بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

نقش حکمرانی در حل مساله ناترازی انرژی

پیکربندی حکمرانی انرژی در کشور ما دچار پراکندگی و بی نظمی است. دلیل روشن بروز و ظهور این پراکندگی قبل از هر چیز ناشی از متابعت قانون و قاعده از مقتضیات فوری است.

نقش حکمرانی در حل مساله ناترازی انرژی
تین نیوز |

 پیکربندی حکمرانی انرژی در کشور ما دچار پراکندگی و بی نظمی است. دلیل روشن بروز و ظهور این پراکندگی قبل از هر چیز ناشی از متابعت قانون و قاعده از مقتضیات فوری است.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، موضوع بحث برانگیز اینجاست که ما انرژی را از یک امکان توسعه بخش و مولد ثروت تبدیل به کالایی صرف برای مصرف کرده ایم و اکنون که پس از سال های متمادی در این مصرف بی رویه متبحر شده ایم، آنچه روی دست مردم و دولت باقی مانده، در حقیقت فقط حلال معضلات روزمره است و مجالی برای اصلاح اساسی شیوه مصرف نیست. از این رو انرژی های موجود در وضع فعلی قابلیت ایفای نقش اصلی خود در بازگشت به زندگی ما در قالب خلق ثروت را از دست داده اند و مصرف همچون یک عارضه مُسری و در حقیقت همچون بهمنی که از کوه سرازیر شده، همه امکانات ما را بلعیده و همچنان خواهد بلعید. 

با این وصف ضروری است این امر فوری تلقی شود که پاسخ به پرسش های کلان در باب تولید و توزیع و عرضه، در مورد بدیل های مصرف انواع انرژی ها  و از همه مهم تر، یافتن راهبرد ایجاد معادله مصرف مولد که به توسعه پایدار وابسته است، در صدر مطالعات استراتژیک ملی قرار گیرد.

ایجاد یک گفتمان مشترک و شکل دادن به یک تفاهم ملی برای تغییر در روال های تولید، انتقال، توزیع و مصرف به سمت و سویی که جامعه مصرف کننده به جای تامین فوری نیازهای خود، به رفاه پایدار (که ملازمه دارد با توسعه پایدار) فکر کند و بداند که توسعه پایدار جز تغییر الگوی مصرف غیر مولد به مصرف مولد و ثروت آفرین هیچ راه دیگری ندارد باید تبدیل به اولویت اصلی برنامه های بخش انرژی شود چرا که حقیقتا شیوه کنونی به تهی شدن ذخایر و تهیدست شدن ملت منجر می شود. اکنون در شرایطی قرار داریم که هر ساله یک مجموعه اقدامات را به جهت رفع و رجوع مشکلات روزمره فصل های پرمصرف پاییز و زمستان درخصوص مصرف خانگی و فهرستی از اعمال و رفتار نظارتی و شبیه آن را برای مصارف دیگر از قبیل صنایع، خودرو و غیر آن به انجام می رسانیم.

در حالی که گویی همه این اقدامات سنواتی آسایش و آرامش را به زندگانی عموم بر نمی گرداند.  بهتر است پابه پای اجرای شیوه های مختلف برای زدودن لکه سیاه ناترازی از سیمای صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و برق، حاکمیت از جمله نهادهای سیاستگذار و قانونگذاری، در حین تفاهم با ملت جهت جلب مشارکت و همراهی، به اصلاح این چرخه معیوب مصرف غیرمولد همت گمارند.

  اقتصاد زایا می کوشد الگوهای رفتاری مشتری و الگوهای عادت شده بازار را به نفع تولید سوق دهد که مشتری نتیجه گردش درست بازار (در اینجا حامل های انرژی ) را با رفاهی معقول و مستمر دریابد و بدان تن بدهد. موتور این الگوسازی فعلا در جاده های ناهموار مصرف سرسام آور که دولت ها از اصلاح آن ناتوان بوده اند، و ملت هم از اصلاح آن به شدت نگران است، متوقف مانده است. اما حاکمیت باید در نظر داشته باشد مادامی که برای نگرانی عموم مردم پاسخی قانع کننده ارایه نشود و خیال شان راحت نگردد، هیچ تلاشی به سرانجام مطلوب نخواهد رسید.  اما در شرایط کنونی بهترین تصمیم برای برون رفت از این بن بست انرژی چه می تواند باشد؟ در این رابطه می توان موارد زیر را مطرح کرد: 

الف- مدیریت تقاضای انرژی با متنوع کردن سبد سوخت:   در این سرفصل اشاره مستقیم به اصلاح و بازبینی در سطح کلان به ایده های دولتی در خصوص حامل های انرژی داریم.  البته یادآور می شود که «تنوع بخشی به حامل های انرژی» از موثرترین راهبردهای مدیریت تقاضای انرژی درجهان است. 

 برای این منظور اتخاذ شیوه ای از حکمرانی صحیح انرژی و مدیریت علمی، که بتواند باعث توازن بین تولید، تأمین، انتقال و عرضه از یک طرف با تقاضا و مصرف انرژی ازطرف دیگر بشود اهمیت بسیار دارد.  البته باید در نظر داشت که توسعه فناوری ها و انتقال و آموزش دانش های نوین مرتبط با این فناوری های جدید نقش اساسی در متنوع کردن سبد انرژی دارد.  فقدان عزم و اراده سازمان های متصدی کار در طراحی نقشه راهی دقیق برای دریافت فناوری نو در سبد سوخت کشور در 20 سال گذشته (مانند جایگزینی CNG یا LPG و نفت گاز و متانول و هیدروژن در وسائل حمل ونقل یا پیل سوختی در وسائل نقلیه هیبریدی یا برقی به جای بنزین) در این لحظه تاریخی دامنگیر دولت و ملت شده است. در نتیجه اینکه مستهلک شدن ابزار و همزمان نبودن دانش، مفهوم فناوری را به بن بست کشانده است. 

ارتقای تکنولوژی تولید خودروها- به گمانم این بحث برای همه مردم واضح و ملموس باشد. با این تکنولوژی سرهم بندی ماشین آلات، زیانی پی در پی نصیب ملت و دولت می شود. 

در تولید خودرو، نحوه مصرف سوخت با اصلاح تکنولوژی قدیمی و دریافت تکنولوژی نو باید در صدر تصمیم گیری های دولت قرار بگیرد.

بهینه سازی مصرف انرژی-  در ذیل این عنوان می توانیم به وظایف دولت و نهادهای حاکمیتی از یک سو و اصلاح رفتار مشتریان از سوی دیگر اشاره کنیم. طرف دوم (مشتری) این تعامل باید دریابد که بهینه سازی، منافع میان مدت و بلندمدت را تامین می کند و همچنین طرف اول (دولت) نیز باید روند بهینه سازی را در همه سطوح استخراج، تولید، انتقال و توزیع گسترش بدهد. در حقیقت با این موارد طرفین ماجرا (مردم و دولت) تضاد منافع را به منفعت مشترک تبدیل کنند.

راهبرد «اصلاح قیمتی تدریجی»-  هماهنگ باشرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و موازی با راهبردهای یاد شده در بالا.

این راهبرد البته درمدیریت تقاضا و تبدیل مصرف صرف به مصرف مولد، نقش بسیار مهمی را در توسعه ملی ایفا می نماید. کاری که در دولت اصلاحات شروع شده بود با بی تدبیری در ۲۰ سال گذشته رها شد.

یادآوری این نکته که در هر نوع افزایش قیمتی ضرورتا باید «تاب آوری اجتماعی » را لحاظ کرد و بخش عمده ای از تاب آوری اجتماعی به روند های توسعه ای و توانمندسازی اقتصاد ملی وابسته است.

مدیریت عرضه وتولید انرژی-  افزایش کمیت تولید فرآورده های باارزش و کیفی و با ارزش افزوده بیشتر. 

در این خصوص کیفی سازی به افزایش کمیت محصولات با ارزش ختم می شود. برای مثال در ۲۰ سال گذشته برای حذف مازوت با سولفور بالا اقدام جدی صورت نگرفت و نتیجه آن بی عملی، همین شرایطی است که می بینیم.

محصول ۲۵ درصد از تولید پالایشگاه های کشور نفت کوره است که روزانه به سقف ۵۰۰ هزار بشکه در روز نیز می رسد.

استفاده به موقع از «سرمایه گذاری های اولویت دار» و «فناوری های نوین»-  در مسیر توسعه تأسیسات تولید حامل های انرژی، برای ارتقای ضریب پیچیدگی پالایشگاه ها و افزایش راندمان در نیروگاه های کشور اقدام مثبت و موثری برای شرایط کنونی کشور صورت نگرفته است. لذا لازم است با بهره گیری مستمر از فناوری های روز پالایشگاه های موجود را ارتقا داده تا با افزایش کمیت و کیفیت فرآورده های تولیدی در مسیر رفع کمبود ۲۰ میلیون لیتری روزانه برخی فرآورده های نفتی گام برداریم.

سرمایه گذاری در جهت تولید برق از روش های متنوع -  از سویی دیگر باید در نظر داشت که افزایش بازدهی و راندمان نیروگاه های تولید برق موجود و توسعه سیکل ترکیبی در این تاسیسات و تنوع بخشی به تولید برق، با استفاده از منابع تجدیدپذیر (مانند خورشیدی، بادی، الکترولیز آب و ...) و توسعه و متنوع سازی سبد سوخت با لحاظ توسعه و بومی سازی انرژی با تغییرات اقلیم کمک شایانی در رفع ناترازی برق حداقل به میزان ٢٠ مگاوات روزانه می کند.

سرمایه گذاری برای افزایش تولید گاز در کشور و رفع کمبود تولید گاز در کشور به میزان متوسط سالانه ۲۵۰ میلیون متر مکعب گاز در روز در پیک مصرف.

توسعه صنایع پایین دست صنعت گاز LNG, GTL, GASOLINE و ...-  سرمایه گذاری سریع و اقدام فوری برای اجرای پروژه های نصب سیستم های فشارافزایی در فازهای میدان گازی پارس جنوبی و تنوع بخشی منابع تولید و تامین گاز کشور.

مدیریت عرضه و تقاضا و امنیت انرژی: دوری از نگاه ساده اندیشانه برای رفع ناترازی ها، صرفا با تکیه بر افزایش تولید این حامل ها به ویژه از طریق اقدامات دو وزارت خانه نفت و نیرو.

عملیاتی شدن راهبرد تقدم مدیریت تقاضا بر مدیریت عرضه درحامل های انرژی و افزایش امنیت انرژی-  مدیریت قوی، منسجم و یکپارچه در دو سوی عرضه و تقاضای انرژی که منجر به کنترل یکپارچه و راهبردی سیستم های تولید و عرضه و تقاضا و مصرف انرژی، با رویکرد تقدم مدیریت تقاضا بر مدیریت عرضه حامل های انرژی شود. واردات و صادرات گازی به منظور استفاده از شبکه گازی کشور برای تامین انرژی پایدار در کشور و همسایگان که کمک شایانی به بحث پایداری و امنیت انرژی می کند.

نتیجه:  نوع سیاست در حکمرانی مشخص می کند که کدام جهت برای اعمال نظر مورد توجه است. سیاست «از این ستون به آن ستون فرج است» برای یک کشور با جمعیت نزدیک به صد میلیون به فاجعه می انجامد. پس اگر سیاست در حکمرانی صحیح انرژی معطوف به شناخت پیشینه مساله [عقب ماندگی، استهلاک بدون بازیابی، حذف روند نوسازی و روی برگرداندن از دست یافته های مدرن] همزمان با مدیریت مبتلابه روزمره و حال حاضر باشد، و در عین حال چشم انداز یا فردای انرژی هم با رویکرد «انرژی، ثروت ملی» مورد ارزیابی مجدانه قرار گیرد، راه در پیش رو تنها به همین زمستان ختم نمی شود. پس مدیران رده اول بهتر است پابه پای گذر از حجم سنگین ناترازی سال جاری گروه های مرجع، پژوهندگان مستقل و خبرگان انرژی کشور را به همفکری دعوت کنند تا راه های بهتر و سودمندتری برای آینده جست وجو شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.