپای شمالی حمل می شود.

در مرحله نخست قرار است از طریق این دالان سالانه پنج میلیون تن کالا حمل شود که این رقم در مراحل بعدی به 10 میلیون تن افزایش می یابد.

 

 

 

منبع: خبرگزاری ایرنا
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    ما از اهمیت خط اهن قارص گفتیم . راه اهن تبریز بازرگان قارص میتواند اهمیت راهبردی داشته باشد.
    کسانیکه خط اهن تفلیس قارص دیده باشند میدانند جزو نقاط کوهستانی هست. اما کشورهای ترکزبان برغم ان عزم جدی برای اتصال ریلی با یکدیگر دارند. انرا ساختند.
    اینجا گرجستان این نقش رابط ایفا میکند.
    حال چرا ایران نمیتواند پل ارتباطی بین ترکیه با اسیای مرکزی باشد. کشورهای ترکزبان قزاقستان ازبکستان با کشتی محصولات خود به بندر انزلی بفرستند از طریق راه اهن رشت قزوین به خط اهن تبریز رازی متصل میشود بجای اینکه هزینه گمرکی دو کشور آذربایجان گرجستان بدهند از طریق خاک ایران فقط یک گمرکی میدهند بسیار ارزانتر تمام میشود.

    متاسفانه دیدگاه سیاسی دولت های اخیر در ایران منزوی گرایانه بوده. همه این کشورهای اسیای مرکزی و قفقاز حوزه نوروز هستند ما یک حوزه فرهنگی اشتراک دارند.اما کمترین بهره ای ازاین اشتراکات برده ایم.
    قبلا تنها حوزه موردنظر ما در اسیای مرکزی فقط تاجیکستان بود .بیشتر نگرش دولتمردان سابق نژاد گرایانه بود که نتیجه ان دیده شد ما بازار بزرگ کشورهای ترکزبان اسیای مرکزی ازدست دادیم.

    اتفاقا ما با این کشورها امکان افزایش مراودات داریم. ما هم فرهنگ مشترک،تاریخ مشترک.دین مشترک .حتی زبان مشترک داریم چراکه جمعیت 20 میلیونی در ایران ترکزبان وجود دارد ما میتوانیم انها را متقاعد به همکاری با کشورمان کنیم تا بهره تجاری ببریم.
    جالب است بگویم در ترکیه با این کشورهای عربی هم مذهب هستند اما با ایرانیها و آذربایجانیها احساس قرابت بیشتری دارند.دیدگاهشان نسبت به ایران مثبت تر به نسبت به اعراب هست. البته مسئولان ترکیه این برعکس هست.
    امیدواریم مسئولان کشورمان با استفاده از این اشتراکات .گسترش تجارت و بازرگانی ایران با این کشورها گسترش دهد.چرا که کارشان راحت تر هست

    الان هشتاد سال از راه اهن ما گذشته ما هنوز با اعراب ارتباط ریلی نداریم حتی عراق شیعه هم برغم اینهمه کمک ایران علاقمند اتصال نیست. درحالیکه ما با کشورهای ترکیه و اسیای مرکزی 40 سال هست ارتباط ریلی داریم این نشان میدهد کار تجارت ما با این کشورها راحت تر هست اگر دیپلماسی تجاری فعال هم از سوی وزارت راه و هم وزارتخارجه پیش بگیریم مطمئنا با موفقیت بیشتر روبرو خواهیم بود. چون این کشورها خود را با ایران در یک تاریخ مشترک میبینند اما کشورهای عربی این قضایا صدق ندارد .همیشه تابع مشکلات سیاسی بوده است

    کشورهای عربی هیچوقت ایران جزو خودشان نمیدانند الان عراق به روی کشورهای اتحادیه عرب معافیت مالیاتی دارد اما از ایران هزینه گمرک میگیرند.با سوریه اردن عربستان ارتباط ریلی دارند

    مطمئنا کار ما در کشورهای عربی سخت هست دیدگاه غالب انها ضد ایرانی هستند. تابع منفعت منطق تجارت نیستند.بیشتر دیدگاه نژادپرستانه در تجارت دارند.
    درحالیکه کشورهای ترکزبان تابع عقلانیت ،تجارت منفعت هستند
    ترکها با همه معامله کنند .این یعنی میتوان با انها از سر منافع مشترک به تفاهمات اقتصادی رسید. مقایسه کنید علاقمندی جمهوری آذربایجان در اتصال به ایران در مقایسه با عراق