برنامه ضربتی برای حفظ و نگهداشت خطوط ریلی تدوین و اجرایی می شود
وزیر راه و شهرسازی در پی هشدار سازمان هواشناسی در خصوص بروز یخبندان در تهران و ۱۶ استان ضمن بازدید از مرکز کنترل ترافیک راه آهن از تلاشگران این عرصه تشکر و از تدوین برنامه ضربتی برای حفظ و نگهداشت خطوط ریلی برای برطرف کردن عقب ماندگی های گذشته خبر داد.
وزیر راه و شهرسازی در پی هشدار سازمان هواشناسی در خصوص بروز یخبندان در تهران و ۱۶ استان ضمن بازدید از مرکز کنترل ترافیک راه آهن از تلاشگران این عرصه تشکر و از تدوین برنامه ضربتی برای حفظ و نگهداشت خطوط ریلی برای برطرف کردن عقب ماندگی های گذشته خبر داد.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش دیروز ۲۵ دی ماه با حضور در شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در نشستی با مدیران این شرکت، مشکلات پیش آمده، تردد در برخی خطوط ریلی را بررسی و در جریان نحوه خدمات رسانی شرکت راه آهن قرار گرفت.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه شرایط جوی این روزها وظایف بیشتری را به وزارت راه و شهرسازی و مجموعه راه آهن تحمیل کرده است و از زحمات کارکنان شرکت راه آهن و شرکت های بهره بردار حوزه ریلی قدرانی کرد و گفت: در برخی از ایام سال همچون زمان سرما و برودت هوا، هنگام مناسبت های خاص و ایام عید، حجم کار مجموعه راه آهن بیشتر می شود. بنابراین باید به شیوه ای عمل شود تا امداد رسانی های به موقع و لحظه ای در هنگام رخدادها به مردم و حادثه دیدگان ارایه شود.
بذرپاش ضمن عذرخواهی از مردم بابت موارد پیش آمده در راه آهن گفت: واقعیت این است که شرکت راه آهن از سالهای گذشته در نگهداشت خطوط و نوسازی ناوگان با مشکلاتی مواجه است و عقب ماندگی در بخش راه آهن با سطح خدمات گسترده ای که ارائه می دهد در نگهداشت خطوط، لکوموتیو، واگن ها و ... وجود دارد و واقف هستیم که شبکه راه آهن باخدماتی که ارائه می دهد نیازمند رسیدگی است.
وی ادامه داد: در سال های گذشته به نوسازی ناوگان و نگهداشت خطوط ریلی کم توجهی شده و به عنوان مقام مسئول، حتما برنامه ای را برای تامین منابع ویژه برای نگهداری خطوط ریلی در نظر گرفته و اجرایی می کنیم.
وی افزود: در یک تا دو سال آتی برنامه ای ضربتی برای حفظ و نگهداشت خطوط ریلی تدوین و اجرایی خواهد شد.
عضو کابینه دولت سیزدهم از مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی خواست تا از تمامی کارکنان خدوم که در شرایط برودت هوا به در راه ماندگان خطوط ریلی خدمات رسانی کردند قدردانی شود.
وی همچنین یادآور شد: شرکت های بهره بردار، همکار شرکت راه آهن در این صنعت محسوب می شوند؛ بنابراین انتظار است تا در مشکلات پیش آمده همچون برودت هوا و توقف جا به جایی، شرکت های بهره بردار همچون گذشته کاملا کنار شرکت راه آهن در ارایه خدمت به مردم و در راه ماندگان باشند.
بذرپاش دستور داد که سیر ایمن، اولویت اصلی راه آهن باشد و قطاری که ریسک خطرپذیری اش از میزان معینی بالاتر رفت، به هیچ وجه حرکت نکند.
باسلام
در ابتدا از آقای وزیر تشکر می کنم که بجای اشاره به توسعه اینبار به نگهداشت و آنهم بسیار محکم اشاره داشتند این نشان دهنده اینست که ایشان از مشاوران خوبی در حوزه ریلی بهره می برند.بله ،همانطوری که ایشان اشاره داشتند موضوع نگهداشت شرایط فعلی بسیار مهم است قطعا این موضوع دغدغه مدیر عامل محترم راه آهن هم می باشد لیکن ابزار های لازم برای نیل به این هدف برنامه ضربتی نیست بلکه اجرای همان برنامه هائی است که قبلا اجرا میشده اما در حال حاضر به دلایل بسیار یا اجرا نمی شود ویا ناقص اجرا می شود که اتفاقا خیلی به مدیریت ارشد سازمان راه آهن بر نمی گردد زیرا مدیر عامل راه آهن بر فرض در خصوص یخ زدگی قطار که نباید تمهیدات بیاندیشد چون اجراء در دست مدیر کل ناحیه وستاد های مربوطه است و ایشان(مدیران نواحی وستاد) می بایست مسئولاته تر عمل کنند ،مدیر عامل راه آهن در حال حاضر قطعا سعی خود را معطوف به تقسیم امکانات برای این مهم انجام داده اما چرا مدیران میانی مسئولانه عمل نکرده ونمی کنند باز می گردد به شرایطی که از قبل بر راه آهن حاکم بود وشرایط فعلی ،خلاصه بگوئیم در ادوار گذشته پروژه های بزرگی بر راه آهن تحمیل شد(که بعضا حتی توجیه نداشته) که عملا راه آهن را مقروض کرده است و توانایی پرداخت های پیمانکاران را محدود کرده است(که به دوره فعلی بر نمی گردد) که در این خصوص وزیر محترم می بایست به کمک مدیر عامل راه آهن بیاند و با واگذاری اعتبارات و نقدینگی بیشتر این فشار را که اتفاقا حاصل شرایط قبل می باشد را کاهش دهند بخش دیگر نبود نیروی متخصص ومتعهد ونبود امکان جایگزینی به دلیل وجود قوانین سخت گیرانه جذب نیرو می باشد به نظر می رسد لازم است وزیر محترم وسازمان مدیریت با مدیر عامل محترم راه آهن در این خصوص همکاری کنند تا ایشان قادر به مانور برروی پرسنل کلیدی باشند و کادر سازی کنند،بخش دیگر مشکلات قطعا بر می گردد به سطح پائین در یافتی پرسنل راه آهن نسبت به دیگر سازمانهای زیر مجموعه وزارت راه وشهر سازی علی رغم سختی کار ایشان است(مقایسه بطور مثال با سازمان بنادر و هواپیمائی ) .ولذا می بایست در این خصوص سریعا چاره ای اندیشیده شود از سوی دیگر بالارفتن قیمت ارز باعث شده تا هزینه نگهداری در راه آهن افزایش چشم گیری داشته باشد زیرا قیمت تجهیزات وقطعات بالا رفته در این خصوص راه آهن نیازمند تخصیص یارانه بیشتری از دولت می باشد تا بتواند شرایط وضع موجود را در درجه اول حفظ کند وسپس ارتقاء دهد مدیر عامل راه آهن هم در مقاطع مختلف به این کسری های بودجه ای اشاره اشته اند ولذا می طلبد تا وزارت خانه واقعا ایشان را در این خصوص یاری دهد استفاده از تجربیات ارزنده گذشتگان(بازنشتگان) هم می تواند کار گشا باشد اما با توجه به ذینفع بودن بیشتر بازنشستگان ادوار گذشته راه آهن در شرکتهای مختلف قطعا دست مدیر عامل راه آهن در این خصوص برای اخذ کمک فکری به دلیل تعارض منافع این گونه افراد خیلی باز نمی باشد نهایت اینکه داشتن برنامه بدون کمک های مالی واقعی و همچنین حمایت های معنوی نمی تواند کارگشا باشد بنده به عنوان یک فرد کوچک از خانواده راه آهن که حدود 30 سال عمر خود را در این سازمان گذرانده ام اعتقاد دارم مدیران میانی ومناطق وستادها می بایست با مسئولیت بیشتری نسبت به کار محوله به خودو دیگران در زیر مجموعه نگاه کنند تا مشکلات اینچنینی ایجاد نشود قطعا قرار نیست مدیر عامل راه آهن همه این موارد را به جزء کنترل کند و این وظیفه ایشان است که موضوع را با دقت پیگیری کنند فارغ از هرگونه مشکل مالی و حقوقی و...که قطعا وجود دارد ما وظیفه داریم در خصوص وظایف محوله که اتفاقا با جان مردم در اتباط می باشد دقیق تر عمل کنیم و در این خصوص بهانه اصلا مورد قبول نیست تاکید می کنم قرار نیست نفر اول سازمان در اجرای دستور العمل های جزئی مثل دستور العمل های اجرائی فصل زمستان که هرساله قبل از فصل سرما ابلاغ می شوندنظارت کنند واین وظیفه مدیران ومسئولین ناحیه وستاد است.
جناب آقای وزیر عزیز دل برادر. سلام. نگهداشت خطوط ریلی با ضربت نمیشه. تدبیر میخواد و برنامه ریزی و مدیر لایق و کاردان برای پیاده سازی برنامه.