بازدید سایت : ۳۷۸۲۷

قطار تهران وان پس از سال ها انتظار به حرکت درمی آید؟ /چالش های توسعه مسیر ریلی ایران و ترکیه

فصل جدید از همکاری های ایران و ترکیه

قطار تهران وان پس از سال ها انتظار به حرکت درمی آید؟ /چالش های توسعه مسیر ریلی ایران و ترکیه
تین نیوز |

با توجه به اهمیت توسعه مسیرهای ریلی، طی چند روز گذشته اخباری مبنی بر از سرگیری فعالیت قطار تهران وان ترکیه به گوش می رسد. حال باید دید این اتفاق چه زمانی رخ می دهد و چه چالش ها و فرصت هایی در توسعه مسیر ریلی ایران و ترکیه وجود دارد؟

به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، مسیر ریلی به دلیل امنیت بالا و هزینه کمتر به نسبت سایر روش های مسافرت و جابه جایی بار، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین، بسیاری از کشور ها در تلاش اند تا مسیر ریلی بین المللی خود را گسترش دهند. ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. چراکه طی روز های اخیر، اخباری مبنی بر راه اندازی مجدد خط ریلی تبریز-وان و تهران-وان به گوش می رسد. حال باید دید علت توقف فعالیت این قطارها چه بوده و راه اندازی مجدد این مسیر های ریلی چه چالش ها و فرصت هایی به دنبال دارد؟‎‎

فعالیت مجدد مسیر ریلی تهرانوان و تبریز وان

طبق اطلاعات منتشرشده، جبار علی ذاکری، مدیرعامل راه آهن ایران، در حاشیه جلسه ابلاغ قطعیت قرارداد و شروع دوره احداث پروژه ریلی کرمان سیرجان، درباره راه اندازی قطار های تبریز وان و تهران وان توضیح داد: پس از آنکه راه آهن ترکیه سیر قطار از مسیر وان به استانبول و آنکارا را داشته باشد، قطارهای مسافری هم از ایران دوباره در این مسیر فعال می شوند. همچنین این مقام مسئول اعلام کرد درباره قطار های بین المللی، اولین گام فعال سازی مسیر ریلی ترکیه بود.

سرگذشت قطار تهران وان

قطار تهران وان در تیرماه 1398 راه اندازی شد. محمد رجبی، مدیرعامل وقت شرکت حمل ونقل ریلی رجا، در مراسم راه اندازی این قطار گفته بود این قطار به منظور توسعه همکاری کشورهای منطقه و گسترش صنعت ایران گردی و جهان گردی با همکاری راه آهن های ایران و ترکیه راه اندازی شده است.

البته شرکت حمل نقل ریلی رجا به عنوان بزرگ ترین شرکت حمل ونقل ریلی و مسافری کشور، به منظور گسترش خدمات خود، از سال 1379 تا به امروز قطارهایی را به مقصد ترکیه و حتی سوریه راه اندازی کرده است.

علت توقف قطارهای بین المللی چه بود؟

قطارهای کشور ترکیه تا سال 1398، در مسیر های تهران-وان و تهران-استانبول و آنکارا فعالیت داشتند، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا فعالیت این قطار ها هم متوقف شد. البته قطار های کشور سوریه هم تا سال 1391 در مسیر های تهران-حلب و تهران-دمشق مشغول فعالیت بودند اما به دلیل جنگ داخلی در این کشور، قطارهای این مسیر متوقف شدند.

راه اندازی خطوط ریلی بین المللی چالش ها و فرصت ها

راه اندازی قطارهای بین المللی دارای مزایای متعددی است که از جمله آنها می توان به گسترش روابط تجاری، ایجاد اشتغال، توسعه گردشگری، کاهش آلودگی در محیط زیست و حتی بهتر شدن ارتباط فرهنگی اشاره کرد.

با وجود تمام مزایای راه اندازی مجدد قطارهای بین المللی، این پروژه با چالش هایی نیز همراه است. از جمله این چالش ها می توان نیاز به سرمایه گذاری برای بهبود زیرساخت ها،  سرمایه گذاری برای نوسازی خطوط ریلی و حتی افزایش تعداد واگن ها را نام برد. این شرایط با تمام چالش هایی که به دنبال دارد، می تواند فرصت های مناسبی برای سرمایه گذاری ایجاد کند.

طبق این گزارش، از آنجا که توسعه روابط تجاری با سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه اهمیت دارد، در درجه اول توسعه مسیر های مختلف از جمله خوط ریلی اهمیت ویژه ای پیدا می کند. بنابراین دولت هر دو کشور باید با به کارگیری تمام ظرفیت ها اقدام به توسعه مسیرهای ریلی بین المللی کنند. البته برای سرمایه گذاری در این حوزه می توان از ظرفیت های بخش خصوصی هم استفاده کرد تا این قطارها در نزدیک ترین زمان ممکن فعالیت خود را آغاز کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.