بازدید سایت : ۴۵۱۳۴

مصوبه 10 میلیارد دلاری شورای اقتصاد برای نوسازی ناوگان جاده ای

مقام مسؤول سازمان راهداری با اشاره به اجرای طرح نوسازی ناوگان تجاری برون شهری، گفت: مالکان ناوگان فرسوده پس از دریافت کد و ثبت نام در کارخانه سازنده، بابت 50 درصد قیمت خودرو وام بلاعوض و بابت 30 درصد دیگر قیمت خودرو وام با سود 18 درصد می گیرند.

مصوبه 10 میلیارد دلاری شورای اقتصاد برای نوسازی ناوگان جاده ای
تین نیوز |

مقام مسؤول سازمان راهداری با اشاره به اجرای طرح نوسازی ناوگان تجاری برون شهری، گفت: مالکان ناوگان فرسوده پس از دریافت کد و ثبت نام در کارخانه سازنده، بابت 50 درصد قیمت خودرو وام بلاعوض و بابت 30 درصد دیگر قیمت خودرو وام با سود 18 درصد می گیرند.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، صدرالله بمانا درباره نوسازی ناوگان فرسوده اظهار داشت: طبق آمار که تا پایان سال 99 اخذ شده است، 40 درصد ناوگان ما فرسوده است که برای از بین بردن فرسودگی ناوگان، دولت طرح هایی مدنظر دارد که یکی از این طرح‌ها طرح «نوسازی ناوگان تجاری درون و برون شهری» است. 

وی ادامه داد: طرح نوسازی ناوگان تجاری درون و برون شهری شامل مینی بوس‌، اتوبوس،‌ کامیون و تریلر درون و برون شهری می‌شود که درون شهری بر عهده شهرداری ها و برون شهری در حیطه وظایف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است. 

* مصوبه 10 میلیارد و 666 میلیون دلاری شورای اقتصاد برای نوسازی ناوگان

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در طرح نوسازی ناوگان با بیان این که 80 درصد مینی‌بوس‌های موجود در ناوگان برون شهری اسقاط است، گفت: در طرح نوسازی ناوگان تجاری مصوبات از شورای اقتصاد اخذ شده است و این طرح 10 میلیارد و 666 میلیون دلار مصوبه شورای اقتصاد دارد که این اعتبار از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت تأمین می‌شود.

بمانا افزود: این طرح بر مبنای ماده 12 قانون رفع موانع تولید است که شرکت نفت از محل صرفه‌جویی سوخت بابت خروج خودروهای فرسوده و ورود ناوگان نو و بر اساس پیمایش خودروی نو، صرفه‌جویی حاصله را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اختصاص می‌دهد.

* انعقاد قرارداد با یک کارخانه داخلی تولید کامیون در گام اول

وی اظهار کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در طرح نوسازی ناوگان تجاری برون شهری به عنوان مجری است، امور بانک‌ها و مسائل صندوق توسعه توسط وزارت صمت انجام و سپس به راهداری علام می‌شود و ما با کارخانه‌های سازنده داخلی قرارداد می‌بندیم.

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در نوسازی ناوگان در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون این موضوع منجر به قرارداد شده است، اظهار داشت: تاکنون با یک کارخانه داخلی سازنده کامیون قرارداد منعقد شده است و با چند کارخانه داخلی دیگر در شرف قرارداد هستیم و پیش بینی می‌شود تا یک ماه آینده خبرهای خوبی در این حوزه داشته باشیم، البته اطلاع‌رسانی ثبت نام‌ها توسط کارخانه به مردم انجام می‌شود، آنها اطلاع‌رسانی و ثبت نام می‌کنند.

* 50 درصد قیمت ناوگان فرسوده تسهیلات بلاعوض است

بمانا توضیح داد: در این طرح 50 درصد قیمت خودرو به صورت تسهیلات بلاعوض از سوی دولت برای ناوگان فرسوده شامل اتوبوس‌، کامیون و مینی‌بوس از محل صرفه‌جویی سوخت پرداخت می‌شود، 30 درصد قیمت ناوگان تسهیلات با نرخ سود 80 درصد ارائه می‌شود و 20 درصد هم آورده مالک و اسقاط خودروی فرسوده است.

* نحوه ثبت نام مالکان برای اسقاط ناوگان فرسوده

وی بیان کرد: مالکان خودروهای فرسوده برای شناسایی باید به سامانه NONAFAR.IR مراجعه کنند و با مراجعه به این سایت و شناسایی کد دریافت می‌کنند.

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در طرح نوسازی ناوگان تصریح کرد: هر کارخانه‌ای که بابت ثبت نام اطلاع‌رسانی کرد و تولید را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آغاز کرد، متقاضی که خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ معرفی کرده و کد گرفته است با ارائه کد به کارخانه ثبت نام می‌شود و متقاضی باید حتماً کسی باشد که مالک خودروی فرسوده است.

* ویژگی خودروهای اسقاطی بابت ثبت نام

بمانا در باره مشخصات خودروهای فرسوده که امکان ثبت نام در این طرح را دارند، توضیح داد: خودروی فرسوده باید در یک سال اخیر حداقل سه معاینه فنی معتبر داشته باشد، چون خودروهای اسقاطی سه ماهه معاینه فنی می‌گیرند؛ البته با ارائه اطلاعات از سوی مالک خودرو فرسوده در سایتی که معرفی شد، سیستم خود عملیات شناسایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام می‌دهد و نیاز به ارائه مدارک نیست، در این راستا ناوگان اسقاط غیر فعال و... امکان ثبت نام ندارند.

وی درباره میزان معرفی مالکان ناوگان فرسوده به کارخانه سازنده داخلی، گفت: در این مرحله، فعلا همان یک کارخانه تولید کامیون فعال است، چون ابتدای طرح است، تعداد فعلا کم است؛ به هر حال از معضلات تولید در کشور مسأله تحریم است، این کارخانه‌ها باید در این دوران تحریم برخی قطعات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وارد کنند که همین موضوع تولید را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با مشکل مواجه کرده است.

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در طرح نوسازی ناوگان، اظهار داشت: متقضایان کامیون اسقاطی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحویل می‌دهند و کامیون نو تحویل می‌گیرند، البته برگه اسقاط صادر نمی‌شود چون 50 درصد هزینه یارانه دریافت می‌شود.

وی اضافه کرد: تاکنون حدود 200 نفر به کارخانه معرفی شده است.

* اجرای گسترده تر طرح نوسازی ناوگان تجاری از یک ماه آینده 

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در طرح نوسازی ناوگان با بیان این که امیدواریم این طرح تا یک ماه آینده سرعت بگیرد، افزود: وزیر راه و شهرسازی این طرح را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جزو اولویت‌های وزارت راه و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای می‌داند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسین

    پس دوستانی که قبلا در طرح نوسازی حواله دارند باید چه کار کنند که دوساله تاخیر داره