بازدید سایت : ۸۳۱۳۷

معرفی بزرگترین پروژه های ریلی جهان + فیلم

راه آهن و صنعت حمل و نقل ریلی را می توان از مهمترین ابزارها برای ایجاد پیوستگی اقتصادی – فرهنگی میان کشورهای مختلف و از زیرساخت های حیاتی پدیدده موسوم به جهانی شدن دانست.

معرفی بزرگترین پروژه های ریلی جهان + فیلم
تین نیوز |

راه آهن و صنعت حمل و نقل ریلی را می توان از مهمترین ابزارها برای ایجاد پیوستگی اقتصادی – فرهنگی میان کشورهای مختلف و از زیرساخت های حیاتی پدیدده موسوم به جهانی شدن دانست.

اگرچه اوایل قرن نوزده و همزمان با رشد انقلاب صنعتی در غرب، تنها معدود کشورهای دخیل در انقلاب صنعتی که امروزه از آنها تحت عنوان قدرت های صنعتی جهان همچون آلمان، برتانیا، فرانسه و … یاد می شود، از تکنولوژی راه آهن و حمل و نقل ریلی بهره مند بودند؛ اما امروزه شاهد کشیده شدن خطوط ریلی گسترده به برخی نقاط جهان همچون عربستان سعودی، امارات و بسیاری از کشورهای آفریقایی هستیم که تا بیست سال پیش، شهروندان این کشورها هیچ خط ریلی یا لکوموتیوی را در کشور خود مشاهده نکرده بودند. همین امر، نشانگر اهمیت روز افزون صنعت حمل و نقل ریلی در جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه است.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری ریل نیوز؛ در گزارش حاضر، سری به بزرگترین و پر هزینه ترین پروژه های ریلی جهان در کشورهای مختلف زده ایم که همزمان، در زمره بزرگترین پروژه های زیرساختی در جهان به حساب می آیند.

خط ریلی «تِرِن مایا» در مکزیک

ترن مایا نام خطی ۱۵۰۰ کیلومتری در کشور مکزیک است که باید آن را به عنوان بلندپروازانه ترین پروژه ریلی این کشور شناسایی کرد. ساخت این خط در سال  آغاز شده و در دسامبر سال ۲۰۲۳ مورد بهره برداری قرار گرفت. در حقیقت، ترن مایا یک کریدور ریلی گسترده است که تقریبا تمامی مراکز توریستی و تفریحی این کشور را به یکدیگر متصل می سازد. هزینه ساخت این خط ریلی بیش از ۱۰ میلیارد دلار بوده که بودجه آن از طریق صندوق توسعه ملی مکزیک تامین شده است. این کریدور ریلی، علاوه بر اتصال مراکز مهم اقتصادی مکزیک، از مناطقی با آب و هوای متفاوت از یکدیگر عبور می کند. با اینحال، در طراحی مسیر ساخت ترن مایا، سعی شده کمترین میزان آسیب به جنگل ها، صحراها و دیگر منابع طبیعی وارد شود که از این حیث می توان آن را دوستدار محیط زیست دانست. سرعت سیر قطار در این کریدور ریلی نیز حدود ۱۶۰ کیلومتر در ساعت بوده و روزانه بیش از ۴۰ هزار مسافر را جا به جا میکند.

خط ریلی بریسبین استرالیا

کشور استرالیا طی سال های اخیر پیشرفت قابل توجهی در زمینه حمل و نقل ریلی را تجربه کرده است. خط ریلی بریسبین در این کشور را می توان یکی از  بزرگترین پروژه های ریلی تاریخ استرالیا دانست که ساخت آن، حدود ۶.۳ میلیارد دلار برای دولت هزینه داشته است. خط ریلی بریسبین در حال حاضر به موتور محرکه اقتصاد حمل و نقل این کشور تبدیل شده است. بیش از ۱۰.۲ کیلومتر از این خط ریلی از بستر رودخانه بریسبین عبور کرده که از این منظر، یکی از شگفت انگیز ترین پروژه های زیرساختی استرالیا به حساب می آید. همچنین ۵.۹ کیلومتر از این خط ریلی نیز در تونل قرار گرفته است. یکی از مهمترین اهداف دولت استرالیا از ساخت این خط ریلی پر هزینه، اماده سازی کشور برای برگزاری المپیک ۲۰۳۲ استرالیا دانست. نکته جالب اینکه چهار ایستگاه این خط ریلی در زیر زمین قرار گرفته و مابقی خط نیز روی سطح زمین واقع شده است. البته تعداد ایستگاه های زیرزمینی این خط در ادامه پروژه به ۸ ایستگاه افزایش خواهد یافت. بر اساس برآوردهای دولت استرالیا، این خط ریلی سالانه بیش از ۲ میلیارد دلاربه اقتصاد استرالیا کمک کرده و بیش از ۳۵۴ هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد. ساخت خط ریلی بریسبین از سال ۲۰۱۷ آغاز شده و تخمین راه آهن استرالیا حاکی از آن است که پروژه تا پایان سال ۲۰۲۶  تکمیل خواهد شد.

پروژه خطوط سریع السیر چین

پروژه بزرگ بعدی ریلی جهان به چین تعلق دارد؛ کشوری که نخستین خط ریلی سریع السیر آن ۱۲ سال پیش ساخته شد و میزان میزان سرعت پیشرفت ساخت خطوط سریع السیر را تا جایی افزایش داده که در حال حاضر، بیش از دو سوم مجموع خطوط سریع السیر جهان در این کشور گنجانده شده است. دلیل اصلی این حجم از سرمایه گذاری دولت چین روی خطوط ریلی به ویژه در بخش سریع السیر مسافری، افزایش جمعیت این کشور و فرهنگ عمومی استفاده از قطار برای سفرهای شهری و بین شهری است. تنها در سال ۲۰۱۹، چین موفق به ثبت رکورد ۱.۷ میلیارد سفر ریلی در سراسر این کشور شدند که هنوز هم این رقم شکسته نشده است. چینی ها در نظر دارند تا سال ۲۰۳۵، میزان خطوط ریلی سریع السیر این کشور را به دو برابر میزان فعلی افزایش دهند. این در حالیست که خبرگزاری «شین هوآ» اوایل هفته جاری اعلام کرد که میزان خطوط ریلی سریع السیر چین از ۱۶۰ هزار کیلومتر عبور کرده است.

قطار سریع السیر مَگلِو ژاپن

قطار مغناتیسی مگلو ژاپن را باید اوج تکنولوژی ژاپنی ها در صنعت حمل و نقل ریلی دانست. قطار مگلو که قرار است در خطوط ریلی مشهور «شین کانسن» فعال شود، پروژه بعدی ژاپنی ها پس از قطار سریع السیر «بولِت» است که البته هنوز در فاز آزمایشی قرار دارد. قطارهای مغناتیسی در خلاء شناور بوده و هیچ گونه اتصال ریلی با زمین ندارند. همین امر موجب کاهش اصطکاک و افزایش چشمگیر سرعت این نوع قطارها می شود. قطار مگلو قرار است تا سال ۲۰۲۷، دو شهر مهم ژاپن یعنی توکیو و اوزاکا را به یکدیگر متصل سازد. نهایت سرعت ثبت شده آزمایشی برای این قطار ۵۰۳ کیلومتر در ساعت بوده که البته مهندسین ژاپنی قول داده اند این میزان سرعت را افزایش دهند.

پروژه بزرگ ریلی شرق آفریقا

پیشتر نیز در ریل نیوز، در خصوص پروژه بزرگ ۸ میلیارد دلاری چینی ها گزارش هایی تنظیم و تقدیم حضور شده است. البته طرح اولیه این کریدور ریلی که شرق و غرب آفریقا را به یکدیگر متصل می سازد، به سال ۱۹۵۵ باز میگردد. بعدها در سال ۱۹۷۵، ساخت خط اتصال دهنده زامبیا به تانزانیا ساخته شد. اما چینی ها پس از ساخت و افتتاح خط ریلی جیوبتی به آدیس آبابا در سال ۲۰۱۸، اینبار به سراغ ساخت یک کریدور بزرگ عبوری از کشورهای کنیا و آنگولا نیز رفته اند که قرار است انتقال سنگ های معدنی استخراج شده از آفریقا را به سواحل شرقی این کشور منتقل نماید.

پروژه خطوط ریلی امارات

شایبد کمی عجیب به نظر برسد، اما پروژه ساخت شبکه ریلی امارات در زمره بزرگترین پروژه های ریلی جهان قرار داشته که قرار است سراسر شهرهای این کشور کوچک را به یکدیگر متصل سازد. البته این خطوط ریلی در ادامه، به شبکه ریلی بزرگ شورای همکاری خلیج فارس متصل خواهد شد که از عمان آغاز شده و تا اردن ادامه خواهد یافت. حدود ۲ هزار کیلومتر از این کریدور ریلی در داخل خاک امارات قرار گرفته است. ساخت این پروژه بزرگ از سال ۲۰۰۹ آغاز شده که البته به دلیل شیوع کرونا، طی سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ تقریبا به حالت نیمه تعطیل درآمد. اما در حال حاضر، امارات در حال ادامه ساخت این پروژه ریلی بزرگ است. تکمیل شبکه ریلی شورای همکاری خلیج فارس حدود ۲۵۰ میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت که از این روی، باید آن را پر هزینه ترین پروژه ریلی جهان دانست.

سایز ویدئو: 49.62M | مدت زمان: 00:10:44 | دانلود ویدئو
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.