افزایش ۳۰ درصدی هزینه مسافران پروازهای اروپایی با تحریم های جدید/ رشد تردد زمینی مسافران کانکشن تا ترکیه
پس از اعمال تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران ایر در شرایطی که پروازهای مستقیم ایرلاین های خارجی به ایران محدود شده و باید پروازهای کانکشن انجام شود، هر پرواز اروپایی حداقل 30 درصد برای مردم گران تر شده است.
نماینده اسبق ایران در ایکائو گفت: پس از اعمال تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران ایر در شرایطی که پروازهای مستقیم ایرلاین های خارجی به ایران محدود شده و باید پروازهای کانکشن انجام شود، هر پرواز اروپایی حداقل 30 درصد برای مردم گران تر شده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، علیرضا منظری، نماینده اسبق ایران در ایکائو درباره زیان تحمیل شده به ایران ایر و مردم پس اعمال تحریم های اتحادیه اروپا اظهار داشت: بخشی از درآمدزایی شرکت هواپیمایی ایران ایر مربوط به انجام پروازهای اروپایی می شد حال اگر ایران ایر قدرت بازاریابی داشته باشد می تواند پروازهای کشورهای دیگر را جایگزین کند تا این درآمد ها احیا شوند. البته هواپیماهای ایران ایر محدود است باید هواپیماها را در مسیرهایی قرار دهد که با توجه به تایپ هواپیماهای موجود در ناوگان امکان پرواز در آن مسیرهای جایگزین را داشته باشد.
منظری تاکید کرد: اما موضوع مهم در این تحریم های پروازی این است که هزینه های سفر مردم در حال افزایش است و در شرایطی که پروازهای مستقیم ایرلاین های خارجی به ایران محدود شده و باید پروازهای کانکشن انجام شود، هر پرواز اروپایی حداقل 30 درصد برای مردم گران تر شده است.
وی در پاسخ به این سوال که با وجود افزایش تعداد شرکت های هواپیمایی در کشورمان و همچنین ادعای مسئولان دولت گذشته مبنی بر ورود حدود 100 فروند هواپیمای جدید به ناوگان، چرا تنها ایرلاینی که می توانست پرواز اروپایی برقرار کند، ایران ایر بود و ایرلاین دیگری با توانمندی برقراری پروازهای اروپایی راه اندازی نشد؟ گفت: واقعیت این است که هزینه ایجاد زیرساخت ها برای برقراری پروازهای اروپایی زیاد است که تنها یک مورد از این زیرساخت دارا بودن ناوگان مناسب برای برقراری این پروازها است. سوخت رسانی به هر هواپیمای ایرانی در فرودگاه های اروپایی ممنوع است و مشمول تحریم های سختگیرانه آمریکا می شود. بنابراین تحریم سوختی تنها متوجه ناوگان ایران ایر نیست و تمام هواپیماهای ایرانی تحت تاثیر این تحریم هستند. از این رو ایرلاین ها باید هواپیمایی را فراهم کنند که ظرفیت تانکرینگ را داشته باشند. از سوی دیگر، باید هواپیماهایی به کار گرفته شود که امکان پرواز در این مسافت را دارند.
نماینده اسبق ایران در ایکائو ادامه داد: البته در این سال ها که همواره ریسک تحریم پروازهای اروپایی شرکت ایران ایر وجود داشت باید نسبت به ایجاد شرکت دیگر که توانایی انجام این پروازها را دارد، ایجاد می کردند و در سال هایی ماهان ایر به انجام پروازهای اروپایی ورود کرد اما آن هم تحریم شد.
وی افزود: امکان خرید هواپیماهایی که توانایی برقراری پروازهای اروپایی را دارند، وجود داشت اما باید به موضوع بازرگانی و وجود تقاضا هم توجه می شد اینکه آیا این هواپیماها در رقابت با ایران ایر و سایر شرکت های خارجی تقاضا خواهند داشت و برگشت سرمایه خرید این هواپیماها به صرفه خواهد بود؟
منظری گفت: در حال حاضر پروازهای خارجی در ایران به دو دلیل به شدت کاهش پیدا کرده اول اینکه شرکت هواپیمایی داخلی که امکان انجام این پروازها را ندارند و هم اینکه ایرلاین های خارجی به دلیل تنش های منطقه ای پروازهای خود به ایران را به موقتا کاهش داده اند و محدود کرده اند.
وی تاکید کرد: در این شرایط شاهد فعالیت آژانس های مسافرتی هستیم که مسافران را زمینی به استانبول برسانند تا در شرایط افزایش قیمت ها و کاهش پروازها، اتلاف وقت و هزینه را برای مسافران کاهش دهند و در کاهش پروازها معمولا از این جایگزین ها استفاده می شود.
بهتره دولت به ایران ایرتور وام بده تا هواپیما و زیرساخت مناسب تهیه کنه چون تنها شرکتی هست که مجوز داره.