تلاش برای ارتقای تکنولوژی راهداری زمستانی ایران
دوره آموزشی آخرین روش ها و سیستم های مدیریت نگهداری زمستانی همگام با تکنولوژی های روز جهان با حضور معاونان راهداری و روئسای اداره نگهداری راهای استان های سراسر کشور طی دو روز برگزار شد.
دوره آموزشی آخرین روش ها و سیستم های مدیریت نگهداری زمستانی همگام با تکنولوژی های روز جهان با حضور معاونان راهداری و روئسای اداره نگهداری راهای استان های سراسر کشور طی دو روز برگزار شد.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در این دوره مهران قربانی، مدیرکل دفترتوسعه ایمنی راهوحریم و دبیر پیارک در ایران با بیان اینکه یکی ازمهمترین وظیفه راهداران مدیریت اقدامات مرتبط با نگهداری زمستانی است گفت: این وظیفه مهم در ستاد مرکزی به صورت مدیریتی جلوه گر می شود در حالی که استان ها به عنوان خط مقدم امورابلاغی را مدیریت و انجام می دهند.
وی با اشاره به انتظار مردم از مسئولان حوزه راهداری سراسر کشور افزود : آنها انتظار دارند که طبق دسته بندی های معمول که راه ها را به سه قسمت راه های شریانی، استانی و روستایی تقسیم می کند در حد قابل قبول خدمات نگهداری زمستانی توسط مدیران ذی ربط ارائه شود به نحوی که بهره برداری که انتظار می رودتامین شود.
قربانی با بیان اینکه دوره مذکور با دوره های قبلی تفاوت های بسیاری دارد تصریح کرد: برخی از کشور های دنیا از لحاظ جغرافیایی در شرایط خاصی قرار دارند و طی سال های گذشته به تکنولوژی پیشرفته تری در نگهداری راه ها دسترسی داشته اند به همین خاطر باعث شده تا آن ها را در جهان به عنوان پیش قراولان نگهداری راه ها در زمستان بشناسند که صاحب سبک و فناوری های نوین هستند لذا کنگره های جهانی و کنفرانس های بین المللی که برای مدیریت زمستانی راه ها برگزار می شود در آن کشورها متمرکز است.
وی با تاکید بر اینکه از جمله کشورهای پیشرو در حوزه نگهداری زمستانی می توان به شمال ژاپن، لهستان، دانمارک و کانادا اشاره کرد افزود: این کشور ها کاملا با شرایط زمستانی آشنا هستند و معمولا از تکنولوژی های روز برخوردارند و ما نیز سعی کردیم تا به نوبه خود به عنوان دبیرخانه پیارک که مستقر در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است با ارتباط گرفتن با کارشناسان بین المللی تلاش کنیم تا کارشناسانی که در این زمینه جزو افراد برجسته هستند را شناسایی کرده و در بحث ایمنی و نگهداری زمستانی راه از دانش آن ها بهره گیریم تا اختلاف تکنولوژیک خود را با کشورهای پیشرفته و توسعه یافته در این حوزه به حداقل برسانیم.
دبیر دبیرخانه پیارک در ایران به برجستگی های علمی و عملی کارشناس بین المللی دوره مذکور اشاره کرد و ادامه داد: در این دوره از کارشناس مجربی که چهل سال است در اتحادیه اروپا به ویژه دانمارک در دو حوزه اجرا و پژوهش فعالیت دارد دعوت شد تا طی دو روز سمینار تخصصی اطلاعات خود را به همکاران ما ارائه دهند و تفاوتی که این سمینار تخصصی با دیگر سمینارهای برگزار شده دارد نیز دارد این است که در آن سمینارها از کارشناسان دیگری استفاده شده که ایرانی نبوده اند اما این بار از تجربیات یک کارشناس بین المللی ایرانی الاصل بهره گیری می شود و وی سعی کرده تا درگزارش هایی که در این دوره در اختیار همکاران ما قرار می دهد با توجه به تعصبی که به کشور خود داشته است تمام اطلاعات را بدون هیچ دسته بندی خاص و سطحی نگری در اختیار همکاران قرار دهد همچنین وی با سعه صدر و به طور کامل به سئوالاتی که از سوی راهداران مطرح می شد تمام و کمال پاسخ دادند.
وی با تاکید بر اینکه غایت ما استفاده از تکنولوژی روز دنیا در مدیریت زمستانی استفاده است گفت: البته در این زمینه ما به برگزاری سمینار بسنده نخواهیم کرد و با توجه به علاقه مندی که استاد دوره برای سایر کارشناسان به ویژه برای کارشناسانی که در حوزه ماشین الات نگهداری زمستانی نیز فعال هستند در چند ماه آینده دوره ای مشابه برگزار می شود همچنین ایشان علاقه مندی خود را برای مشاوره به سیستم مدیریت نگهداری زمستانی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و کشور عزیزمان ایران اعلام کرده اند.
قربانی در آخر با اشاره به اینکه هر موضوعی که به عنوان فناوری مطرح می شود دارای چهار جزء انسان، دانش ابزار، ماشین الات و سیستم است افزود:دوره آموزشی که بتواند به این چهار موضوع به صورت هم زمان بپردازد بسیار کم است و مطمئنا این دوره که ما آن را یک دوره آموزشی فناورانه می دانیم در همه مباحث مربوط به عوامل انسانی در حال کار و آموزش هایی که این افراد لازم دارند و دانش تخصصی ابزار ها و سوم بر روی بحث ماشین الات و سیستم و چهارچوب و آن ساختاری که لازم است پرداخته شده که خوشبختانه به چهار موضوع پرداخته است.
براساس این گزارش داریوش نصر مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با حضور در این دوره آموزشی به تشریح اقدامات مختلفی که این دفتر برای بحث نگهداری زمستانی راه ها و تجهیز راهدارخانه انجام داده گردیده ، پرداخت.
این گزارش می افزاید که در دوره مذکور علاوه بر بحث نگهداری راه ها و شیوه های مختلف حفظ ایمنی طی زمان های مختلف در زمستان به بحث چگونه استفاده بهینه از نمک برای راهداری زمستانه در قبل، حین و پس از بارش اشاره شد همچنین انواع مختلف افزودنی هایی را که می توان برای جلوگیری و یا رفع یخزدگی جاده ها مورد استفاده قرار داد ، بررسی و با نظرات شرکت کنندگان هم اندیشی گردید .