بازدید سایت : ۵۳۱۴۷

◄ پتانسیل بار مسیر کریدور شمال - جنوب زیاد است

معاون بازرگانی و بهره برداری شرکت راه آهن با اشاره به ظرفیت های ترانزیت بار از کریدور شمال به جنوب، گفت: درکنار موارد ترانزیتی، درنهایت روابط بین الملل است که نشان می دهد ما می توانیم این میزان بار را جابه جا کنیم یا نه.

پتانسیل بار مسیر کریدور شمال - جنوب زیاد است
تین نیوز |

معاون بازرگانی و بهره برداری شرکت راه آهن با اشاره به ظرفیت های ترانزیت بار از کریدور شمال به جنوب، گفت: درکنار موارد ترانزیتی، درنهایت روابط بین الملل است که نشان می دهد ما می توانیم این میزان بار را جابه جا کنیم یا نه.

به گزارش تین نیوز، مرتضی جعفری در نشست «بررسی روند اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی و فرصت های ترانزیتی» که امروز در دهمین نمایشگاه بین المللی حمل ونقل ریلی برگزار شد، درباره راه اندازی خط ریلی چابهار - زاهدان گفت: زمان اتمام این پروژه دو سال تعیین شده که امیدواریم در این مدت به انجام برسد. زیرا یکی از مشکلات ما این است که گاهی مطالعه قبل از شروع پروژه انجام می شود اما چون در زمان مقررشده به اتمام نمی رسد، مطالعه اولیه منقضی می شود و جریان بار، روابط بین الملل همه تغییر کرده و با مطالعات اولیه همسو نیست.

وی ادامه داد: بررسی های ما در زمینه پتانسیل بار در این محور نشان می دهد عمدتا بار ترانزیت است و به دلیل مزیت هایی که بندر چابهار دارد، یکی از شاخه های اصلی کریدور شمال - جنوب خواهد بود. اتصال راه آهن افغانستان هم باعث افزایش حجم بار می شود. بخش زیادی از باری که از هند به افغانستان می رود، که یک میلیون تن بار است می تواند به این مسیر منتقل شود. معادن افغانستان هم شروع به کار کرده و حجم بسیار زیادی سنگ آهن برای ترانزیت در این مسیر وجود خواهد داشت.

پتانسیل بار در مسیر کریدور شمال - جنوب

معاون بازرگانی و بهره برداری شرکت راه آهن با اشاره به نفش خط ریلی چابهار - زاهدان در تکمیل کریدور شمال - جنوب گفت:  این تکه بخشی از کریدور شمال- جنوب است. بررسی های ما در سال ۲۰۲۰ نشان می دهد حدود ۱۹ میلیون تن بار عمدتا از سمت روسیه و کشورهای CIS  به هند حمل می شود و بخشی از این بار می تواند از این مسیر عبور کند. همچنین حدود ۹ میلیون تن بار در مسیر هند به ترکیه و اروپا منتقل می شود که با راه اندازی این پروژه و توسعه بندر چابهار، بخشی از این بار هم می تواند از طریق این مسیر منتقل شود.

جعفری خاطرنشان کرد: درکنار موارد ترانزیتی، درنهایت روابط بین الملل است که نشان می دهد ما می توانیم این میزان بار را جابه جا کنیم یا نه. برای مثال در زمان افتتاح مرز اینچه برون هم اعداد بزرگی را برای ترانزیت مطرح می کردند، اما ما نتوانستیم به این اعداد برسیم. امیدواریم چابهار به زاهدان و یونسی به وقتش راه اندازی شود و بتوانیم بار زیاد بین المللی را از این کریدورها منتقل کنیم.

وی در پاسخ به اینکه ساخت کریدور هند به اروپا چه تاثیری بر کریدور شمال -جنوب خواهد داشت، گفت: همه کشورها تلاش می کنند بخشی از بازار ترانزیت را بگیرند. همانطور که ما با راه اندازی کریدور شمال-جنوب برنامه داریم بخشی از ترانزیت را بر عهده بگیریم. اما حجم بار این مسیر زیاد است و ما باید تلاش کنیم بخشی از این بار را به عنوان ترانزیت بگیریم. درحالی که وقتی زمان طولانی می شود مطالعه ما و اقدامات در دیگر نقاط دنیا می تواند بر نتیجه تاثیرگذار باشد و به همین دلیل ما باید سریع تر برای تکمیل این پروژه تلاش  کنیم و جریان بار را به سمت ایران بیاوریم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.