بازدید سایت : ۴۷۶۵۶
معاون آخوندی:

۲۷۰ تونل و بیش از ۲ هزار پل در حال ساخت است

مدیرعامل شرکت ساخت گفت: ۲۷۰ تونل و بیش از ۲ هزار پل در طرح های شرکت ساخت در حال احداث است که اهمیت توجه به روش های مقابله با زمین لغزش در این طرح ها را بیشتر می کند.

۲۷۰ تونل و بیش از ۲ هزار پل در حال ساخت است
تین نیوز |
 
مدیرعامل شرکت ساخت گفت: ۲۷۰ تونل و بیش از ۲ هزار پل در طرح های شرکت ساخت در حال احداث است که اهمیت توجه به روش های مقابله با زمین لغزش در این طرح ها را بیشتر می کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خیرالله خادمی در همایش «تثبیت شیب ها و شیروانی ها، زمین لغزش و ریزش سنگ» عوامل متعددی را مؤثر بر پدیده زمین لغزش و ریزش سنگ دانست و افزود: مسائلی چون موافق بودن شیب لایه ها با شیب تند دامنه، هم شیب بودن حرکت آب های زیرزمینی با شیب لایه ها و شیب دامنه، وجود لایه های رس و مارن، ضخامت زیاد رسوبات آبرفتی منفصل، وقوع زمین لرزه در مدت کوتاهی قبل از لغزش یا ریزش، بارندگی زیاد و شست وشوی پاشنه دامنه در جریان رودخانه که موجب از بین رفتن تکیه گاه دامنه می شود، تنها تعدادی از عوامل موثر بر پدیده زمین لغزش و ریزش سنگ در طرح های زیرساختی حمل و نقل به حساب می آید.

خادمی وقوع پدیده زمین لغزش و ریز سنگ را سبب تأثیرات فراوانی در جنبه های اقتصادی و اجتماعی طرح های ساخت زیربناهای حمل و نقل کشور عنوان کرد و اظهار داشت: لغزش های فراوان ناشی از شرایط متغیر آب و هوایی مانند یخبندان، رخ دادن فرونشست های فراوان و هوازدگی سطوح شیب های خاکی سبب شده تا خرابی های ناشی از وقوع این پدیده در سراسر جهان دارای اثرات جبرن ناپذیری بر جان انسان ها بگذارد و هزینه های فراوانی را به بار بیاورد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه راه های کشور با اشاره به ابنیه فنی در دست ساخت و مطالعه در پروژه های زیربنایی حمل و نقل گفت: در حال حاضر ۲۷۰ تونل در دست احداث و ۱۵۴ تونل در دست مطالعه در طرح های مختلف اعم از راه، بزرگراه، راه آهن و آزادراه است و همچنین ۵۶۳ پل با دهانه کمتر از ۲۰ متر و ۱۷۹ پل با دهانه بالای ۲۰ متر در طرح های راه و بزرگراه، ۵۲۳ پل با دهانه بالای ۲۰ متر در طرحهای آزادراه، ۸۱۱ پل با دهانه کمتر از ۲۰ متر و ۲۳۰ پل با دهانه بالای ۲۰ متر در طرح های راه آهن در حال اجراست که مجموع این ابنیه اهمیت توجه به پدیده زمین لغزش را مشخص می کند.

خادمی به بیان نمونه هایی از وقوع پدیده زمین لغزش و ریزش سنگ در پروژه های زیرساختی حمل و نقل پرداخت و به طرح هایی چون راه قزوین-الموت-تنکابن، محور هراز، آزادراه تهران-شمال و راه آهن میانه-اردبیل اشاره کرد و تهیه و کاربرد یک سامانه هشداردهنده برای وقوع این پدیده را از جمله موارد قابل بررسی عنوان و اضافه کرد: انجام مطالعات دقیق اولیه برای شناسایی محل هایی با پتانسیل بالای لغزش و اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به پروژه دارای اهمیت است.

 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.