◄ حاشیه های درج یک خبر پر حاشیه
بی تفاوتی نسبت به خواست منطقی و حرفه ای رسانه مبنی بر ارایه توضیح و انتشار دلایل کذب بودن خبر جهت شفاف سازی و رفع ابهامات مخاطبان نشان می دهد هنوز نقش رسانه در جهت تنویر افکار عمومی برای این شرکت و دیگر شرکت ها و سازمان های دولتی و خصوصی که رفتارهای مشابه دارند، به اندازه کافی روشن نیست.
به دنبال درج خبری در تین نیوز مبنی بر کشف تخلف در یکی از شرکت های هواپیمایی باسابقه و بزرگ کشور، روابط عمومی این شرکت بدون ارائه توضیح و شفاف سازی یا ارسال تکذیبیه، خواستار حذف خبر مذکور از این رسانه شد.
به گزارش تین نیوز، در روزهای اخیر خبری با موضوع کشف تخلف در یک شرکت هواپیمایی در کانال هایی با بیش از چند صد هزار عضو منتشر و این خبر در گروه های هوانوردی که همه اعضای آن هم متخصصان و فعالان هوانوردی هستند بازنشر شد و موجی از واکنش در فضای مجازی برانگیخت.
انتشار و همرسانی این خبر در شبکه های اجتماعی، تکذیبیه یا توضیحی از سوی شرکت هواپیمایی مذکور در راستای رفع ابهامات و شفاف سازی را به دنبال نداشت.
در این شرایط تین نیوز به عنوان رسانه تخصصی، به منظور جلوگیری از گسترده شدن دامنه و حاشیه این خبر در رسانه های غیررسمی و همچنین در جهت تنویر افکار عمومی و ذینفعان این شرکت و جامعه تخصصی حمل و نقل بر خود واجب دانست خبر مذکور را منتشر کند. در پایان خبر نیز برای انتشار پاسخ شرکت هواپیمایی مذکور اعلام آمادگی شد تا روابط عمومی این شرکت از انفعال خارج شده و در تعاملی سازنده با رسانه تخصصی به واکنشی مناسب و حرفه ای ترغیب شود.
با انتشار خبر مذکور، روابط عمومی شرکت هواپیمایی مورد اشاره، ضمن تماس با این رسانه، بدون انجام هر اقدامی جهت رفع شائبه ایجاد شده برای افکار عمومی، خبر را کذب دانست و خواستار حذف این خبر شد و با وجود درخواست تین نیوز مبنی بر ارسال تکذببیه، بر حذف خبر اصرار ورزید هرچند که یک روز بعد، سرانجام تکذیبیه ارسال شد.
بی تفاوتی نسبت به خواست منطقی و حرفه ای رسانه مبنی بر ارایه توضیح و انتشار دلایل کذب بودن خبر جهت شفاف سازی و رفع ابهامات مخاطبان نشان می دهد هنوز نقش رسانه در جهت تنویر افکار عمومی برای این شرکت و دیگر شرکت ها و سازمان های دولتی و خصوصی که رفتارهای مشابه دارند، به اندازه کافی روشن نیست و فرصت ایجاد شده برای شفاف سازی در مورد اخبار غیررسمی مطرح شده در رسانه های مجازی را مغتنم نمی شمارند.در حالی که پر واضح است بی توجهی به تعامل منطقی با رسانه تخصصی حوزه حمل و نقل، رفتاری حرفه ای و در شان این ایرلاین و دیگر شرکت ها و سازمان ها که ذینفعان فراوانی از اقشار مختلف دارند، نیست و آسیب های چنین برخوردهایی به خود آنها بازخواهد گشت.
مدیرانی که با مفاهیم مدیریت روز آشنایی دارند به خوبی می دانند در جهانی که اخبار ثانیه ای تبادل می شود، بی توجهی به رسانه ها چالش ها و بحران هایی ایجاد می کند که تبعات آن به سادگی قابل کنترل نخواهد بود. به نظر می رسد دولت چهاردهم به خوبی به این موضوع توجه دارد به طوری که زیرمجموعه های خود را از شکایت از رسانه ها منع کرده و حتی اخیرا یک فرماندار به دلیل توهین به رسانه ها توسط استاندار، برکنار شده است.
در پایان این سوال همچنان برای دست اندرکاران این رسانه مطرح است که وقتی رسانه ای تخصصی می تواند با کمک مدیران حوزه، ابهامات و شائبه ها را برطرف کند چرا برخی شرکت های باسابقه که باید نسبت به مزایای این همکاری آگاه تر باشند و با اشتیاق به تعامل با رسانه های تخصصی و حرفه ای بپردازند، از تعامل طفره می روند؟
آیا مدیران این شرکت ها به تعامل و گفتمان مطلوب با رسانه ها باور ندارند و راه تحمیل و اعمال نظر بر رسانه و بی توجهی به استقلال رسانه ها را در پیش گرفته اند یا روابط عمومی این شرکت ها در ماموریت های خود به درستی عمل نمی کند؟
پرسش بسیار ساده تر این است که یک خبر یا درست است یا نادرست. اگر نادرست است چرا این شرکت ها از ارایه تکذیبیه امتناع می کنند و اگر درست است چرا اصرار بر حذف آن دارند؟!
امید است روزی فرا رسد که روابط عمومی های شرکت ها به خصوص شرکت هایی که مردم سهامدار و مالک اصلی آنها هستند به این نتیجه برسند که مردم این کشور حقوقی دارند و آنان موظفند از طریق ارتباط به رسانه ها، پاسخگوی مردم باشند و ابهامات موجود را برطرف و به خصوص جایی که موضوعات مالی مطرح است، شفاف سازی کنند.
با تشکر از خبرگزاری تین نیوز ، شما گوشه ای از واقعیت شرکت هواپیمایی آسمان را که ما هم جزئی از آن هستیم منتشر کردید ولیکن متاسفانه شرکت آسمان در بدترین شرایط خودش از حیث هیئت مدیره و مدیران رده بالای شرکت در این همه سال قرار گرفته است و هر روز بدتر از دیروز است