◄ قطار اکو موفق در افزایش ارسال کالا میان اسلامآباد-تهران-استانبول
تردد قطار کانتینربر سازمان همکاری اقتصادی (اکو) میان اسلامآباد-تهران-استانبول پس از احیای مجدد آن در آذرماه همچنان با موفقیت ادامه دارد و همزمان ارسال محمولههای تجاری با قطار اکو میان ۳ کشور افزایش یافته است.
سومین مرحله ارسال کالا از طریق قطار کانتینربر اکو که ۱۰ روز گذشته حرکت خود را از پاکستان آغاز کرده بود با طی مسیر ریلی جمهوری اسلامی ایران وارد قلمروی ترکیه شده و قرار است روز چهارشنبه وارد استانبول شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از رسانههای پاکستانی، افزایش تردد قطار اکو بین اسلامآباد، تهران و استانبول نشان دهنده عملکرد موفقیتآمیز ارسال کالا از طریق حمل و نقل ریلی اسلامآباد-تهران است که پس از توقف یک دهه، دسامبر ۲۰۲۱ (سیام آذرماه امسال) دوباره به حرکت درآمد.
یک مقام ارشد وزارت راهآهن پاکستان به روزنامه انگلیسی زبان «داون» چاپ این کشور گفت که ارسال کالا با قطار اکو افزایش یافته و قرار است طی ۱۰ روز آینده چهارمین و پنجمین محموله از پاکستان به ایران و سپس ترکیه ارسال شود.
بیشتر بخوانید:
توسعه حمل و نقل ریلی با ایران زیرسایه قطاراکو در دستورکار پاکستان است
بارگیری برای ارسال محمولههای جدیو در بندر خشک واقع در ایالت خیبرپختونخوا در شمال غرب پاکستان انجام خواهد شد.
راهآهن پاکستان در حال کار بر روی طرحی برای احداث اولین خط ریلی استاندارد این کشور از کویته تا تفتان (مرز مشترک با ایران در گذرگاه میرجاوه) است تا زیرساختها را با استانداردهای بینالمللی سازگار کرده و بتواند کالاهای با ارزش را از طریق ایران در کوتاهترین زمان به کشورهای اروپایی و آسیای مرکزی منتقل کند.
روزنامه پاکستانی داون در این زمینه نوشت: انتظار می رود مبلغی بالغ بر۵۰۰ میلیون دلار در این مسیر به طول ۶۳۵ کیلومتر هزینه شود. این طرح مشروط به موافقت فوری وزارت راهآهن است و پس از آن امکان سنجی پروژه آغاز خواهد شد.
راهآهن پاکستان به محض اینکه تصمیم به ایجاد خط ریلی در قلمرو خود از کویته تا تفتان بگیرد، ممکن است از ایران بخواهد تا خط ریلی استاندارد به طول ۹۵ کیلومتر را از مرز تفتان تا زاهدان احداث کند.
طرح ریلی اسلامآباد - تهران - استانبول موسوم به قطار کانتینربر اکو ۳۰ آذرماه امسال با حضور وزیران امور خارجه، بازرگانی و راه آهن پاکستان و همچنین سید محمدعلی حسینی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلامآباد با حرکت نخستین قطار باری از سرگرفته شد.
طول خط راه آهن اکو ۶۵۰۰ کیلومتر است که ۲۵۷۰ کیلومتر آن در ایران، ۲ هزار کیلومتر آن در ترکیه و حدود ۱۹۰۰ کیلومتر در خاک پاکستان است که زمان حرکت در این مسیر کمتر از نصف حمل و نقل دریایی است و نسبت به مسیر جادهای امنتر و به صرفه نیز خواهد بود.