بازدید سایت : ۶۸۲۳۲

چرا «مدیریت داده ها» در صنعت حمل و نقل ریلی مهم است؟

مدیریت دانش یکی از مباحثی است که طی سال های اخیز در بسیاری از زمینه های علمی ترویج و از استقبال خوبی نیز برخوردار شده است. میزان دربرگیری این شاخه از مدیریت تا حدی است که می توان گفت مدیریت دارایی های فزیکی و اموال در بخش های مختلف صنعت از جمله راه آهن بدون مدیریت داده ها و دانش بی معنا به نظر خواهد رسید.

چرا «مدیریت داده ها» در صنعت حمل و نقل ریلی مهم است؟
تین نیوز |

مدیریت دانش یکی از مباحثی است که طی سال های اخیز در بسیاری از زمینه های علمی ترویج و از استقبال خوبی نیز برخوردار شده است. میزان دربرگیری این شاخه از مدیریت تا حدی است که می توان گفت مدیریت دارایی های فزیکی و اموال در بخش های مختلف صنعت از جمله راه آهن بدون مدیریت داده ها و دانش بی معنا به نظر خواهد رسید.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ریل ایران، در همین راستا، مارک جنکینس و الکس بِری از مدیران شرکت داده پردازی آرکادیس با انتشار گزارشی در وب سایت ریلیوی تکنولوژی، در خصوص مدیرت داده در راه آهن، از اهمیت این شاخه نوین از مدیریت در حمل و نقل ریلی پرداخته اند که کلیات این گزارش در ادامه تقدیم حضور می گردد.

اهمیت مدیریت داده ها و تفاوت آن با مدیریت دارایی

مفهوم مدیریت داده ها در بخش ریلی به صورت سنتی و طی سال های اخیر، معمولا با مدیریت اموال و دارایی ها و در قالب معنایی واحد به کار می رود. در حقیقت، داده ها در صنت حمل و نقل ریلی به مفهوم استفاده از اطلاعاتی محدود یا قابل اجرا تعبیر می شود که از آنها تنها برای وضع و ساماندهی مقررات مربوط به دارایی ها استفاده می شود. حال آنکه علیرغم اهمیت مدیریت داده ها، این اطلاعات کمتر در زمینه مدیریت دارایی های با ارزش در راه آهن مورد استفاده قرار می گیرند.

امروزه مدیریت داده ها به یکی از مفاهمین مهم در مدیریت دارایی های فیزیکی تبدیل شده است. لذا، برای ایجاد تحول در دیجیتال سازی صنعت ریلی، دارایی های فیزیکی و داده ها باید به یک نسبت و به عنوان عناصر اصلی مدیریت دارایی ها مورد استفاده قرار گیرند.

دارایی های فیزیکی و اموال امکان بهره برداری از راه آهن را فراهم نموده منجر به سودزایی برای بخش ریلی خواهد شد. همزمان، مدیریت داده ها نیز برای فهم ویژگی ها، شرایط و قابلیت های بخش ریلی منجر به عملکرد امن و موثر عملکرد شبکه ریلی خواهد شد.

ماهیت در حال تغییر مدیریت دارایی ها

خروجی هر عملیات بازرسی فنی ناوگان و دیگر دارایی های فیزیکی در راه آهن منجر به تولید داده هایی خواهد شد که این داده ها می توانند برای انجام عملیات ریلی جدید همچون تعمیر و نگهداری، برنامه ریزی برای عملیات ریلی در آینده و کاهش هزینه های عملیاتی مورد استفاده قرار گیرند.

اما نکته مهم اینجاست که برای حصول اطمینان از صحت خروجی داده ها و استفاده از آنها در زمان مناسب، این داده ها می بایست مدیریت شده و از حالت پراکنده خارج شوند. برای دستیابی به این هدف، سیستم مدیریت داده ها می بایست به صورت دقیق ایجاد شده، موزد حفط و نگهداری قرار گرفته و البته به موقع نیز با سیستمی جدید و به روز جایگزین شود؛ درست مانند همان عملیاتی که برای دارایی های فیزیکی انجام میدهیم.

اما باید حتما میان ماهیت متفاوت مدیریت دارایی و مدیریت داده تمایز و تفکیک قائل شویم. مدیریت دارایی کاملا مربوط به داده های ارائه شده در خصوص یک دارایی مشخص و خاص می شود. اما مدیریت دارایی های اطلاعاتی، مجموعه ای برآمده از بخش های مختلف از بخش های مربوط به ساخت گرفته تا تعمیر و نگهداری بوده که به صورت داده هایی غیرمتمرکز در کنار هم قرار گرفته اند. این اطلاعات به اصل موضوع، کیفیت و شرایط آن باز میگردد که برای تحلیل آن حتما باید دسته بندی شوند.

پس باید به این نکته توجه داشت که جمع آوری داده ها کاری نسبتا آسان بوده و آنچه مهم است، دسته بندی و تحلیل آنهاست که در صورت انجام دقیق، می تواند منجر به خروجی اطلاعاتی ارزشمند شده و از این اطلاعات نیز در فرآیند تصمیم سازی مدیریتی استفاده خواهد شد. در حقیقت، داده های می بایست به گونه ای جمع آوری و تحلیل شوند که بتوان از آنها برای تصمیم گیری نهایی استفاده کرد. پس خروجی تحلیل آنها می بایست بسیار روشن، شفاف و گویا باشد. برای دستیابی به این هدف لازم است جامعه آماری مورد بررسی حتما در مقیاسی بسیار کوچک تهیه شده، کیفیت تحلیل حفظ شود و از خروجی داده ها نیز تنها در بخش هایی استفاده کرد که از کاربرد لازم برخوردار باشند.

اجرای دقیق و مدیریت قانونمند داده ها به طور ذاتی کیفیت و وضعیت داده های نگهداری شده در رابطه با دارایی فیزیکی را بهبود بخشیده و در نتیجه فرآیند تصمیم گیری بهبود یافته، ریسک کاهش می یابد و کنترل هزینه نیز بهبود خواهد یافت. چنین فرآیندی نهایتا میزان اعتماد به داده ها را ایجاد نموده و مدیران را به این نتیجه خواهد رساند که داده ها نیز درست مانند زیرساخت و ناوگان ریلی، جزو دارایی های راه آهن به حساب می آیند.

مقررات تعریف شده در ISO55013 سال ۲۰۲۴ در زمینه مدیریت دارایی ها نیز مقرراتی جامع در خصوص مدیریت داده ها وضع نموده که نشانگر اهمیت یافتن مستمر مدیریتی داده ها در استانداردهای بین المللی مدیریت است. با اجرای حاکمیت و مدیریت داده، اپراتورها می توانند الگوها و روندهایی را شناسایی کنند که قبلاً در دارایی های داده موجود آنها غیر شفاف بود.

پس از آشنایی با مفهوم کلی داده ها و اهمیت آنها، در بخش دوم این گزارش به مزایای استفاده از مدیریت داده ها خواهیم پرداخت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.