بازدید سایت : ۳۸۱۲۳

مشکلات بیمه ­ای کارگران خن کار رفع می شود

رفع مشکلات این قشر زحمتکش و پرکار بنادر در دستورکار این سازمان قرار دارد و برای پوشش بیمه بازنشستگی و درمانی آنان طرحی را به انجمن­ های مربوطه پیشنهاد کرده است .

مشکلات بیمه ­ای کارگران خن کار رفع می شود
تین نیوز

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به مشکلات کارگران خن کار در بنادر، گفت: رفع مشکلات این قشر زحمتکش و پرکار بنادر در دستورکار این سازمان قرار دارد و برای پوشش بیمه بازنشستگی و درمانی آنان طرحی را به انجمن­ های مربوطه پیشنهاد کرده است .

به گزارش تین نیوز به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، علی اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکلات کارگران خن کار در بنادر، گفت: رفع مشکلات این قشر زحمتکش و پرکار بنادر در دستورکار این سازمان قرار دارد و برای پوشش بیمه بازنشستگی و درمانی آنان طرحی را به انجمن­ های مربوطه پیشنهاد کرده است .

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی پس از بررسی قوانین، و مقررات موجود و بررسی های میدانی در بنادر و همچنین مذاکره با جامعه عزیز کارگران خن کار، انجمن صنفی کارگران، انجمن صنفی شرکت های پیمانکاری تخلیه و بارگیری، طرح هایی را برای رفع مشکل بیمه ای و سایر چالش­های خن کاران به عنوان قشر زحمت کش و موثر در حمل ونقل دریایی کشور در دستورکار قرار داد.

وی افزود: بررسی ها نشان داد کارگران خن کار  با مسائل و مشکلات مختلفی از جمله عدم پرداخت کسورات بازنشستگی تمام ایام ماه، عدم برخورداری از بیمه درمان در تمام ایام ماه، نبود امکانات رفاهی برای اسکان در ایام کاری و تاخیر دست­کم دو هفته ­ای در دریافت حقوق و... دست و پنجه نرم می کنند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه اشکالات طرح پیشنهادی سازمان بنادر به صورت ویژه مورد بررسی قرار گرفته و درنهایت مقرر شده است، روش پیگیری و فرآیند اجرایی طرح مربوطه تدوین شود، بیان کرد: پیش نویس دستورالعمل اجرایی تهیه شده، در دست اصلاح و تکمیل است و در سال جاری به اجرا گذاشته خواهد شد.

معاون وزیر راه خاطرنشان کرد: طبق توافقات حاصل شده مقرر شده تا این طرح در مرحله نخست در بندر امام خمینی(ره) به اجرا در بیاید و در صورت موفقیت در سایر بنادر جنوبی نیز اعمال شود.

گفتنی است، بیش از ۹۰ درصد واردات و صادرات کالا از طریق حمل و نقل دریایی و توسط کشتی انجام می شود. عملیات تخلیه و بارگیری کالاها از/ به انبار کشتی توسط کارگرانی انجام می شود که به آن ها کارگران خن کار می گویند. با توجه به تعدد این افراد و حجم کالاها، امکان انجام کار در تمام ایام ماه برای کارگران خن کار میسر نیست و به اجبار گروه های کارگری در روزهایی که نوبت برای کار کردن به آن ها تعلق می گیرد ، در محل کار حاضر می شوند.

 این در حالی است که در بازه زمانی یک­ماهه، ممکن است تعداد روزهای نوبت به کاری یک خن­کار، از یک تا حداکثر ۱۰ روز باشد؛ بنابراین پیمانکاران نیز بر اساس تعداد روزهای کاری تعلق گرفته برای کارگران، کسورات بیمه و بازنشستگی پرداخت می کنند.  این مسئله موجب می شود یک خن­کار در پایـان ۳۰ سال کار و رسیدن به سن بازنشستگی، با تجمیع ایام بیمه پردازی، با سابقه ۱۰ الی ۱۵ سال بازنشسته شود و نتواند حداقل حقوق بازنشستگی را به صورت کامل دریافت کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.