بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

افزایش سهم بخش‌خصوصی در تامین ناوگان

تین نیوز |

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن از برنامه راه‌آهن برای افزایش سهم بخش‌خصوصی در حوزه تامین ناوگان خبر داد.

 

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، نورالله بیرانوند با بیان اینکه براساس قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی کل عملیات بار و مسافر از طریق بخش‌خصوصی انجام می‌شود، افزود: براین اساس ما تمام واگن‌های مسافری را به بخش‌خصوصی واگذار کردیم و در حوزه لکوموتیو نیز 30 درصد حوزه لکوموتیوهای راه‌آهن در اختیار بخش‌خصوصی است. وی با اشاره به برنامه‌های راه‌آهن در طول سال‌های گذشته برای توسعه فعالیت بخش‌خصوصی و افزایش سهم این بخش در حمل‌ونقل ریلی گفت: در حال حاضر نیز برنامه‌هایی داریم برای اینکه سهم بخش‌خصوصی را در تامین ناوگان بخش ریلی افزایش دهیم به شرط آنکه بخش‌خصوصی این آمادگی را داشته باشد.

 

وی ادامه داد: خوشبختانه بسترهای خصوصی این موضوعات فراهم است و با مالکیت‌هایی که در اختیار بخش‌خصوصی قرار داده‌ایم در تلاشیم تا نظام مدیریت و بهره‌برداری را با همکاری بخش‌خصوصی به شکلی اصلاح کنیم که نقش‌آفرینی این بخش در راه‌آهن بیشتر شود. وی ادامه داد: علاوه بر اینها امروز راه‌آهن بخش زیادی از منابع مالی را دنبال می‌کند که تحت عنوان سوبسید یا سرمایه‌گذاری عملیاتی به بخش‌خصوصی واگذار می‌شود. وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته مشوق‌های زیادی برای بخش‌خصوصی در نظر گرفته شده است، افزود: تمام درآمدهای ناشی از اجرای بند ق تبصره 2 قانون بودجه سال 93 که حدود 5/ 7 میلیارد دلار پیش‌بینی شده است مقرر شده تماما در اختیار بخش‌خصوصی قرار گیرد. بیرانوند همچنین ادامه داد: مشوق‌هایی همچون مالیات بر ارزش افزوده از دیگر مشوق‌هایی است که انتفاعش به بخش‌خصوصی می‌رسد. بیرانوند با اشاره به اینکه در بخش تولیدی نیز تاکید بر انتقال دانش فنی و فعال شدن کارخانه‌های داخلی تولید لکوموتیو و تولید واگن است، افزود: به‌عنوان مثال ظرفیت لکوموتیوسازی مپنا به‌عنوان مدرن‌ترین کارخانه تولید لکوموتیو از سوی راه‌آهن در سال‌های اخیر خریداری شده و الان هم قراردادهای جدیدی در حال انعقاد با این شرکت است. وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های تولیدشده کاملا مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: به زودی نیز در زمینه تحویل واگن از طریق بقیه شرکت‌های فعال دراین حوزه برنامه‌هایی خواهیم داشت.

 

تضمین خرید خدمات از بخش‌خصوصی

بیرانوند با بیان اینکه تضمین خرید خدمات نیز یکی دیگر از مشوق‌هایی است که برای سرمایه‌گذاری در راه‌آهن در نظر گرفته‌ایم، ادامه داد: افرادی که در بخش زیربنایی راه‌آهن خدماتی را تولید می‌کنند و ظرفیت‌های جدیدی را در حوزه خطوط جدید و تجهیزات تخلیه و بارگیری ایجاد می‌کنند خدمات آنها را تضمین خرید می‌دهیم تا سرمایه‌گذاری آنها تضمین شود. وی ادامه داد: همچنین در این زمینه نوسانات نرخ ارز نیز تا بالای 10 درصد تضمین می‌شود که همه اینها موجب امنیت در سرمایه‌گذاری در این حوزه خواهد شد. معاون اقتصادی راه‌آهن همچنین تاکید کرد که راه‌آهن تلاش می‌کند برای تامین مالی داخلی و خارجی نیز بخش‌خصوصی را گارانتی کند و تمام این مشوق‌ها برای تعمیق و گسترش فعالیت بخش‌خصوصی در حوزه ریلی است.

 

وی ادامه داد: این رویکرد استراتژیک راه‌آهن برای افزایش سهم بخش‌خصوصی در صنعت ریلی است که به‌عنوان یک راهبرد بلندمدت اجرا می‌شود. وی همچنین در بیان توانمندی بخش‌خصوصی برای اجرای این پروژه‌ها گفت: از آنجا که فعالیت‌های راه‌آهن گسترده است و فعال کردن این ظرفیت‌ها مستلزم زمان و انطباق است، بنابراین بخش‌خصوصی در حوزه تولید با مشکلاتی مواجه است که موضوعاتی همچون گشایش ال‌سی‌های داخلی و نقاط ضعف سیستم بانکی ما از جمله آن است. وی تامین مالی بلندمدت یا فاینانس را از دیگر مشکلات تولیدکننده‌های داخلی عنوان کرد و افزود: همه این محدودیت‌ها از یک جنس‌ هستند که باید رفع شوند. وی ادامه داد: با توجه به این موارد اما ظرفیت‌های داخلی در حوزه تولید بسیار خوب هستند و در حوزه لکوموتیو واگن باری و مسافری نیز از ظرفیت‌های تولید خوبی در کشور برخوردار هستیم. وی تاکید کرد: تمرکز ما بر استفاده از ظرفیت تولید داخل است و واردات تولیدات اینچنینی در صورتی انجام می‌شود که ظرفیت داخلی پر ‌باشد.

 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.