بازدید سایت : ۴۴۹۷۹

◄ رکورد‌داران قطار‌های پرسرعت جهان؛ از آسیا تا اروپا

رکورد‌داران قطار‌های پرسرعت جهان؛ از آسیا تا اروپا
تین نیوز

ژاپن با دارا بودن دو قطار پرسرعت، در فهرست دهگانه مربوط به پرسرعت‌ترین قطارهای دنیا در صدر قرار گرفته است. به گزارش گروه بین‌الملل تین‌نیوز، در گزارشی پرسرعت‌ترین قطارهای دنیا در قالب فهرستی ده‌تایی منتشر شده است.ژاپن ، چین و تایوان از آسیا، ایتالیا، اسپانیا و آلمان از اروپا صاحب پرسرعت‌ترین قطار‌های دنیا هستند که در بین کشورهای آسیایی ژاپن و از میان کشورهای اروپایی ایتالیا سردمدارند.

 

ماگلو شانگهای

قطار ماگو شانگهای با سرعت 340 کیلومتر در ساعت بالاترین جایگاه در لیست 10تایی قطارهای سریع‌السیر دنیارا به خود اختصاص داده است.

ماگلو شانگهای

قطار مذکور در سال 2004 میلادی  در ژاپن راه‌اندازی شد و در حال حاضر با سرعت سیر میانگین 251 کیلومتر در ساعت در حال سرویس‌دهی روزانه در مسیر 30.5 کیلومتری از فرودگاه بین‌المللی شانگهای تا ایستگاه لنگیانگ در خط دو مترو است. این قطار اولین قطاری است که با تکنولوژی مغناطیسی و به صورت شناور روی ریل حرکت می‌کند و توسط شرکت زیمنس Siemens و سایزنکراپ ThyssenKrupp به صورت مشترک ساخته‌ شده است.

 

هارمونی CRH 380A

قطار هارمونی Harmony CRH 380A با حداکثر سرعت 380 کیلومتر در ساعت دومین قطار پرسرعت دنیاست. این قطار در اکتبر سال 2010 در چین  راه اندازی شد که در مسیر پکن تا شانگهای فعالیت دارد.

Harmony CRH 380A

 

ایتالو AGV

قطار ایتالو AGV اولین سرویس از سری AGV  است که در آوریل سال 2012 شروع به سرویس‌دهی کرد. این قطار مدرن‌ترین قطار اروپاست که متناسب با سیستم ترکشن Traction است و بیش‌ترین سرعتی که تا به حال توسط این قطار ثبت شده است 574.8 کیلومتر درساعت است که در سال 2007 ثبت شده است.

AGV Italo

این قطار توسط شرکت آلستوم ساخته شده است و دارای استانداردهای TSI اروپا (شامل ایمنی، قابلیت اطمینان در دسترس بودن، سلامت، حفاظت محیط زیست و سازگاری فنی) است. قطار مذکور در حال حاضر مسیر ناپولی-روم-فیرنز- بلونیا-میلان را با حداثر سرعت سیر 360 کیلومتر در ساعت طی می‌کند.

 

زیمنس ولارو E / AVS 103

Velaro E در سال 2007 در اسپانیا آغاز به کار کرد. زیمنس از لحاظ اینکه سریع‌ترین خط تولید قطار پرسرعت را دارد در دنیا رکورددار است و Velaro E  تولید شده در این شرکت، در اولین سفر خود  که در سال 2007 بود سرعت 400 کیلومتر در ساعت را ثبت کرده و با میانگین سرعت 350 کیلومتر در ساعت در حال سرویس‌دهی به مسافران در مسیر بارسلونا-مادرید به صورت روزانه است.

Siemens Velaro E / AVS 103

 

تالگو 350

Talgo 350 در ابتدا با نام RENFE AVE Class 10 راه‌اندازی شد و رکورد سرعت 365 کیلومتر در ساعت را ثبت کرد. در حال حاضر این قطار با حداکثر سرعت سیر 350 کیلومتر در ساعت در حال سرویس‌دهی در مسیر مادرید-لردا به مسافران است.

Talgo 350 (T350)

این قطار با همکاری شرکت Patentes Talgo در شرکت بمباردیر ساخته شده است. قطار مذکور در ایتالیا به  El Pato (اردک) معروف است و در حال حاضر بیش از 46 رام از این قطار در اسپانیا در حال فعالیت هستند.

 

شین-کان-سن هیبوبا سری E5

قطار Shinkansen Hayabusa از سری E5 در مارچ  2011  در ژاپن آغاز به کار کرد. این قطار قابلیت حرکت تا سرعت 320 کیلومتر در ساعت را دارد ولی سرعت سیر آن 300 کیلومتر در ساعت است که در خط توکیو فعال است. قطار مذکور توسط  شرکت KHI(Kawasaki Heavy Industry) و هیتاچی Hitachi ساخته شده است و دارای سیستم تمام تعلیق است که باعث کاهش لرزش قطار و کاهش صدا در تونل می‌شود.

E5 Series Shinkansen Hayabusa

 

یورودوبلکس آلستوم

Euroduplex به عنوان نسل سوم از قطارهای TGV Duplex است که توسط آلستوم ساخته شد و در دسامبر سال 2011 راه‌اندازی شد. این قطار به عنوان تنها قطار دوطبقه پرسرعت در اروپا است که قابلیت سیر با سرعت 320 کیلومتر در ساعت را داراست.

Alstom Euroduplex

قطار یورودوبلکس آلستوم در مسیر راین- رون فعال بوده و قابلیت جا به جایی 1020 مسافر را دارد که در مقایسه با TGV Duplex که 512 نفر را جا به جا میکند ظرفیتی تقریبا دو برابر است. این قطار برای حرکت در شبکه ریلی فرانسه، آلمان، سوییس و لوگزامبورگ طراحی و ساخته شده اند و قابلیت راه اندازی در اسپانیا را نیز دارند. قطارهای مذکوربه سیستم کشش مجهز هستند که قابلیت هماهنگ شدن با جریان های مختلف برق (که در اروپا متفاوت است) را دارند.

 

دوبلکس TGV

ساخت TGV Duplex در همکاری‌ بین آلستوم و بمباردیر بین سال‌های 1996 تا 2004ساخته شد. این قطارها قابلیت حرکت در سرعت ماکزیمم 300 تا 320 کیلومتر در ساعت را دارند.

TGV Duplex

قطار TGV Duplex اولین قطار از نسل سوم  قطارهای دوبلکس دو طبقه است که به علت کاربرد آلومینیوم در بدنه وزن آن را کاهش داده‌اند. این قطار  قابلیت جابه‌جایی 512 مسافر را دارد و بیش از 450 سری از این قطار و در 320 مقصد در حال مسافرگیری هستند.

 

ETR 500 Frecciarossa

قطار ETR 500 Frecciarossa در سال 2008 در ایتالیا راه اندازی شد . این قطار برای سرعت ماکزیمم 360 کیلومتر در ساعت  طراحی شده است اما در حال حاضر با 300 کیلومتر در ساعت در حال سرویس دهی به مسافران در مسیر رم-میلان است.

ETR 500 Frecciarossa Trains

این قطار در واقع بازسازی شده مدل ETR 500 بوده ، دارای صندلی‌های ارگونومی، تهویه مطبوع وعایق صدا است که توسط شرکت ایتالیایی TREno Veloce و تحت کنسرسیوم بین آلستوم، بمباردیرو آنسالدوبرداAnsaldoBreda ساخته شده است.

 

THSR 700T

قطار THSR 700T در ژانویه 2007 در تایوان راه اندازی شد. این قطار با سرعت سیر 300 کیلومتر در ساعت فعالیت دارد و فاصله 4 ساعته بین شهرهای تایپه و کائوجونگ را به 90 دقیقه کاهش داده است. این قطار توسط کاوازاکی، هیتاچی و نیپون شاریو ساخته شده است و  به عنوان اولین قطار پرسرعت وارداتی از ژاپن وارد کشور تایوان شد .

THSR 700T

منبع: Railway technology
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.