داستان شکل گیری برند ۷۰ ساله «ایران ایر»
در سال ۱۳۲۱ دو بازرگان ایرانی اقدام به راه اندازی نخستین شرکت هواپیمایی حامل پرچم ایران را با نام ایرانیان ایرویز کردند.
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که با نام اختصاری هما (هواپیمایی ملی ایران) نیز شناخته می شود، یکی از باسابقه ترین شرکت هایی ایران و خاورمیانه است که از بدو تأسیس تاکنون پروازهای داخلی و بین المللی را پوشش می دهد.
به گزارش تین نیوز، طبق آمار، ایران ایر در حال حاضر به ۳۵ شهر در ایران و ۲۶ شهر اروپایی و آسیایی پرواز انجام می دهد که این مقصدها با نوسازی و مدرن سازی ناوگان هما در حال افزایش است. همچنین، این شرکت سالانه شش میلیون مسافر را جابه جا می کند.
۵ اسفند پنجاه و پنجمین سالروز تأسیس هما
تاریخچه ایران ایر
در سال ۱۳۲۱ دو بازرگان ایرانی اقدام به راه اندازی نخستین شرکت هواپیمایی حامل پرچم ایران (شرکت های ترابری نظیر شرکت های هواپیمایی یا کشتیرانی که به صورت محلی در یک کشور خاص به ثبت رسیده اند و برای انجام عملیات بین المللی خود از حقوق و مزایای ویژه دولتی استفاده می کنند) را با نام ایرانیان ایرویز کردند. این شرکت در ابتدا کار خود را با پروازهای داخلی شروع کرده و سپس دامنه فعالیتش را به مقصدهای بین المللی گسترش داد.
در سال ۱۳۳۳ دومین شرکت هواپیمایی خصوصی ایرانی با نام پارس (پرشین ایرسرویس) تأسیس شد و عمده پروازهای آن از مبدا تهران و آبادان به مقصد پاریس، لندن، بروکسل و ژنو انجام می شد.
این روند ادامه داشت تا اینکه در پنجم اسفند ۱۳۴۰ دو شرکت مذکور با یکدیگر ادغام شده و شرکت ایران ایر با نام اصلی «هواپیمایی ملی ایران» و نام اختصاری «هما» تشکیل شد. هدف از راه اندازی این شرکت ایجاد یک خط هوایی ملی و خدمت رسانی به ایرانیان بود.
اولین پرواز ایران ایر با هواپیمای جت در سال ۱۳۴۴ با استفاده از یک فروند بویینگ ۷۲۷ در مسیر تهران - بیروت انجام شد. پس از آن شرکت ایران ایر تصمیم گرفت تمام ناوگان خود را به هواپیماهای جت تبدیل کند.
در میانه ی دهه ی هفتاد میلادی، این شرکت هواپیمایی از موفق ترین مجموعه های حمل و نقل هوایی در جهان بود و روزانه پروازهای بدون توقف زیادی به قاره ی اروپا داشت، به طوری که در این دوره تنها در مسیر تهران - لندن بیش از ۳۰ پرواز هفتگی انجام می داد.
در آن دوران شرکت ایران ایر تلاش می کرد تا با استفاده از موقعیت استراتژیک ایران، به عنوان نقطه ای میان شرق و غرب، کشور را به مرکز ترانزیت بار و مسافر تبدیل کند.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، این شرکت با نام اصلی «هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران» و نام اختصاری «هما» به فعالیت های خود ادامه داد. ایران ایر از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل تحریم های بین المللی، با خروج نیروهای خارجی متخصص و لغو بعضی پروازهای بین المللی مواجه شد، اما در سال های جنگ تحمیلی به رغم همه ی فشارها و تهدیدها، با کمک نیروهای توانمند و متعهد قدیمی خود و به کارگیری نیروهای بومی و آموزش نیروی جوان و تحصیل کرده توانست نیازهای خود را برطرف کند و دانش تعمیرات هواپیما را که زمانی تنها در اختیار متخصصان خارجی بود، بومی کند.
خانواده هما
خانواده هواپیمایی ملی ایران امروزه تنها شامل یک شرکت حمل و نقل هوایی بار با نام ایران ایر کارگو است؛ در صورتی که در گذشته شرکت هواپیمایی ایران ایرتور و گروه هتل های هما نیز از شرکت های تابعه ایران ایر محسوب می شدند (هر دو شرکت به علت مشکلات مالی فروخته و واگذار شدند).
لوگوی ایران ایر
پس از ادغام دو شرکت و تشکیل شرکت هواپیمایی ملی ایران، طراحی نشان تجاری هما در روزنامه های کیهان و اطلاعات به مسابقه گذاشته شد و طرح برنده تبدیل به نشان تجاری هما شد. این طرح یکی از زیباترین و اصیل ترین نشان های تجاری ایران به شمار می رود و توسط ادوارد زهرابیان با الهام از سازه های سنگی پرنده اساطیری هما در تخت جمشید با سه ویژگی سر عقاب، گوش گاو و یال اسب طراحی شده بود.
در گزارش سال ۲۰۱۳ آژانس خبری حمل و نقل هوایی ، لوگوی هواپیمایی ملی ایران (هما) به دلیل جذابیت، سادگی و رسا بودن پیام به عنوان برترین لوگوی شرکت های هواپیمایی جهان در میان ۳۰ لوگوی برتر شرکت های هوایی انتخاب شد.
رنگ آمیزی هواپیماهای هما نیز به گونه ای است که بدنه هواپیماها کاملاً سفید است و کلمه ایران ایر به رنگ آبی پررنگ روی قسمت جلویی هواپیما نوشته شده است. نشان هما هم به رنگ آبی پررنگ روی دم هواپیما نقش بسته و خطی با همین رنگ در بالای آن قرار دارد.
رنگ آمیزی هواپیمایی هما توسط یک شرکت آلمانی تهیه شده است. همچنین، برند ایران ایر در سال ۱۳۹۲ در دهمین جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران به عنوان یکی از ۱۰۰ برند برتر ایران شناخته شد.