نفتکش ۲۵هزار تنی قیر صادراتی در بندر خلیج فارس پهلو گرفت
با پهلوگیری یک کشتی نفتکش ۱۸۳ متری با ظرفیت ۲۵ هزار تن در بندر خلیج فارس برای بارگیری محموله قیر صادراتی، یک رکورد جدید عملیاتی در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به عنوان دروازه طلایی اقتصاد دریایی ایران به ثبت رسید.
با پهلوگیری یک کشتی نفتکش ۱۸۳ متری با ظرفیت ۲۵ هزار تن در بندر خلیج فارس برای بارگیری محموله قیر صادراتی، یک رکورد جدید عملیاتی در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به عنوان دروازه طلایی اقتصاد دریایی ایران به ثبت رسید.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، "اله مراد عفیفی پور" مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و افزایش زیرساخت ها و ارتقاء توان لجستیکی صادرات کشور، از اواسط تابستان سال ۹۶ موضوع خدمات دهی و پذیرش کشتی های تانکر نفتکش بالای ۲۵هزار تن در این اداره کل مطرح و امکان سنجی انجام چنین عملیاتی توسط گروه راهنمایان کشتی بندر شهید رجایی پیگیری شد.
وی افزود: با توجه به رونق گرفتن صادرات قیر در بزرگترین بندر تجاری کشور، پهلوگیری کشتی های بزرگ اقیانوس پیما برای استفاده بهینه از اسکله ها و همچنین کاهش حجم انباشت محموله قیر صادراتی درون مخازن نگهداری فرآورده های نفتی در بندر خلیج فارس در دستور کار قرار گرفت.
عفیفی پور خاطرنشان کرد: بر همین اساس، برای نخستین بار بزرگترین شناور نفتکش ویژه حمل قیر صادراتی به نام مارونی(MARONI) در اسکله های ۵۶ و ۵۷ بندر خلیج فارس پهلو گرفت.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی گفت: با توجه به عمق کانال دریایی و اسکله های بندر خلیج فارس، پهلودهی چنین شناورهایی با در نظر گرفتن شرایط مانور کشتی درون حوضچه، دارای حساسیت ها و پیچیدگی های خاصی بود که با تکیه بر دانش و توان فنی و تخصصی تیم راهنمایان کشتی و سایر واحدهای دریایی، ضمن رعایت ضوابط ایمنی و کنوانسیونی، افزایش یدک کش های حاضر در عملیات راهنمایی و تغییر رویه معمول مانور کشتی، چنین اقدام خطیری عملیاتی شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اضافه کرد: تا پیش از این کشتی های با طول حداکثر ۱۲۵ متر و ظرفیت ۳ هزار تن در بندر خلیج فارس پهلو گرفته بود که استفاده از چنین شناورهایی با توجه به ظرفیت پایین آنها، هم باعث افزایش ضریب اشغال اسکله ها می شد و هم در بحث ترافیک دریایی معایب و پیامدهایی را به دنبال داشت.
به گفته عفیفی پور، کشتی نفتکش مارونی با حدود ۱۸۳ طول و بیش از ۳۱ متر عرض، دارای پرچم ثبتی کشور پاناماست و ۲۵هزار و ۷۳۸ تن ظرفیت دارد.
این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: عملیات بارگیری محموله قیر روی این کشتی با نرم عملیاتی ۲۰۰ تا ۲۸۰ تن در ساعت در حال انجام است و پیش بینی می شود ظرف دو روز کاری، عملیات بارگیری آن به پایان برسد.
وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بندر خلیج فارس با ظرفیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب نگهداری فرآورده های نفتی با هدف افزایش سهم ایران از بازار بانکرینگ، صادرات، واردات و ترانزیت اینگونه محموله های تجاری در منطقه خلیج فارس و دریای عمان در حال فعالیت است.
عفیفی پور در ادامه بنزین، قیر، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید، هیدروکربور، فورفورال و انواع روغن ها را از جمله فرآورده های نفتی دانست که عملیات تخلیه و بارگیری آنها در این بندر انجام می شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان تصریح کرد: بندر خلیج فارس با احتساب اراضی پشتیبانی آن دارای ۳۲۰ هکتار وسعت و ۹ پست اسکله به طول مجموع ۱۲۰۰ متر است.
لازم به ذکر است، بندر خلیج فارس به عنوان زون نفتی منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در ۲۳ کیلومتری غرب شهر بندرعباس واقع شده است و به دلیل موقعیت راهبردی آن، قرار گیری در مسیر ترانزیتی راهگذر شمال- جنوب و همچنین همجواری با پالایشگاه ها و صنایع بزرگ منطقه، مهم ترین بندر نفتی زیرمجموعه سازمان بنادر و دریانوردی محسوب می شود.