◄ امتیازات ویژه حمل بار جادهای که قدرت رقابت را از راهآهن میگیرد
مدیر کل اسبق ایمنی سیر و حرکت راهآهن معتقد است راهآهن ایران شاید تنها راهآهنی باشد که حمل بار از طریق ریل گرانتر از کامیون است.
مدیر کل اسبق ایمنی سیر و حرکت راهآهن معتقد است راهآهن ایران شاید تنها راهآهنی باشد که در آن حمل بار از طریق ریل، گرانتر از کامیون است.
به گزارش تین نیوز، محمود حشمتی باطن در پاسخ به این پرسش که چرا حمل و نقل ریلی به سهم مورد نظر در برنامههای توسعهای کشور دست نیافته است، با بیان این مطلب گفت: حمل و نقل ریلی در مقایسه با حمل و نقل شوسهای تفاوت فراوانی در سرعت حمل از مراکز عمده بارگیری تا مقاصد دارد.
این کارشناس افزود: از سوی دیگر در بحث نحوه بارگیری و نیز نحوه تخلیه، شرایطی وجود دارد که امتیاز آن همواره بهسمت کامیون میچرخد.
وی خاطرنشان کرد: بر این اساس باید در بخش نرخ حمل بین حمل ریلی و جادهای، آنچنان تفاوتی وجود داشته باشد که صاحبان کالا مشتاق حمل بار خود با واگن باشند و بههمین دلیل در تمامی راهآهنها، نرخ حمل با کامیون به مراتب گرانتر از قطار است.
او تاکید کرد: به همین دلیل در بسیاری از کشورها، صاحبان کالا تمایل دارند محمولات خود را با راهآهن حمل کنند.
حشمتی ادامه داد: اما راهآهن ایران شاید تنها راهآهنی باشد که در آن، حمل با راهآهن گرانتر از کامیون بوده و به همین دلیل حتی در مورد همین میزان باری که توسط راهآهن حمل میشود صاحبان کالا مجبور به استفاده از آن شدهاند.
به گزارش تین نیوز، در مورد مزایای حمل و نقل ریلی بر حمل و نقل جادهای بسیار گفته و شنیده شده است.
ایمنی بیشتر، مصرف انرژی کمتر، حفظ محیط زیست، کاهش آلودگی هوا، کاهش آلودگی صوتی، اشغال کمتر فضای زمین، هزینه کمتر، کمک به آبادانی کشورها از جمله مزایایی است که حمل و نقل ریلی از آن برخوردار است.