◄ گزارش مدیرعامل راهآهن از مدیریت بحران سیل در شبکه ریلی
در بخشی از خطوط ریلی خصوصاً محور جنوب و ایستگاه بامدژ، به جهت بالابودن سطح آب، شرایط بهگونهای است که درحالحاضر عملیات اجرایی امکانپذیر نیست و منتظر فروکشکردن سطح آب هستیم، اما همه امکانات خود را بسیج کرده و برای بازسازی آمادگی کامل داریم اما به دلیل آبگرفتگی فعلاً این بازسازی متوقف شده است
مدیرعامل راهآهن میگوید: «در رویداد سیل و آبگرفتگی روستاهای مسیر شبکه ریلی، راهآهن وظیفه خود دانست نسبت به اسکان موقت مردم سیلزده اقدام کند.»
به گزارش تیننیوز به نقل از هفتهنامه حملونقل، سعید رسولی با تشریح آخرین وضعیت خطوط ریلی کشور در مناطق سیلزده، اظهار داشت: «شرکت راهآهن فضاهای ایستگاه ازجمله نمازخانه و ساختمانهای اداری را در اختیار مردم و مسافران سیلزده قرار داد؛ همچنین در برخی نقاط نظیر ایستگاه بامدژ و خاور در محور جنوب، با قرار دادن ۵۰ دستگاه واگن باری مسقف در خط فرعی ایستگاهها، شرایط اسکان موقت برای مردم سیلزده در قطارها را فراهم کرد.»
او ادامه داد: «راهآهن تلاش کرد وظیفه رساندن آذوقه، آب و مایحتاج عمومی مردم مناطق سیلزده را بر عهده بگیرد که در این راستا انتقال مایحتاج مردم سیلزده با قطار بهصورت شبانهروزی در دستور کار قرار گرفت. همچنین بخشی از این اقلام ضروری توسط شرکت راهآهن تأمین شد.»
مدیرعامل راهآهن افزود: «طی هماهنگی با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) مقدار قابلتوجهی ارزاق، پوشاک و لوازم موردنیاز از تهران تهیه و بهوسیله یک رام قطار امدادی به استانهای سیلزده لرستان و خوزستان ارسال شد.» رسولی تأکید کرد: «هدفگذاری ما امدادرسانی به مناطق سیلزده بهصورت مستمر تا رفع کامل مشکل مردم آن مناطق است.»
انتقال مسافران سیلزده شیراز و خودروهایشان به مقصد
مدیرعامل راهآهن با اشاره به حادثه سیل شیراز گفت: «در حادثه سیل شیراز بهصورت کتبی به استاندار فارس برای کمک، اعلام آمادگی کردیم و ۶۸ دستگاه خودرو آسیبدیده مسافران از سیل شیراز با قطار به شهرهای مقصد مسافران حمل شد.»او افزود: «همچنین ۲۹۰ نفر از مسافرانی را که در شیراز دچار سیل شده و خودرو آنها آسیب دیده بود، به شهرهای خودشان مانند کاشان، رشت، مشهد، کرمان و... که بیش از ۱۰ مقصد بود منتقل کردیم.»
او ادامه داد: «همچنین در جنوب استان لرستان و حوالی ایستگاه چمسنگر که منطقهای بسیار زیبا و گردشگری است، مسافرانی که برای تفریح به آنجا سفر کرده بودند و با وقوع سیلاب در آب محاصره شده بودند توسط راهآهن این مسافران و خودروهای آنها بهوسیله قطار به مقاصدشان رسیدند.» رسولی اظهار داشت: «با تشکیل کمیته بحران در شرکت راهآهن، مسائلی مختلف، رصد و برای حلوفصل مشکلات در کوتاهترین زمان ممکن در راستای ارتقای بهرهوری، برنامهریزی شد.»
بازسازی خطوط سیلزده
مدیرعامل راهآهن گفت: «در محورهای ریلی شمال، جنوب، کرمانشاه، رشت و همچنین آذربایجان، در ایام نوروز دچار مشکلاتی شدیم که دراینباره میتوان به مسائلی نظیر ریزش کوه، رانشهای شدید در محور جنوب و آبشستگیهای وسیع در محور ساری-گرگان و جنوب در زیر خط اشاره کرد که با تلاش همکاران فنی راهآهن، در کوتاهترین زمان ممکن، خطوط بازگشایی شد.»
رسولی ادامه داد: «تلاش کردیم بهمحض بروز مشکل فنی برای خطوط و یا آبگرفتگی و آبشستگی و غیره بهسرعت نسبت به رفع انسداد خط اقدام کنیم، یک قطعه در محور شمال به حدی آسیب دیده بود که مسیر جدیدی را احداث کردیم.»
او افزود: «در بخشی از خطوط ریلی خصوصاً محور جنوب و ایستگاه بامدژ، به جهت بالابودن سطح آب، شرایط بهگونهای است که درحالحاضر عملیات اجرایی امکانپذیر نیست و منتظر فروکشکردن سطح آب هستیم، اما همه امکانات خود را بسیج کرده و برای بازسازی آمادگی کامل داریم اما به دلیل آبگرفتگی فعلاً این بازسازی متوقف شده است.»
مدیرعامل راهآهن با اشاره به انسداد محور جنوب به دلیل وقوع سیلاب و ریزش کوه در ایام نوروز اظهار داشت: «در ۲ الی ۳ روزی که مسیر ریلی محور جنوب مسدود شده بود، تعدادی از سفرهای قطارهای ما لغو شد که در راستای ارتقای بهرهوری، این قطارها را به قطار فوقالعاده تبدیل و به دلیل تقاضای زیاد سفر به مشهد از این قطارها در مسیر مذکور استفاده شد.»
استرداد ۱۰۰ درصد بهای بلیت مسیرهای مسدود ریلی
رسولی با اشاره به اختصاص قطارهای فوقالعاده برای مسیرهایی که دچار ریزش شده و مسدود شده بودند، ادامه داد: «با انسداد خط در محور جنوب، قطارهای این محور لغو و به مسافران اطلاعرسانی شد که میتوانند ۱۰۰ درصد بهای بلیت خود را دریافت کنند؛ بعد از بازگشایی مسیر در محور جنوب، قطار فوقالعاده برای این محور اختصاص دادیم و به مسافرانی که سفر آنها در روزهای قبل لغو شده بود و ۱۰۰ درصد بهای بلیت را هم دریافت میکردند، پیامک دادیم و اطلاعرسانی شد که میتوانند از قطار فوقالعاده استفاده کنند و سفر خود را با قطار انجام دهند که این قطارها هم مورد استقبال قرار گرفت.»
او بیان کرد: «همچنین مسافرانی که سفر آنها به دلیل مسدودی خط و بروز سیلاب لغو شد، ۱۰۰ درصد بهای بلیت خود را دریافت میکنند که از روز هفدهم فروردینماه تا هفدهم اردیبهشتماه سال جاری مهلت دارند با مراجعه به آژانسها پول بلیت خود را دریافت کنند.»
معاون وزیر راهوشهرسازی ادامه داد: «در مسیر جنوب چهار رام قطار ما با مشکل آبگرفتگی خط بین اهواز و اندیمشک مواجه شد، به همین خاطر مسافران را در اندیمشک پیاده کرده و آنها را با هزینه خود و با اتوبوس به اهواز منتقل کردیم.»
او اظهار داشت: «به دلیل انسداد خط بین اندیمشک تا اهواز، روز ۱۷ فروردین این قطارها را به اندیمشک اعزام کردیم و به مسافرانی که بلیت آنها لغو شده بود، اطلاعرسانی کردیم که هر کس به شهر اندیمشک مراجعه کند و از آنجا برای سفر از قطار استفاده کند، ۵۰ درصد بهای بلیت آنها مسترد میشود. چون این مسافران باید مسیر اهواز تا اندیمشک را خودشان تردد میکردند و راهآهن هم تلاش کرد در راستای تعامل با مسافران، ۵۰ درصد بهای بلیت آنها را به خودشان برگرداند.»
مدیرعامل راهآهن ادامه داد: «در محور ریلی ساری-گرگان هم مشکل خط آهن در محدوده پل سفید بود که مسافران را با قطار تا پل سفید جابهجا و از آنجا با اتوبوس به ساری منتقل کردیم و تعهدات خود را به مسافران بدون دریافت هزینه ایفا کردیم.»
جابهجایی ۲ میلیون و ۸۷ هزار مسافر در سفرهای نوروزی
سعید رسولی با بیان آمار جابهجایی مسافران سفرهای نوروزی گفت: «با برنامهریزی صورتگرفته برای ایام نوروز ۲ میلیون و ۱۰ هزار نفر صندلی در قالب ۵ هزار و ۱۰۰ رام قطار برای مسیرهای مختلف کشور ایجاد کردیم.»
او ادامه داد: «در مدت زمان پیک نوروزی از ۲۴ اسفندماه ۹۷ تا پایان روز ۱۶ فروردینماه ۹۸ تعداد ۲ میلیون و ۸۷ هزار نفر جابهجایی مسافر توسط قطارها انجام شد.» رسولی افزود: «در این مدت متوسط تأخیر از مبدأ قطارها ۲۹ ثانیه بود و متوسط تأخیر در مقصد ۳۶ دقیقه بود و تلاش کردیم ایمنی خط در شبکه برقرار باشد و در نوروز امسال هیچ سانحهای در جابهجایی مسافران رخ نداد و مسافران به سلامت سفرهای خود را انجام دادند.»
او اضافه کرد: «در ایام نوروز با وجود بارندگیهای شدید در نقاط مختلف شبکه ریلی، ریزشها و رانشها، وقوع سیلاب و غیره تلاش کردیم ایمنی سیر قطارها به خطر نیفتد که در راستای رعایت ایمنی سیر، در برخی مناطق قطارها سرعت کمتری داشتند.»
معاون وزیر راهوشهرسازی تأکید کرد: «در این ایام همه تلاش خود را معطوف کردیم تا مردم در سفرهای خود کمتر دغدغه بارندگی، سیلاب و انسداد جادهها را داشته باشند و راهآهن تلاش کرد، تعهدات خود را در سفرهای نوروزی انجام دهد و خدا را شاکریم که توانستیم خدمترسانی مناسب به مسافران نوروزی و همچنین امداد مناسب به سیلزدگان داشته باشیم.»
همکاری راهآهن و آبوفاضلاب خوزستان برای مدیریت بحران
رسولی اظهار داشت: «در سفری که روز ۱۶ فروردینماه ۹۸ برای دومین بار به محور جنوب داشتم، در دیدار با مدیرعامل آب و برق خوزستان، از مرکز دیسپاچینگ آب و برق این استان بازدید و در جریان رژیم سیلابی منطقه طی روزهای بد قرار گرفتیم.»
او ادامه داد: «دراینباره یک مدل همکاری با یکدیگر (راهآهن و آب و فاضلاب خوزستان) تعریف کردیم که بهصورت مستمر و آنلاین اطلاعات منطقه را درباره سیلاب داشته باشیم و با استفاده از این اطلاعات و تهیه نقشههای پهنهبندی سیل، وضعیت خود را برای بعدازاین رصد کنیم تا بتوانیم با همکاری یکدیگر، عملیات بازسازی و مرمت خط را به موقع انجام دهیم و برای بعدازاین اگر بارندگیها تداوم یافت، تدابیری اندیشیده شود تا با مشکلات کمتری مواجه شویم.»