◄ تجهیز ناوگان ریلی، با ورود ۴۵ لکوموتیو ، ۲۷۰۰ واگن باری و ۹۷ واگن مسافری
ناوگان ریلی، با ورود ۴۵ لکوموتیو ، ۲۷۰۰ واگن باری و ۹۷ واگن مسافری تجهیز شد.
بهمنظور توسعه حملونقل ریلی مسافر و بار، ۴۵ لکوموتیو، ۲۷۰۰ واگن باری و ۹۷ واگن مسافری به ناوگان ریلی کشور اضافه میشود.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، مجتبی تفقدی معاون ناوگان راهآهن بابیان این مطلب گفت: در سال ۹۷، درمجموع ۴۵ لکوموتیو جدید به ناوگان ریلی اضافه خواهد شد. این لکوموتیوها شامل ۳۹ لکوموتیو باری و شش لکوموتیو مانوری است که بخشی از آن نیز توسط بخش خصوصی وارد مجموعه ریلی خواهد شد.
معاون ناوگان راهآهن افزود: همچنین بهمنظور توسعه و تجهیز حملونقل مسافری ۴۹ سالن مسافری، ۴۶ ریلباس و ۲ ترنست به ناوگان ریلی کشور افزوده خواهد شد.
وی همچنین در تشریح اقدامات و برنامههای سال جاری راهآهن در بخش ناوگان گفت: بهینهسازی جایگاههای سوخت، استقرار و پشتیبانی نرمافزار مکانیزه نگهداری و تعمیرات لکوموتیو، احداث و تجهیز مرکز سیمولاتور لکوموتیورانی، ساخت و بهسازی تجهیز دپوی تعمیرات لکوموتیوها، مطالعات تفضیلی مرحله دوم توسعه تعمیرگاههای مسافری مشهد و انجام عملیات بازسازی ساختمان پست بازدید ازجمله پروژههای مهم سال جاری است.
تفقدی خرید لکوموتیو برقی را ازجمله پروژههای در دست اقدام خواند و گفت: خرید ۴۵ دستگاه لکوموتیو برقی از روسیه بهمنظور استفاده در پروژه برقیسازی محور گرمسار-اینچهبرون و خرید ۷۰ دستگاه لکوموتیو از شرکت مپنا بهمنظور برقیسازی محور تهران-مشهد نمونهای از خرید لکوموتیو برقی از سوی راهآهن در سال جاری است.
وی افزود: در لکوموتیوهای خریداریشده از شرکت مپنا، یک سازنده خارجی مشارکت داشته و از فنآوری این سازنده استفاده خواهد شد.
خرید واگنهای مسافری برای سرعتبالای ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
معاون ناوگان راهآهن اضافه کرد: بهمنظور افزایش سرعت سیر قطارهای مسافری و ارتقای ایمنی، راهآهن در نظر دارد واگنهای مسافری برای سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت را با استفاده از توان فنی شرکتهای خارجی و مشارکت سازندگان داخلی خریداری به مجموعه ناوگان ریلی اضافه کند.
وی با یادآوری اینکه راهآهن پروژههای مختلفی برای استفاده از توان فنی و مهندسی کشور، ازجمله بومیسازی سیستم ترمز ناوگان ریلی، بومیسازی سیستم کنترل لکوموتیو و خود کشش، ساخت بوژی و بلوکه موتور و ساخت موتور ملی در دست دارد، گفت: از دیگر پروژههای راهآهن استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان ناوگان ریلی (ایریکو، واگن پارس، پلور سبز، واگن سازی تهران و...) با استفاده از تسهیلات موردنیاز، توسط بخش خصوصی و راهآهن برای ارتقاء سطح کمی و کیفی ناوگان است.
ارائه مشوقهای متعدد در راهآهن
معاون ناوگان راهآهن با تاکید بر حمایت از سرمایهگذاری بخش خصوصی درصنعتریلی، از مشوقهای متعدد راهآهن در این زمینه خبر داد و در تشریح اقدامات و برنامههای این معاونت گفت: فرصتهای متعددی در سال ۹۷ برای بخش خصوصی در نظر گرفتهشده که کاهش تعرفه حق دسترسی، ارائه تسهیلات صندوق توسعه ملی و تضمین سرمایهگذاریهای ریلی ازجمله این مشوقها است.
وی بابیان اینکه مخاطب استفاده از منابع بند (ق) و ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، بخش خصوصی به شمار میرود، افزود: راهآهن با ارائه وجوه اداره شده برای تسهیلات کمبهره و بستههای همکاری بین تولیدکنندگان و تامینکنندگان مالی، از سرمایهگذاران بخش ریلی، حمایت و به آنها پیشنهاد قراردادهای مشارکتی میدهد.
تفقدی با اشاره به اینکه جهش و نوسان قیمت ارز توان سرمایهگذاری بخش غیردولتی در صنعت ریلی را کاهش داده، اضافه کرد: اجرا نشدن ماده ۵۲ قانون برنامه ششم توسعه، برای استفاده بخش خصوصی و تامین نشدن منابع مالی نیز موجب شده تا تمایل بخش خصوصی برای سرمایهگذاری ریلی کاهش یابد.
وی در مورد برنامههای راهآهن برای جایگزینی ناوگان جدید گفت: تمامی این برنامهها در توسعه حملونقل ریلی و انتقال بار از جاده به ریل بسیار موثر است.