بازدید سایت : ۴۴۵۱۹

مرحله دوم برنامه ملی پایش بلند مدت مقاطع منتخب روسازی راههای ایران (IRI-LTPP) آغاز شد

​در راستای راهبرد جهش تولیدات دانش بنیانی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، مرحله دوم برنامه ملی پایش بلند مدت مقاطع منتخب روسازی راههای ایران (IRI-LTPP) در مقاطع کنترلی، آغاز شد.

مرحله دوم برنامه ملی پایش بلند مدت مقاطع منتخب روسازی راههای ایران (IRI-LTPP) آغاز شد
تین نیوز
 

مرحله دوم برنامه ملی پایش بلند مدت مقاطع منتخب روسازی راههای ایران (IRI-LTPP) آغاز شد

در راستای راهبرد جهش تولیدات دانش بنیانی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، مرحله دوم برنامه ملی پایش بلند مدت مقاطع منتخب روسازی راههای ایران (IRI-LTPP) در مقاطع کنترلی، آغاز شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای، رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری سازمان گفت: سامانه مدیریت روسازی به عنوان یک دستاورد دانش پایه و فناورانه در این سازمان مورد بهره برداری قرار گرفته است و خوشبختانه تکمیل فرآیند و پیاده سازی کامل این فناوری در امور عملیاتی، موجب ارتقاء جایگاه ایران در میان کشورهای منطقه، افزایش قدرت تصمیم سازی در بدنه مدیریتی و ایجاد فرصتهای آتی سیستماتیک سازی فرآیندهای راهداری شده است.
حمزه ذاکری خاطر نشان کرد: با توجه به برنامه ویژه توسعه و ارتقاء هوشمندسازی سامانه های تخصصی، رفتارشناسی عملکردی روسازی راههای کشور و توسعه مدل های بومی و بکارگیری مدل های پیشرفته اضمحلال در برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت به عنوان گامی مهم در جهش تولیدات دانش بنیانی و ارتقاء عملکرد و بهینه سازی در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: فاز نخست برنامه ملی پایش مستمر مقاطع منتخب راههای ایران (IRI-LTPP) از ابتدای مهر ماه سال ۱۴۰۲ آغاز و مرحله اول برداشت اطلاعات و آنالیز مقاطع با موفقیت به انجام رسیده است، در همین راستا از ابتدای خرداد ماه سال 1403 فاز دوم شامل برداشت داده ها در مقاطع منتخب با حضور تیم متخصص و آخرین تجهیزات پیشرفته ارزیابی (LCMS)، در استان های منتخب و مقاطع کنترلی پنجاه گانه آغاز شده است.

ذاکری با بیان این که تولیدات فناورانه و دانش پایه، شتاب دهنده برنامه های عملیاتی در سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای است، اظهار کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برنامه های ویژه ای را بمنظور جهش تولیدات فناورانه و بکارگیری آن در امور عملیاتی طراحی کرده است، یکی از این اقدامات برنامه ملی پایش بلند مدت مقاطع منتخب روسازی راههای ایران (IRI-LTPP) است که اقدامی تحولی و دانش بنیان در حوزه ارتقاء توان مدیریت راههای کشور به شمار می رود.

به گفته ذاکری پیش بینی وضعیت روسازی، نقش کلیدی تقویت کننده هسته تحلیلی سامانه مدیریت روسازی و برنامه ریزی مبتنی بر پیش بینی عملکرد دارد.
وی افزود: یکی از برنامه های مهم پیش روی سازمان برای اولویت بندی هوشمندانه و هدفمند مقاطع و عملیات تعمیر و نگهداری، توسعه مدل های پیش بینی مبتنی بر فرآیند اضمحلال است که از نمادهای فناورانه در سامانه مدیریت نگهداری روسازی است. با ایجاد این قابلیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به عنوان پیشران پیشرفت با راهبری معاونت راهداری، همکاری دفتر نگهداری راه و ابنیه فنی، مرکز مدیریت راهها، ادارات کل راهداری و حمل و نقل جادهای و آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو و بهره گیری از ظرفیت و توان متخصصین داخلی کشور، منطبق بر استانداردهای علمی بین المللی، اولین برنامه ملی پایش بلند مدت مقاطع منتخب روسازی راههای ایران (IRI-LTPP) را طراحی و فاز اول آن پیادهسازی کرده و امروز گام دوم این برنامه ملی که از برنامه های جهش تولیدات دانش بنیانی سازمان است، آغاز شده است.

به گفته ذاکری ظرفیت سازی استفاده از تجهیزات پیشرفته پایش و فعالسازی متخصصین و نخبگان از نقاط برجسته این پروژه ملی است و مرحله دوم ارزیابی و برداشت وضعیت روسازی در قطعات کنترلی طبق برنامه زمان بندی پروژه از ابتدای خرداد 1403 و از استان هرمزگان با استفاده از دستگاه اسکنر سطح جاده (LCMS) شرکت آزمایشگاه فنی مکانیک خاک آغاز شده است.
رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری اظهار داشت: در این مرحله، اطلاعات مربوط به شاخص های عملکردی روسازی شامل ناهمواری روسازی (IRI)، وضعیت خرابی سطح روسازی (PCI)، بافت روسازی (MTD)، شیارافتادگی (Rutting)، پارامترهای هندسی محور (شیب طولی، شیب عرضی، دِوِر در قوس ها و ...) برداشت می شود و با استفاده از الگوریتم های پردازش تصویر قابلیت استخراج انواع خرابی های سطح روسازی (انواع ترک ها، چاله ها و ...) را به صورت خودکار آنالیز میشود.

وی اظهار کرد: نخستین بانک جامع رفتار روسازی راههای ایران در شرایط واقعی، برای پایش بلند مدت رفتار روسازی تحت شرایط مختلف از جمله شرایط روسازی (وضعیت موجود)، عامل زمان (سن یا دفعات بارگذاری)، شرایط محیطی (آب و هوا) و عوامل درونی (وضعیت سازهای روسازی) در حال شکل گیری است.

ذاکری افزود: فاز دوم برداشت در مقاطع کنترلی در سطح راههای کشور که بر اساس الگوهای مشابه مختلف از جمله پارامترهای سازهای، خرابی، ترافیک و آب و هوایی و شرایط پوشش ترددشمار، توزین در حال حرکت (WIM) و دوربین نظارتی جانمایی شدهاند، با همکاری ادارات راهداری و حملو نقل جادهای استانها، آغاز شده است.

رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری سازمان خاطرنشان کرد: با توجه به این که مقاطع منتخب کنترلی حداقل به مدت سه سال و در فواصل شش ماهه مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

ذاکری افزود: این پروژه از اقدامات جهش تولیدات دانش بنیانی است که برای نخستین بار در کشور در مرحله اجراست و انتظار می رود پیاده سازی نتایج آن موجب تحول در هوشمندسازی، بهینه سازی منابع و ارتقاء بهروری در نگهدرای راهها شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.