انواع خطوط راهآهن و معانی آنها
خطوط راهآهن شامل دو بخش اصلی و فرعی میشود.
خطوط راهآهن شامل دو بخش اصلی و فرعی میشود.
خطوط اصلی:
عبارت است از خطی که مستقیما در امتداد خط بین دو ایستگاه طرفین واقع شده باشد.
خطوط فرعی:
خطوط فرعی شامل خطوط مانور، انشعاب، صنعتی – تجاری، تاسیساتی، انبار، دوار، مثلث، خط کور و خط تامین میشود.
بهسازی خط:
عبارت است از ترمیم و رفع نواقص خط آهن که میتواند در زمینه زیرسازی ، روسازی یا هر دو آنها صورت پذیرد.
بازسازی خط:
بازسازی خط به معنای تعویض خط و متعلقات آن در محدوده مشخصی از مسیر.
گالری:
دالان بتونی یا فلزی شبیه به شکل مقطع تونل که با هدف عبور ایمن از مناطق صعبالعبور مانند خطر ریزش بهمن و برفگیر بر روی خط احداث میشود.
سیستم علائم CTC (سیستم کنترل مرکزی ترافیک ):
سیستمی است که در هر بخش، مرکب از یک مرکز کنترل و تعدادی ایستگاه تابعه است و مرکز کنترل میتواند علائم، سوزنها و راهبندهای هر یک از ایستگاههای تابعه خود را کنترل کند. در این سیستم یک مرکز کنترل توانایی کنترل ترافیک 40 ایستگاه و بیشتر را داراست.
سیستم علائم RC (سیستم کنترل از راه دور):
یک سیستم کنترل از راه دور محلی است و در آن یک مرکز کنترل توانایی کنترل ترافیک از راه دو تا 4 ایستگاه را دارست. این ایستگاهها میتوانند در یک طرف ایستگاه یا در طرفین ایستگاه باشند.
سیستم علائم LC (سیستم کنترل محلی):
ایین سیستم علائمی تنها قادر به کنترل محدوده ایستگاه است و هر ایستگاه به طور مجزا توسط مامور همان ایستگاه کنترل میشود.