◄ دستورالعمل خدمات فرودگاهها در عملیات حج
دستورالعمل شیوه خدمترسانی مطلوب فرودگاهها در عملیات حج ابلاغ شد.
از سوی قائم مقام مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در امور فرودگاهها دستورالعمل ارائه خدمات مطلوب و تکریم زائران حج در عملیات رفتوبرگشت حجاج به مدیران کل و مدیران فرودگاههای اعزام کننده حجاج ابلاغ شد.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، حسین اسفندیاری با ارسال این دستورالعمل خطاب به مدیران کل و مدیران فرودگاههای اردبیل، ارومیه، اصفهان، اهواز، بندرعباس، بوشهر، بیرجند، تبریز، رشت، زاهدان، زنجان، ساری، شیراز، کرمان، کرمانشاه، گرگان، مشهد، همدان و یزد آورده است:
با توجه به برنامهریزیهای انجامشده برای شروع عملیات حج تمتع سال جاری و در راستای آمادگی فرودگاهها به منظور ارائه خدمات مطلوب و تکریم زائران در عملیات رفتوبرگشت حجاج، مقتضی است نسبت به انجام موارد مشروحه ذیل اقدام فرمایید:
1- بازدیدهای مستمر از تمامی قسمتهای فرودگاه (Land side- Air side) و رفع نواقص احتمالی
2- تشکیل جلسات با نهادها و سازمانهای ذیربط و انجام هماهنگیهای لازم.
3- پیگیری جهت آماده بودن دستگاههای کمک ناوبری، دستگاههای x-ray، گیت وی، تسمه نقاله، سیستم روشنایی سطوح پروازی، تأسیسات سرمایشی و گرمایشی، ژنراتورهای برق اضطراری و...
4- ایجاد هماهنگیهای لازم به منظور آمادگی و حضور کارکنان فنی و عملیاتی، اطلاعات پرواز، مدیر ترمینال و ... در طول زمان انجام پروازهای حج تمتع.
5- انجام تمهیدات لازم به منظور فراهم کردن مکان مناسب جهت انجام فریضه نماز.
6- تاکید بر حضور مدیران در زمانهای پیک حضور مسافران و حجاج در فرودگاهها.
7- تاکید بر رویکرد استفاده از چند پیشگی جهت راهنمایی حجاج و همراهان و راهاندازی سیستم « از من بپرس».
8- پیشبینی حوادث و بحرانهای احتمالی و برنامهریزی برای در نظر گرفتن سناریوی مناسب برای عبور از آن.
9- نظارت جدی بر قیمت کالاها و خدمات عرضهشده در فروشگاههای مستقر در فرودگاه و اعلام سامانه برای شکایات مسافران.
10- تاکید برهماهنگی جدی و کامل با شرکتهای هواپیمایی و شرکتهای ارائهدهنده خدمات هندلینگ در خصوص عدم تاخیر پروازها و حضور به موقع مسئولان مربوطه در فرودگاهها و جلوگیری از بحرانهای احتمالی.
11- مستندسازی حوادث یا بحرانهای احتمالی به صورت صوتی و تصویری (عکس و فیلم).
12- اتخاذ تدابیر لازم در ارتباط با محل پارک خودروهای مشایعین و مستقبلین.
13- برنامهریزی و تلاش موثر به منظور ارائه خدمات شایسته به حجاج بیت الله الحرام و مشایعین و مستقبلین آنها.
14- استخراج، پردازش و اعلام آمار روزانه اعزام و پذیرش حجاج به حوزه قائم مقام مدیرعامل در امور فرودگاهها- مسئول عملیات حج شرکت.
15- انجام اقدامات مناسب برای پاکسازی و زیباسازی محاوط فرودگاهی و بررسی و ساماندهی مسیرهای دسترسی به ترمینالهای اعزام و پذیرش حجاج.
16- اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم جهت حجاج بیت الله الحرام اهل سنت، مطابق با شرایط فقهی آنان، در فرودگاههایی که اعزام و پذیرش این گروه حجاج را برعهده دارند.
17- بارگذاری و بهروزرسانی مدام صفحات پورتال حج فرودگاهها با هماهنگی روابطعمومی.
18- پیشبینی تمهیدات لازم در خصوص تاخیرات احتمالی ایرلاینها.
19- هماهنگی با فرماندهان پلیس، سپاه و گذرنامه فرودگاهها در خصوص رعایت برنامه زمانبندی جلسات توجیهی و چکهای امنیتی.
20- هماهنگی با پلیس راهنمایی و رانندگی و پلیس راهور ناجا در خصوص تردد ایمن و آرام حجاج، مستقبلین و مشایعین گرامی.
21- هماهنگی با نهادهای ذیربط فرهنگی در خصوص غنا بخشی به ساعات حضور مستقبلین در فرودگاهها